Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-05-01, 16:44
  #73
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Nej, det är inte relevant. Sannolikheten för att gravitation ens existerar annat än i vår absoluta närhet är löjligt låg.
Haha. Är du seriös med det påståendet?

Vart går då gränsen tycker du? Var slutar vår absoluta närhet?
Citera
2015-05-01, 16:51
  #74
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Haha. Är du seriös med det påståendet?

Vart går då gränsen tycker du? Var slutar vår absoluta närhet?
Ja, jag är seriös.

Jag tycker att den går vid tusen miljarder upphöjt till tusen miljarder ljusår. Give or take någon kilometer.
Citera
2015-05-01, 16:52
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Okej, här har du en till då din tjatmoster: http://lmgtfy.com/?q=probability+the...le+in+universe

Kan rekommendera att du klickar på första träffen. På den sidan kan man ägna lång, lång tid att läsa...och då är det ändå blott straight mainstreamvetenskap vi talar om. Bortom den finns alla möjligheter. Bokstavligen.

Ja, min attityd är trist men själva människan bakom är helfestlig. Du skulle skratta så du finge kramper om du bara visste hälften.

Är det inte lite väl ambitiöst att dra in konstanter i "Universum är oändligt så allt är möjligt"?
Det verkar snarare råda konsensus att eventuella variationer i c, G och så vidare saknar praktisk betydelse eftersom eventuella variationer är så oerhört små.


Finns ju ingen anledning att ifrågasätta G för den här diskussionens syfte när g är det intressanta för hur livsformer kan tänkas utvecklas (Jättar eller småfolk).
Citera
2015-05-01, 16:54
  #76
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Är det inte lite väl ambitiöst att dra in konstanter i "Universum är oändligt så allt är möjligt"?
Det verkar snarare råda konsensus att eventuella variationer i c, G och så vidare saknar praktisk betydelse eftersom eventuella variationer är så oerhört små.


Finns ju ingen anledning att ifrågasätta G för den här diskussionens syfte när g är det intressanta för hur livsformer kan tänkas utvecklas (Jättar eller småfolk).
Nej, tvärtom. Inga konstanter finnes. Blott variabler.
Citera
2015-05-01, 16:55
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Nej, tvärtom. Inga konstanter finnes. Blott variabler.

För att förtydliga, du tror att G och c är variabla beroende på var i Universum man befinner sig, för att Universum är oändligt stort?
Citera
2015-05-01, 17:14
  #78
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
För att förtydliga, du tror att G och c är variabla beroende på var i Universum man befinner sig, för att Universum är oändligt stort?
Nej, storleken i sig har ingen betydelse. Även om universum var några kvadratmeter stort så skulle gravitationen kunna existera i ett avgränsat avsnitt. Du säger att universum är oändligt stort, jag vet inte riktigt vad du menar med det. Jag säger blott att det är jättestort. Frånvaron av givna konstanter i hela universumet är dock ej en effekt utav dess storlek.

Ja, G och c är variabla beroende på vart i universum du befinner dig.
Citera
2015-05-01, 17:18
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Nej, storleken i sig har ingen betydelse. Även om universum var några kvadratmeter stort så skulle gravitationen kunna existera i ett avgränsat avsnitt. Du säger att universum är oändligt stort, jag vet inte riktigt vad du menar med det. Jag säger blott att det är jättestort. Frånvaron av givna konstanter i hela universumet är dock ej en effekt utav dess storlek.

Ja, G och c är variabla beroende på vart i universum du befinner dig.


Gravitationens påverkan på dig och ljusets hastighet varierar naturligtvis beroende på om du är i ett tomt område eller under vatten, men menar du att ljuset skulle färdas exempelvis en meter i timmen i vakuum bara för att du råkar vara på en speciell plats utanför Vintergatan?
Citera
2015-05-01, 17:19
  #80
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Gravitationens påverkan på dig och ljusets hastighet varierar naturligtvis beroende på om du är i ett tomt område eller under vatten, men menar du att ljuset skulle färdas exempelvis en meter i timmen i vakuum bara för att du råkar vara på en speciell plats utanför Vintergatan?
Exakt!
Citera
2015-05-01, 17:20
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Exakt!

Okej. Varför beter sig ljuset så speciellt i Vintergatan/utanför Vintergatan?
Citera
2015-05-01, 17:24
  #82
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Okej. Varför beter sig ljuset så speciellt i Vintergatan/utanför Vintergatan?
Ja, det har människan sökt svar på i tusentals år. Mitt enkla svar är: För att det kan.

Bli inte arg nu igen utan fortsätt ställ frågor så kanske vi kommer fram till något.
Citera
2015-05-01, 17:33
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Ja, det har människan sökt svar på i tusentals år. Mitt enkla svar är: För att det kan.

Bli inte arg nu igen utan fortsätt ställ frågor så kanske vi kommer fram till något.

Det tror jag inte människan har, jag tror faktiskt att vi är rätt bekväma med fysikaliska konstanter och sedan några sekel hyfsat säkra på att ljuset inte har fri vilja.
"Oändligt antal möjligheter" har jag alltid antagit handlar om massa och oändlig variation i massa kan producera oändligt intressanta fenomen - jättar och småfolk.


Det finns väl inte någon anledning att tro att människan på något sätt är på en privilegierad plats i Universum - att vi skulle vara i ett särskilt utrymme där konstanterna förklarar precis allt vi kan observera men att ingenting kan förklaras utanför utrymmet?
(Ingenting kan förklaras av en utomstående observatör)
Citera
2015-05-01, 18:19
  #84
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Nej, det är inte relevant. Sannolikheten för att gravitation ens existerar annat än i vår absoluta närhet är löjligt låg.
Jaså, du är bara ett löjligt troll.
Då säger jag adjö.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback