Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-08, 13:15
  #13
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
För att vara i Sverige är väl priset ok. Köper du direkt från Hong Kong ligger väl priset på ungefär hälften dvs 150 kronor för 10m HDMI 1.4.
Påslaget på kablar är ganska sjukt i alla fall. Elgiganten köper in via Deltaco, en HDMI-kabel á 2m kostar ca 7-15kr in, 150 till kund :-)
Citera
2015-05-08, 13:19
  #14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Är inte scart analog teknologi?
Jo.

Men komposit är färg och ljusstyrka modulerat över en bärvåg på en ledare.
S-video skickar färg och ljusstyrka var för sig.
RGB/komponent skickar ljusstyrkan för varje färg för sig.

Kompositkabeln ger sämst bild och en del scartkablar och scartingångar (exempelvis min TV, den har bara en RGB-scart och en annan) var inte fullkopplade.

Kopplar jag säg in DVD-spelaren med RGB-scartkabel i icke-RGB-scartingången i TVn så blir det hackiga/diagnola linjer över färgfälten med jitter/brus. Kopplar jag istället in i ingången som är RGB-scart får jag hela block i samma färg utan "bruset" ovanpå så att säga.

Här har du modifierad signal men det är ju ursprungssignalen som är orsaken:
http://i.ytimg.com/vi/YKdvlB9miZA/maxresdefault.jpg

Den här illustrerar vad som händer väldigt bra:
http://nfggames.com/games/neorgb/CR1.png

Att då byta från en kabel som bara ger komponent mot en som ger RGB ger ju stor skillnad men att betala olika mycket för de som ändå ger RGB ger kanske inte lika stor.
Så är man okunnig är det ju lätt att köpa att "ja jag ser jättestor skillnad med den dyra kabeln!", fast en kabel för 60 spänn istället för 30 kanske hade gjort jobbet lika bra som en för 600.
Citera
2015-05-16, 12:48
  #15
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Låter som ett helt okej pris. Från 10m och uppåt kan det löna sig att köpa kablar som är ett steg upp från de absolut billigaste, som denna.

Kortare kablar köper man bara billigast möjliga på Clas Ohlson eller motsvarande, det funkar fint och är ingen kvalitetsskillnad alls jämfört med kablar för tusentals spänn metern.
Citera
2015-05-16, 13:26
  #16
Medlem
NotBads avatar
Har en HDMI kabel (10 meter) som kostade 160 spänn. [Länk]
Citera
2015-05-16, 15:16
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Har en HDMI kabel (10 meter) som kostade 160 spänn. [Länk]
Den tar vi sa polisen. Den fungerar bra antar jag?
Citera
2015-05-16, 16:51
  #18
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den tar vi sa polisen. Den fungerar bra antar jag?
Flyttar inte på datorn så mycket. Men jag har inte haft några problem med den!
Citera
2015-05-16, 17:01
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Flyttar inte på datorn så mycket. Men jag har inte haft några problem med den!
Det är just det. Jag vill från stund till stund koppla in datorn till tv:n och spela. Som det är nu så får jag helt enkelt flytta datorn med allt vad det innebär och det vill jag slippa. Jag har ingen direkt möjlighet att möblera om utan att möblera om hela rummet så då är alternativet en lång kabel. Men bra att det verkar fungera utan problem trots så billig kabel.
Citera
2015-05-16, 17:34
  #20
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är just det. Jag vill från stund till stund koppla in datorn till tv:n och spela. Som det är nu så får jag helt enkelt flytta datorn med allt vad det innebär och det vill jag slippa. Jag har ingen direkt möjlighet att möblera om utan att möblera om hela rummet så då är alternativet en lång kabel. Men bra att det verkar fungera utan problem trots så billig kabel.

http://i.imgur.com/SmKW8zj.jpg

Kabeln till höger är en helt vanlig internetkabel (CAT 5e), medans kabeln till vänster är HDMI kabeln. båda är lika tjocka i princip. Den håller bra tror jag!

100% säker på att den funkar perfect till dig. Mycket prisvärd!

Citera
2015-05-16, 17:46
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
http://i.imgur.com/SmKW8zj.jpg

Kabeln till höger är en helt vanlig internetkabel (CAT 5e), medans kabeln till vänster är HDMI kabeln. båda är lika tjocka i princip. Den håller bra tror jag!

100% säker på att den funkar perfect till dig. Mycket prisvärd!

För 160 spänn gör det ju inte så mycket om det visar sig att den är dålig. Hade ju varit värre om jag gav 100 kronor per meter.
Citera
2015-05-16, 17:59
  #22
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
För 160 spänn gör det ju inte så mycket om det visar sig att den är dålig. Hade ju varit värre om jag gav 100 kronor per meter.
Rekommenderar den starkt!
Citera
2015-05-16, 20:05
  #23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Rekommenderar den starkt!
Jag gillar när man kommer över kablar som kostar en bråkdel av vad det gör i vanliga fall som visar sig fungera precis lika bra som dom dyrare. Visar ju på vilken fantastisk bluff kabelbranschen är, framför allt när det gäller digitala kablar.
Citera
2015-05-30, 23:28
  #24
Medlem
Racerbyces avatar
Behövde köpa ny HDMI på 3 meter, kollade priserna och de låg på typ 240 spänn i vanliga butiker som Clas Ohlson och Kjell & Company. Hittade istället en HDMI 1.4-kabel på Ebay direkt från Kina för 30:- inklusive fri frakt. Det fick bli den...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback