Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-29, 21:38
  #1
Medlem
Burnhams avatar
Tjenis penis! Jag är intresserad av toxologi och har extraherat gifter från två andra plantor (liljekonvalj och fingerborgsblomma) och nu är det dags för mig att extrahera det kända myristicin från muskotnöt. Har ni någonsin gjort/försökt er på denna extraktion? Hur bör jag gå till vägas? Tackar för alla bra svar
Citera
2015-04-30, 10:31
  #2
Medlem
Vuxenporrs avatar
Det svåra blir att separera ämnet ifrån fetterna som muskotnöten är full utav.

Leta efter "MERCK index" på närmsta bibliotek, se om det är olösligt i etanol eller har någon liknande egenskap som kan användas för separation. Att värma ämnet med NaOH/KOH ger tydligen en iso-variant, det vore annars en väg att bli av med fetterna, genom förtvålning.

Tänk på att ämnet, som kan tyckas vara en jättehäftig, billig och lagligt tillgänglig drog, inte ger ett speciellt trevligt rus. Alls.
(FB) Om muskotnötens horribla effekter. *
Citera
2015-04-30, 14:39
  #3
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Det svåra blir att separera ämnet ifrån fetterna som muskotnöten är full utav.

Leta efter "MERCK index" på närmsta bibliotek, se om det är olösligt i etanol eller har någon liknande egenskap som kan användas för separation. Att värma ämnet med NaOH/KOH ger tydligen en iso-variant, det vore annars en väg att bli av med fetterna, genom förtvålning.

Tänk på att ämnet, som kan tyckas vara en jättehäftig, billig och lagligt tillgänglig drog, inte ger ett speciellt trevligt rus. Alls.
(FB) Om muskotnötens horribla effekter. *
Det är lösligt i både aceton och etanol. Hade inte tänkt att använda det i berusningssyfte utan är bara intresserad av extraktionen. Ska kolla runt lite på diverse forum och böcker
Citera
2015-05-04, 18:33
  #4
Medlem
Ralf2s avatar
Pulverisera muskoten och ångdestillera. Sedan får du använda fraktionerad destillation med reducerat tryck på det du får fram ur ångdestilleringen. Antagligen är det flera andra snarlika ämnen också i muskot som kan vara svåra att separera från varandra.
Citera
2017-11-25, 15:21
  #5
Medlem
Omvandla det till jod myristicin och ång destilera sedan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback