Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-29, 08:52
  #1
Medlem
SD väljer att lätta på skolfrågan för att den ska bli anpassad med övriga riksdagspartier.
Robert Stenkvist(SD) skriver på Alliansvänliga Dagens Industri om att dem är öppen om att släppa viktiga SD-linjer för skolan för att samarbeta med övriga riksdagspartier.

Då är min fråga:
Är SD en trojansk häst? Tror dem på att ett samarbete över en fråga t.e skolfrågan kommer resultera att dem får större inflytande och förtroende från övriga politiker och partier, vilket resulterar med att dem kan komma in i en regering? Är detta en normaliseringstaktik eller en trojansk häst? Eller båda?

SD's tunga företrädare har oftast upprepat att majoriteten av Alliansväljarna vill bilda en regering med SD.

http://www.di.se/artiklar/2015/4/28/...kt-med-skolan/
Citera
2015-04-29, 09:01
  #2
Medlem
Citat:
Vi i Sverigedemokraterna är beredda att lägga meningsskiljaktigheter i andra politikområden åt sidan och spela en konstruktiv roll i reformeringen av den svenska skolan
Vad menas med det här? Är det invandringsfrågan som syftas på eller misstolkar jag vad som menas? Hela artikeln känns inlindad på något konstigt sätt.
__________________
Senast redigerad av ironfive 2015-04-29 kl. 09:06.
Citera
2015-04-29, 09:05
  #3
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
SD väljer att lätta på skolfrågan för att den ska bli anpassad med övriga riksdagspartier.
Robert Stenkvist(SD) skriver på Alliansvänliga Dagens Industri om att dem är öppen om att släppa viktiga SD-linjer för skolan för att samarbeta med övriga riksdagspartier.

Då är min fråga:
Är SD en trojansk häst? Tror dem på att ett samarbete över en fråga t.e skolfrågan kommer resultera att dem får större inflytande och förtroende från övriga politiker och partier, vilket resulterar med att dem kan komma in i en regering? Är detta en normaliseringstaktik eller en trojansk häst? Eller båda?

SD's tunga företrädare har oftast upprepat att majoriteten av Alliansväljarna vill bilda en regering med SD.

http://www.di.se/artiklar/2015/4/28/...kt-med-skolan/


Det är uppenbart att Sd mer och mer kryper för sjuklövern för att få komma in i värmen. Snart finns inget kvar av Sd;s egen politik.
Citera
2015-04-29, 09:13
  #4
Medlem
Det innebär att SD är beredda att sälja/släppa flertalet av sina "krav" och svika löften för att få komma in i värmen i maktens korridor. Är det verkligen någon som trodde att de i SD skulle vara annorlunda än övriga politiker ?
Citera
2015-04-29, 09:22
  #5
Moderator
Siegfrids avatar
Antingen är man superklantig i sin kommunikation utåt och glömmer bort att man är ett invandringskritiskt parti eller så är det ett försök att sälja ut invandringskritiken för att få vara med vid köttgrytorna.

Formuleringar som:
Citat:
När detta är sagt ser vi samtidigt att det finns ett batteri av åtgärder som inte nödvändigtvis bidrar till ökade utgifter och som bör genomföras oavsett vilken migrationspolitik Sverige för.

och
Citat:
Vi i Sverigedemokraterna är beredda att lägga meningsskiljaktigheter i andra politikområden åt sidan och spela en konstruktiv roll i reformeringen av den svenska skolan. Det vore vidare utmärkt om diskussioner på detta område kunde föras utan försök till billiga politiska poänger och utan ideologiskt krypskytte.

I stället krävs långsiktighet, fördomsfrihet och nytänkande eftersom detta är en viktig fråga som angår oss alla, inte minst våra barn.
Signalen är helt klar, vi kan sälja ut invandringskritiken närsomhelst.
Och när de talar om "billiga politiska poänger", "ideologiskt krypskytte", "fördomsfrihet" och "nytänkande" så kan man lika gärna mena sig själva.

Självmål om ni frågar mig. Eller så är det inledningen på en radikal omstuvning av Sverigedemokraternas politik.
Oavsett så är artikeln kontraproduktiv. Formuleringarna där påminner mer om en matthandlares konkursutförsäljning än ett parti som det går att bygga långsiktiga överenskommelser med.

Edit: Fria Tider har nappat: http://www.friatider.se/sd-redo-sl-p...andringsfr-gan
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2015-04-29 kl. 09:25.
Citera
2015-04-29, 10:28
  #6
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det innebär att SD är beredda att sälja/släppa flertalet av sina "krav" och svika löften för att få komma in i värmen i maktens korridor. Är det verkligen någon som trodde att de i SD skulle vara annorlunda än övriga politiker ?

Men kära du; man måste släppa på sina krav ibland - både som parti och människa.
Kom in i matchen!

Alma Berlin
Citera
2015-04-29, 10:35
  #7
Medlem
thewellovedones avatar
"vi i Sverigedemokraterna tvekar inte att framhålla de migrationspolitiska aspekterna i den svenska skolans misslyckande"

Uppenbarligen handlar lättnaden om någonting annat än Sverigedemokraternas migrationspolitik, oklart vad?
__________________
Senast redigerad av thewellovedone 2015-04-29 kl. 10:41.
Citera
2015-04-29, 10:54
  #8
Medlem
Flufffens avatar
Efter att ha läst artikeln på FT så börjar jag känna mig lite orolig. Känns inte bra
Citera
2015-04-29, 11:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Efter att ha läst artikeln på FT så börjar jag känna mig lite orolig. Känns inte bra
Stämmer det här (vilket jag dock inte tror) är det dags för ett nytt parti. Vi får se vad de skriver under dagen.
Citera
2015-04-29, 11:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
SD väljer att lätta på skolfrågan för att den ska bli anpassad med övriga riksdagspartier.
Robert Stenkvist(SD) skriver på Alliansvänliga Dagens Industri om att dem är öppen om att släppa viktiga SD-linjer för skolan för att samarbeta med övriga riksdagspartier.

Då är min fråga:
Är SD en trojansk häst? Tror dem på att ett samarbete över en fråga t.e skolfrågan kommer resultera att dem får större inflytande och förtroende från övriga politiker och partier, vilket resulterar med att dem kan komma in i en regering? Är detta en normaliseringstaktik eller en trojansk häst? Eller båda?

SD's tunga företrädare har oftast upprepat att majoriteten av Alliansväljarna vill bilda en regering med SD.

http://www.di.se/artiklar/2015/4/28/...kt-med-skolan/
Trojansk häst verkar som en vettig hypotes. Men en idiotisk trojansk pålle, då har man verkligen glömt bort varför folk röstar på SD. Partier som vill "reformera skolpolitiken" finns det dussintals.

Nu har jag läst hela artikeln, och kanske är det ingen ko på isen. Men att försöka "reformera skolan" utan att samtidigt diskutera invandring är dödfött från start, ingen borde veta det bättre än SD företrädare.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-29 kl. 11:06.
Citera
2015-04-29, 11:52
  #11
Avstängd
Las artikeln! En stor del av den svenska skolans problem beror pa den massiva invandringen, det star klart o tydligt i artikeln.

Kanske ar det ocksa sa att 7-klovern lattare kryper till korset o sjalvmant drar ner pa massinvandringen nar det mer o mer star klart att situationen ar mycket allvarlig o TOTALT OHALLBAR!

Massinvandringens problem ar "ett sjalvspelande piano".

Till slut blir de tvungna att ta tag i problemet, fast just nu kor de "chicken race". Vi far se vilket vilka av alliansens parti som slapper "tabut" o i klarsprak vill ta ner invandringen pa normala nivaer.
Citera
2015-04-29, 12:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
"vi i Sverigedemokraterna tvekar inte att framhålla de migrationspolitiska aspekterna i den svenska skolans misslyckande"

Uppenbarligen handlar lättnaden om någonting annat än Sverigedemokraternas migrationspolitik, oklart vad?


Klart att inte SD släpper sin viktigaste fråga. Hur fan kan vissa vara så korkade att de tror det?

JAg tror detta är en förtäckt inbjudan till Löfven. Kom ihåg att LGR 11 är en Björklundprodukt som inte fnkade så bra som han hade tänkt sig. Men vill s och MP omforma skolpolitiken så måste de endera splittra alliansen i skolfrågan ( mitt tips, Centern, men detta ställer inte Lööf up på) eller också måste de få passivt stöd av SD i riksdagen.
KAn det vara som så att SD vill i det tysta samarbeta med Löfven och göra upp i skolfrågan? Ett fett fläskben till Löfven.....onekligen....eller vill han hellre fortsätta förvalta Björklunds skolpolitik?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback