Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 13:47
  #1
Medlem
Hej alla glada Flashbackare,

hoppas alla är glada och mår bra.


Här har vi en ungdom på 20 bast som för övrigt mår bra och styrketränar 4-5 ggr i veckan. Hur som helst så har väl de flesta ett eller två "skelett" i garderoben,
och mitt är förtillfälligt svår insomni. Har sedan ~1.5 år sedan haft väldigt svårt att somna, och kan än idag inte sova förens 5-6 tiden på morgonen, såvida jag inte tar sömntabletter.
Har gått på Propavan under en längre tid vilket har fungerat utmärkt, men känner att jag börjar bli trött på att ringa en läkare och be om ett nytt recept efter två veckor. De läkare jag har gått till har lite svårt att skriva ut ett längre recept
då jag inte har någon "fastställd diagnos" etc. Har själv försökt lokalisera problemet men tyvärr utan framgång.


Nu till frågan: Finns det några receptfria antihistaminer som man kan sova gott på? Har redan provat knapra en 3-4 st postafen men fick inte riktigt samma effekt. Finns det något annat läkemedel som ni med erfarenhet kan säga att den gör en rätt så dåsig? / trött?

Extremt tacksam för svar.
Citera
2015-04-27, 13:59
  #2
Medlem
chots avatar
Hej,

Jag vet att Loratadin fungerar på mig eftersom jag blir dåsig och lätt kan somna på denna. Den kanske funkar för dig också?

Ett annat substitut till sömntabletter jag kan föreslå är 5htp. När jag tar det så blir jag rätt trött senare och sover ganska bra. (Det finns en tråd som handlar om just 5htp om du tycker det kan vara något.)

Allt gott!
Citera
2015-04-27, 14:09
  #3
Medlem
Tack för svar!

Det ska jag givetvis prova. Hittade däremot flera Loratain när jag sökte. T.e.x så hittade jag " Loratadin Apofri, Loratadin Orifarm,Loratadin Actavis osv.. Får man fråga vilken du använder?
Citera
2015-04-27, 14:14
  #4
Medlem
chots avatar
Jag minns att vissa varianter var långtidsverkande och man vill ju vara pigg dagen efter också. Jag testade iallafall en massa olika Loratadin men fastnade för Loratadin Orifarm till slut så den använder jag själv nu.
Citera
2015-04-27, 14:33
  #5
Medlem
Jag har själv Loratadin Orifarm hemma, främst mot pollen. Hur många kartor knaprar ni för att bli dåsiga, haha? Eventuella biverkningar? Hur många ska jag ta? Inte så jag tror man kan flöddra påt, men skiten är ju riksbillig. Chot?
Citera
2015-04-27, 14:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Jag har själv Loratadin Orifarm hemma, främst mot pollen. Hur många kartor knaprar ni för att bli dåsiga, haha? Eventuella biverkningar? Hur många ska jag ta? Inte så jag tror man kan flöddra påt, men skiten är ju riksbillig. Chot?

Bra fråga. Vill också gärna veta detta. Finns det andra antihistaminer man kan prova??
Citera
2015-04-27, 15:14
  #7
Medlem
chots avatar
Variation

Jag brukar faktiskt variera mig mellan Loratadin och 5htp. Om jag är på humör så drar jag fram den gamla spikmattan ibland för den har också fungerat bra i små doser.

Jag tycker personligen att korta ryck av olika varianter är rätt så bra.

Om biverkningar så kan ju det vara lite individuellt men i värsta fall att jag kan känna mig lite seg dagen efter. Jag brukar ta en tablett av Loratadin eller en tablett av 5htp.
__________________
Senast redigerad av chot 2015-04-27 kl. 15:20. Anledning: Tillägg
Citera
2015-04-27, 15:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chot
Jag brukar faktiskt variera mig mellan Loratadin och 5htp. Om jag är på humör så drar jag fram den gamla spikmattan ibland för den har också fungerat bra i små doser.

Jag tycker personligen att korta ryck av olika varianter är rätt så bra.

Om biverkningar så kan ju det vara lite individuellt men i värsta fall att jag kan känna mig lite seg dagen efter. Jag brukar ta en tablett av Loratadin eller en tablett av 5htp.

Tog 2 Loratadin i morse för jag har enorma pollenbesvär. Nu när jag tänker efter, så satt jag lite groggy på tåget och mådde bra på vägen till jobbet. Väldigt behagligt.

Rek dos är 1, så jag tror inte man tar skada av 3-4. Läste på lite på FASS, och det är främst personer med dålig leverfunktion som drabbas. Så om man som jag är en djävla kålsupare kanske man inte ska proppa i sig 50-100mg om dan, men lär nog va rätt chill med några stycken. Biverkningar är trötthet och sömninghet, eventuellt huvudvärk.
Så, pojkar, knapra 3 eller 4 och luta er tillbaka.
Citera
2015-04-27, 16:54
  #9
Medlem
chots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Tog 2 Loratadin i morse för jag har enorma pollenbesvär. Nu när jag tänker efter, så satt jag lite groggy på tåget och mådde bra på vägen till jobbet. Väldigt behagligt.

Rek dos är 1, så jag tror inte man tar skada av 3-4. Läste på lite på FASS, och det är främst personer med dålig leverfunktion som drabbas. Så om man som jag är en djävla kålsupare kanske man inte ska proppa i sig 50-100mg om dan, men lär nog va rätt chill med några stycken. Biverkningar är trötthet och sömninghet, eventuellt huvudvärk.
Så, pojkar, knapra 3 eller 4 och luta er tillbaka.

Hahahhaha.. Will do! Har aldrig testat att gå loss på dom men varför inte..
Citera
2015-04-27, 17:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chot
Hahahhaha.. Will do! Har aldrig testat att gå loss på dom men varför inte..

Vi kan ju berätta om eventuella resultat (om några) här i tråden i kväll och spekulera i rätt dos kontra eventuella obekvämligheter och så vidare. Så får andra intresserade lite live-fakta.
Citera
2015-04-27, 17:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Vi kan ju berätta om eventuella resultat (om några) här i tråden i kväll och spekulera i rätt dos kontra eventuella obekvämligheter och så vidare. Så får andra intresserade lite live-fakta.


Absolut. Är dock lite skeptiskt till detta:

Biverkninkar:,Nervsystemet: trötthet, sömnighet, sömnlöshet, nervositet,

Sömnlöshet och nervositet är väl det sista jag vill åt.. Tror det lutar mer åt en trial run för Cetrizin ikväll
__________________
Senast redigerad av Freestyler1121 2015-04-27 kl. 17:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback