Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-08, 21:50
  #1
Medlem
Jag har ett Abit NF7 moderkort och behöver nu en till hårddisk. Jag förmodar att man inte kan ha vilken hårddisk som helst. Själv vet jag inte vilken hdd som fungerar med nämnt moderkort. Vad jag läst på datorbutiken så ska tydligen ingen hårddisk från märket "western digitals" fungera då det är ett nForce2 chip på moderkortet.

Vilket märke ska jag använda? Har funderat på Samsung eller Hitachi.

Ge mig förslag. Tack
Citera
2005-10-08, 21:58
  #2
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Patria
Jag har ett Abit NF7 moderkort och behöver nu en till hårddisk. Jag förmodar att man inte kan ha vilken hårddisk som helst. Själv vet jag inte vilken hdd som fungerar med nämnt moderkort. Vad jag läst på datorbutiken så ska tydligen ingen hårddisk från märket "western digitals" fungera då det är ett nForce2 chip på moderkortet.

Vilket märke ska jag använda? Har funderat på Samsung eller Hitachi.

Ge mig förslag. Tack
Finns ju Seagate och Maxtor också. Vilken som är bäst av dessa vet jag inte, då jag bara har WD själv.
Citera
2005-10-08, 22:12
  #3
Medlem
Seagates avatar
Jodå, alla IDE 3.5" hårddiskar skall fungera om du har en stationär dator, med undantag för Western Digital, men de är udda och jag kan inte rekommendera deras hårddiskar till någon, speciellt inte för vanligt normalt bruk så som spel, arbete, m.m.

Jag rekommenderar starkt att du satsar på en Seagate Barracuda-hårddisk.
Andra hårddiskar som också är bra, men som jag inte rekommenderar i första hand är Maxtor och Samsung Spinpoint.
Citera
2005-10-08, 23:24
  #4
Medlem
Son of Foxs avatar
Kan också rekommendera Seagate Barracuda. Kör för tillfället två SATA-diskar i RAID0-konfiguration och maken till tysta och snabba diskar har jag inte varit med om tidigare. Är supernöjd!

/Son of Fox
Citera
2005-10-09, 17:30
  #5
Medlem
Okej. Tack för hjälpen.
Citera
2005-10-09, 17:54
  #6
Medlem
Raazs avatar
IBM har tidigare haft kvalitetsproblem med sina diskar, vet inte hur det ligger till nu.
Citera
2005-10-09, 18:00
  #7
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raaz
IBM har tidigare haft kvalitetsproblem med sina diskar, vet inte hur det ligger till nu.

Ja, för några år sedan var det problem med några få IBM Deskstar-modeller. Dagens Hitachi Deskstar är det däremot inget fel på, åtminstonde inte av mina egna erfarenheter att döma. Däremot måste jag få erkänna att de är onödigt högljudda, det är nästan så att man kan tro att det är en Western Digital man har att göra med..
Citera
2005-10-09, 22:45
  #8
Avstängd
hypads avatar
Rent jävla skitsnack att inte Western-hårddiskar skall fungera med nForce2 chipset. Brorsan kör ovan nämnda chipset kombinerat med fyra stycken hårddiskar, i olika storlekar, av märket WD.

DB är amatörer med information grundad på kunder som råkat ut för ett måndagsexemplar av en Western-hårddisk, som förmodligen inte hade fungerat tillfredssällande med något annat moderkort med annorlunda chipset heller, t.ex KT400.
Citera
2005-10-10, 01:42
  #9
Medlem
Megadeths avatar
jag använder mig av samsung och maxtor hårddiskar. både 2 fungerar perfekt. har även använt mig av seagate men tyckte den var jävligt slö jämfört med mina andra 2.
Citera
2005-10-10, 09:58
  #10
Medlem
sinistrals avatar
Jag skulle rekommendera Segate jag med. Maxtor tillverkar goda hårddiskar men eftersom vi på arbetsplatsen haft mycket stora problem med en omgång maxtordiskar i våra dellmaskiner så har jag irriterat mig på Maxtor även om det säkert var just denna omgången hårddiskar som hade en felkonstruktion.
Citera
2005-10-10, 10:01
  #11
Medlem
skgs avatar
Jag kan iallafall rekommendera Maxtor! Har en 30-gigare & en 120 som funkar perfekt. Tyvärr är den ena ATA-66 vilket inte är så roligt.
Citera
2005-10-10, 10:59
  #12
Medlem
Loppans avatar
Jag skulle också rekomendera Seagate. Har 2 st i min burk.

Har också en WD och en Hitachi Deskstar. Och ingen av dom har krånglat någon gång. Och ändå har dom några år på nacken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback