Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 19:44
  #1
Medlem
CommonSenses avatar
är det verkligen optimalt att käka så många gånger under 1 dygn om man vill biffa till sig lite? man läser hela tiden att man ska äta 5-6ggr om dagen för att bränna fett och bygga samtidigt.

Läste för ett tag sen om en snubbe som sa att detta är skitsnack och att han äter när han e hungrig. Vilket kan bli 3ggr per dag. Han va även vältränad...så stämmer det att man inte behöver fylla sin kropp 5-6ggr per dag?

Jag själv äter 3ggr per dag mellan måltiderna så kan jag ta nått lätt som nötter, frukt eller en burk kesella
Citera
2015-04-27, 19:46
  #2
Medlem
Scraps avatar
Det spelar mindre roll hur ofta du äter, allt det handlar om är hur mycket du äter under en dag. Det kan, för vissa, bli lättare att trycka i sig lite hela tiden och därmed också går det lättare för dem att gå upp i vikt om de käkar 6 ggr varje dag istället för 3. Men det är bara för att mängden energi de har fått i sig är större.
Citera
2015-04-27, 19:52
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Det spelar mindre roll hur ofta du äter, allt det handlar om är hur mycket du äter under en dag. Det kan, för vissa, bli lättare att trycka i sig lite hela tiden och därmed också går det lättare för dem att gå upp i vikt om de käkar 6 ggr varje dag istället för 3. Men det är bara för att mängden energi de har fått i sig är större.

man kan väl även få i sig samma mängd energi som på 3 måltider som 6? förutom att portionerna är större iställe för små
Citera
2015-04-27, 20:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
man kan väl även få i sig samma mängd energi som på 3 måltider som 6? förutom att portionerna är större iställe för små

japp.

För att bygga muskler krävs ett överskott av kalorier (energi) och en större mängd protein.

Allt detta kan du få i dig under en måltid. Fast om det är optimalt är kanske en annan fråga.

Själv försöker jag ligga på 50gram protein per måltid, och 1000kalorier i överskott när dagen är slut.
Brukar bli 5 måltider om dagen.
Citera
2015-04-27, 20:46
  #5
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
japp.

För att bygga muskler krävs ett överskott av kalorier (energi) och en större mängd protein.

Allt detta kan du få i dig under en måltid. Fast om det är optimalt är kanske en annan fråga.

Själv försöker jag ligga på 50gram protein per måltid, och 1000kalorier i överskott när dagen är slut.
Brukar bli 5 måltider om dagen.

1000 kalorier låter jävligt mycke =)
Citera
2015-04-27, 21:32
  #6
Medlem
AquaRegias avatar
Hur ofta man äter är underlägset vad man äter, som i sin tur är underlägset hur mycket man äter, som i sin tur är underlägset hur bra man tränar. Ungefär.
Citera
2015-04-27, 22:01
  #7
Medlem
ploxbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
1000 kalorier låter jävligt mycke =)

Tycker 250gr protein om dagen låter ännu värre, om han inte väger 140kg med runt 15% bodyfat vill säga :P
Citera
2015-04-27, 23:12
  #8
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
man kan väl även få i sig samma mängd energi som på 3 måltider som 6? förutom att portionerna är större iställe för små
Jo, men vissa har problem med att svulla i sig mat. Därför de delar upp det.
Citera
2015-04-27, 23:12
  #9
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Nu är ju inte jag någon dietist eller näringsexpert... Men om man äter fler små mål om dagen håller man en jämnare blodsockernivå vilket får till följd att mindre insulin produceras. Insulin är ett hormon med Bla. fettlagrande egenskaper.
Själv har jag provat både att äta mitt dagliga kaloribehov under två och åtta tillfällen. Anser att det är lättare med åtta ggr för då blir man aldrig tokhungrig och risken att överäta när man väl får äta är mindre.

Prova dig fram...
En annan sak med att hålla ett lågt och jämt blodsocker är att det är lättare att tappa vätska ur kroppen.
Citera
2015-04-27, 23:43
  #10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RUNeKAMrER
Nu är ju inte jag någon dietist eller näringsexpert... Men om man äter fler små mål om dagen håller man en jämnare blodsockernivå vilket får till följd att mindre insulin produceras. Insulin är ett hormon med Bla. fettlagrande egenskaper.
Själv har jag provat både att äta mitt dagliga kaloribehov under två och åtta tillfällen. Anser att det är lättare med åtta ggr för då blir man aldrig tokhungrig och risken att överäta när man väl får äta är mindre.

Prova dig fram...
En annan sak med att hålla ett lågt och jämt blodsocker är att det är lättare att tappa vätska ur kroppen.
Fast en frisk människa har inte problem med blodsockernivån i kroppen.

Insulin är fettlagrande, det är också ASP vilket utsöndras när du äter fett.

Ditt inlägg innehöll mest egna åsikter och kan summeras: "Jag gillar fler måltider". Jag gillar färre. Så, nu är det jämt igen.
Citera
2015-04-28, 00:12
  #11
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
1000 kalorier låter jävligt mycke =)


Ja, men tänk på att h*n har en fettfri kroppsvikt på ca 154 kg, baserat på det proteinbehovet.

Då är inte 1000 kaloriers överskott så mycket procentuellt till totala kaloribehovet.

//Brute
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback