Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-27, 06:37
  #1
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
För er som kanske vet har den stora WISE-studie nyligen genomförts.
Där forskare från Penn-State gått igenom en stor del av rymden på jakt efter tecken på avancerad utomjordisk ingenjörskost, bla sk Dyson-sfärer.
De försöker jämföra utstrålningen från det infraröda mellanbandet med det normala, där teorin är att ju högre MIR, utan relation till det förväntade, ju större möjlighet att det skap tyda på en energikonsumption/produktion.

Men bortsett från Dysonsfärer har de börjat lägga till andra referenspunkter, som tex den teoriserade möjligheten att avancerade civilisationer i förebyggande syfte manipulerat blå stjärnor med hög massa, eftersom de har en tendens att explodera i en supernova, och alltså vara ett hot som måste tacklas.
De har hittat just sådana galaxer, och har blivit väldigt intresserade.

En annan upptäckt de studerar är en möjlig Dyson-sfär i en stjärna i vår närhet, Lyrae 84. 650 ljusår ort, som uppfyller många av de kriterier en Dyson-sfär bedöms ha. Tex är den osynlig i det synliga spektrat, men lyser upp som en neonskylt i MIR-spektrat

Så, jag tycker det kunde vara intressant att diskutera detta projekt här i astronomi-delen.
Dels de olika delresultaten, men även som helhet.

Vad tänker ni tex om ett så stort projekt med så högtflygande planer? Vad kan det ge för insikter - 2normalt" astronomiskt, men även rörande själva syftet.
Kommer de hitta något intressant? Dvs även om något stark komemr påminna om sådan utomjordisk ingenjörskonst, kommer det ändå kunna övertyga någon? Om inte - vad tjänar projektet till?
Vad tycker ni om de olika delresultaten, som Lyrae 84 och Zoo-galaxen tex?

Här finns en länk till en blogg som den ansvarige astronomen Wright håller i, där han ständigt uppdaterar lärana om vilka upptäckter som gjorts:

http://sites.psu.edu/astrowright/
Citera
2015-04-27, 08:13
  #2
Medlem
mungs avatar
Det här var intressant! Jag läste faktiskt om detta i förra veckan men det som då kablades ut i massmedia var att försöket misslyckats och att det inte fanns några högteknologiska (typ 3) utomjordiska civilisationer i de flera tusentals galaxer man undersökt och därför var det otroligt att det skulle finnas några alls i universum. Spännande att det visst fanns intressanta fynd!

Om man skulle hitta tecken på utomjordiskt liv överhuvudtaget så skulle det naturligtvis vara väldigt intressant. Även om det inte övertygar de mest hängivna skeptikerna så kan det övertyga den stora massan och framförallt kanske man kan försöka snappa upp information från det området och kanske på något vis kunna lära oss mer av dem.

Alla delresultaten är lika intressanta, även om samtliga kan förklaras med att vi inte känner till allt om universum än och att de kan vara naturligt förekommande.
Citera
2015-04-27, 11:14
  #3
Medlem
http://exoplanets.psu.edu/search-for...0000-galaxies/

http://science.psu.edu/news-and-even...ahadevan6-2014
Citera
2015-04-28, 18:21
  #4
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det här var intressant! Jag läste faktiskt om detta i förra veckan men det som då kablades ut i massmedia var att försöket misslyckats och att det inte fanns några högteknologiska (typ 3) utomjordiska civilisationer i de flera tusentals galaxer man undersökt och därför var det otroligt att det skulle finnas några alls i universum. Spännande att det visst fanns intressanta fynd!

Om man skulle hitta tecken på utomjordiskt liv överhuvudtaget så skulle det naturligtvis vara väldigt intressant. Även om det inte övertygar de mest hängivna skeptikerna så kan det övertyga den stora massan och framförallt kanske man kan försöka snappa upp information från det området och kanske på något vis kunna lära oss mer av dem.

Alla delresultaten är lika intressanta, även om samtliga kan förklaras med att vi inte känner till allt om universum än och att de kan vara naturligt förekommande.
Ja, visst är det intressant.
Och även du upptäckte ju att detta pojekt kablats ut i världen som "ett misslyckande." Som du ser så skrev den där Sam Viemes i tråden just det du själv sagt - hur märkligt nyheten förmedlades.
För hur missvisade får egentligen en tidningsnyhet framställas?
Själva projektet gick ju ut på att hitta astronomiska objekt som hade en högre MIR-signatur än vad som normalt var förväntad. det var alltså vad de letade efter.
Och de hittade faktiskt just det. De hittade alltså exakt vad de letade efter.
Flera stycken dessutom.

Så hur kan det framställas som att de inte hittade något särskilt. Dvs som artikeln/artiklarna formulerade det.


Ämnet tycks omedelbart dra ett ohyggligt motstånd till sig.

Och titta på denna tråden. Ämnet är tex hur intressant som helst. Både själva syftet - liksom de resultat som rapporteras, och som analyseras.

Men hur ser denna tråden ut? Du och jag har skrivit i den. Och den obligatoriske nejsägaren Sam Viemes naturligtvis - som bidrag med dels samma artikel som Ljuger om resultaten, och dessutom en annan artikel som inte ens har med ämnet att göra

Jag vet att väldigt många är extremt rädda för att ens råka yppa något som kan tolkas som positivt i frågor som berör utomjordiskt liv - oavsett hur avlägset eller subtilt det än må vara. Därför vågar de itne delta i debatter som denna, för Gud nåde om någon skulle tro att de var positivt inställda till frågan om utomjordiskt liv, eller forskning om sådan.

Det Enda de vågar bidra med är saker i stil med "Det finns minsann inga bevis".
Och ja, vi vet det. Men vad tänker de göra åt det? Det finns Pågående forskning, och forskningen om ämnet har varit kontinuerlig sedan länge. Det finns en hel del väldigt intressanta resultat som med jämna resultat dykt upp. Men ingen vågar låta dessa resultat, dessa frågetecken, få någon som helst roll. Istället avfärdar de istället kategoriskt forskningsprojekt som tex detta WISE-projekt med att de minsann inte bevisade att det fanns någon Star Wars galaktisk federation.

Men vad hittade de? Jo, de hittade exemplar som hade en MIR-signatur som uppfyllde kriterierna. Dvs de på förhand uppställda kriterierna för sk Dyson-sfärer, eller helt enkelt intelligent energimanipulation.

arför är inte folk mer intresserade?

Vill de inte stödja forskningsinitiativ som detta?
För de saboterar ju det istället när de som nu ljuger, vilseleder och mörklägger. Då får ju andra utomstående intrycket att inget intressant hittats, att allt var meningslöst.
Men det var de ju inte. För av allt vi vet, så skulle det ju kunna tänka sig att det vi redan på förhand menade vara Dyson-sfärer kanske tillomed verkligen Är sådana.
Hur ska vi veta om vi inte fortsätter undersöka, fortsatte analysera - maximerar vår ansträngningar?
Dvs istället för att bara säga nej.
Säga nej till allt - och dessutom göra allt för att förlöjliga de som lyfter upp sånt här.
Citera
2015-04-28, 19:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Varför är inte folk mer intresserade?
Jag är själv inte tillräckligt kompetent inom området för att ha något vettigt att tillföra disskusionen men följer dessa och dylika tråder med största intresse. Tror att det är många som resonerar på liknande sätt, det visar sig om inte annat på antalet trådvisningar. Tack i alla fall för trådstarten, mycket intressant ämne.
Citera
2015-04-28, 20:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jag vet att väldigt många är extremt rädda för att ens råka yppa något som kan tolkas som positivt i frågor som berör utomjordiskt liv
Där tror jag att du har fel. De flesta astronomiintresserade tror att sannolikheten för liv någonstans i universum är större än noll. Många skulle jubla när tillräckligt övertygande bevis dyker upp. Jag också. Om det fanns någon för oss farlig utomjording i närheten hade de redan utrotat oss. Därför är det inget skrämmande om vi skulle upptäcka utomjordiskt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det Enda de vågar bidra med är saker i stil med "Det finns minsann inga bevis".
Vetenskapsmän är udda. De vill ha extremt tydliga bevis. De vill inte få kastat i ansiktet att deras upptäckt var feltolkning av mätdata. Senaste exemplet är sydpolsobservatoriet som trodde att de hittat gravitationsvågor.
Citera
2015-04-28, 20:46
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ja, visst är det intressant.
Och även du upptäckte ju att detta pojekt kablats ut i världen som "ett misslyckande." Som du ser så skrev den där Sam Viemes i tråden just det du själv sagt - hur märkligt nyheten förmedlades.
För hur missvisade får egentligen en tidningsnyhet framställas?
Själva projektet gick ju ut på att hitta astronomiska objekt som hade en högre MIR-signatur än vad som normalt var förväntad. det var alltså vad de letade efter.
Och de hittade faktiskt just det. De hittade alltså exakt vad de letade efter.
Flera stycken dessutom. [klipp]
Vadå tidningsnyhet? Sam Vimes första länk gick ju till The Center for Exoplanets & Habitable Worlds vid Penn State University, just den institution som genomfört studien i fråga. Om deras egen rubrik är "Search for Advanced Civilizations Beyond Earth Finds Nothing Obvious in 100,000 Galaxies" så är det kanske inget att gå i spinn för om man tar detta lite med ro än så länge.

"In any case, Wright said, the team’s non-detection of any obvious alien-filled galaxies is an interesting and new scientific result. “Our results mean that, out of the 100,000 galaxies that WISE could see in sufficient detail, none of them is widely populated by an alien civilization using most of the starlight in its galaxy for its own purposes. That’s interesting because these galaxies are billions of years old, which should have been plenty of time for them to have been filled with alien civilizations, if they exist. Either they don’t exist, or they don’t yet use enough energy for us to recognize them,” Wright said."

Den där Wright är alltså Jason T. Wright, astronomen som tog initiativ till och ledde studien. Men jag antar att du är bättre än han på att tolka dess resultat.

Egentligen är väl inte resultatet något att hänga läpp för. Det betyder ju absolut inte att det inte finns massvis med högt stående civilisationer i de 100 000 undersökta galaxerna, bara att där inte verkar finnas några som har teknologi för att i stor utsträckning påverka stjärnor eller omsätta energi i sådana mängder att det ger avtryck på hela galaxens spektrum.

Sådan teknologi vore ju verkligen extrem, jag menar något så in i hästväg extremt. Jag tycker mänskligheten har blivit rätt high-tech senaste 200 åren men vår energiomsättning är ju fullständigt ingenting om man jämför med solens. Av den energi som solen utstrålar träffar c:a 0,000000045 % jordens atmosfär varav merparten når ytan. Av detta omsätter mänskligheten mindre än en tusendedel. Det finns liksom lite kvar att ta av innan vi är i klass med vad man letade efter i den här studien.

M a o, hade man hittat ET på det här sättet hade det varit helt fantastiskt men sannolikheten att de finns har inte minskat ett smack i o m utfallet heller.
Citera
2015-04-28, 20:49
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Där tror jag att du har fel. De flesta astronomiintresserade tror att sannolikheten för liv någonstans i universum är större än noll. Många skulle jubla när tillräckligt övertygande bevis dyker upp. Jag också. Om det fanns någon för oss farlig utomjording i närheten hade de redan utrotat oss. Därför är det inget skrämmande om vi skulle upptäcka utomjordiskt liv.

Vetenskapsmän är udda. De vill ha extremt tydliga bevis. De vill inte få kastat i ansiktet att deras upptäckt var feltolkning av mätdata. Senaste exemplet är sydpolsobservatoriet som trodde att de hittat gravitationsvågor.
Det verkar inte spela någon roll hur många gånger vi säger att vi skulle jubla över bevis för utomjordiskt liv och ännu hellre civilisationer, Le Grand Maître vet att vi ljuger och är rädda innerst inne. Jag undrar hur han vet det om oss som vi inte vet själva?
Citera
2015-04-28, 23:52
  #9
Medlem
Den nedtonande vinkling som valts vid rubriksättning av nyheten, visar nog hur känsligt område de forskar inom. En annan vinkling som hade varit lika korrekt utifrån de resultat som redovisas i artikeln och Wrights blogg hade ju varit rubriken: "Search for advanced civilizations beyond Earth finds at least five possible candidates for K3 civilizations".

Fast jag tror de gör rätt i att inte överdramatisera sina resultat. Särskilt fyndet av de fem avvikande röda spiralgalaxerna borde tala för sig självt, och möjliggöra finansiering för fortsatt och fördjupad forskning med samma inriktning. De sparar nog de mer vågade påståendena tills de behövs för att skapa uppmärksamhet kring mer ointressanta resultat.

För visst verkar de ha hittat en del som kan vara väldigt intressant, och det verkar ju inte som att Wright tänkt lägga ner verksamheten precis. Ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
Citera
2015-04-30, 01:45
  #10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vadå tidningsnyhet? Sam Vimes första länk gick ju till The Center for Exoplanets & Habitable Worlds vid Penn State University, just den institution som genomfört studien i fråga. Om deras egen rubrik är "Search for Advanced Civilizations Beyond Earth Finds Nothing Obvious in 100,000 Galaxies" så är det kanske inget att gå i spinn för om man tar detta lite med ro än så länge.
Varför gnäller du?
Två stycken i tråden har redan påpekat att den artikeln är allvarligt missvisande. Och vi har dessutom förklarat varför.
Jag har dessutom länkar till projektets ansvarige astronom - Wright - och hans blogg där han ständigt uppdaterar om hur analysen av datan fortgår. Hur han redovisar allt nytt intressant som dyker upp.
Dvs Långt mer aktuellt än den allra första - missvisande - artikeln som sam Viemes försökte kontra med.
Jag menar ju, jag skrev ju i TS just hur missvisande den första artikeln var - och hur den senare, mer aktuella, informationen. Direkt från den ansvarige astronomen . direkt Motsäger den artikeln.
Varför gnäller du om det?
Och varför försöker du hänga upp dig på vad den första, föråldrade, artikeln sa - när du ju har helt aktuell, och ofiltrerad, information att tillgå. direkt från Wright själv.
Så varför fortsätter du att hänvisa till den första artikeln?
Den har ju spelat ut sin roll. Har du ens överhuvudtaget läst länken jag skrev i TS?

"Inte gå i spinn" säger du sen.
Vadå? Hur menar du?
Wright skriver ju själv att de i Lyrae 84 hittade "kind of exactly what we where looking for".
Och det de letade efter var Dyson-sfärer, tecken på en Kardieshev Klass II civilisation.

Wright skriver Själv att de alltså hittar typ exakt vad de letade efter.

Och du försöker förminska och översläta allt och säga att nejnej, inget att se här inte. Inget att "gå i spinn" över.
Varför försöker du medvetet misstolka projektet, dess syfte och dess resultat?
Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
"In any case, Wright said, the team’s non-detection of any obvious alien-filled galaxies is an interesting and new scientific result. “Our results mean that, out of the 100,000 galaxies that WISE could see in sufficient detail, none of them is widely populated by an alien civilization using most of the starlight in its galaxy for its own purposes. That’s interesting because these galaxies are billions of years old, which should have been plenty of time for them to have been filled with alien civilizations, if they exist. Either they don’t exist, or they don’t yet use enough energy for us to recognize them,” Wright said."

Den där Wright är alltså Jason T. Wright, astronomen som tog initiativ till och ledde studien. Men jag antar att du är bättre än han på att tolka dess resultat.
Jag skrev Exakt Var du kunde hitta just Tolkningar av resultaten. Och jag skrev exakt Vem som stod för dessa tolkningar - dvs Wright själv.
Jag hänvisade till adressen där han Tolkade detta. Och där han publicerade uppdateringar.
Det står i TS. Du vet dessutom om det - men du bryr dig inte. För du fastnar bara i det som du tolkar som negativt. Sen blir du glad av det och skiter i att nya uppgifter komemr fram. Att ofiltrerade uppgifter komemr fram.
Det gör dig till en medveten sabotör. Vet du överhuvudtaget var objektivitet är?
Och varför ljuger du om mig? När har jag påstått att jag tolkat något bättre än Wright?
När har jag ens tolkat något på annat sätt än Wright - av det som jag skrivit om Wrights studie?
Varför ljuger du alltid, alltid om mig?
Skäms du inte?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Egentligen är väl inte resultatet något att hänga läpp för. Det betyder ju absolut inte att det inte finns massvis med högt stående civilisationer i de 100 000 undersökta galaxerna, bara att där inte verkar finnas några som har teknologi för att i stor utsträckning påverka stjärnor eller omsätta energi i sådana mängder att det ger avtryck på hela galaxens spektrum.
Nej, det betyder det inte als!
Och det skrev de också, om du bara hade kunnat läsa ordentligt.
Det de Faktiskt skrev var att de inte hittande något som Obvious" var en utomjrosik civilisation. Dvs som Uppenbart/bevisligen var en utomjordisk civilisation.
Men de skrev Mer än så - de skrev att detta alltså innebär att de Inte hittade några planeter/galaxer som doldes till 100 %.
För det var en av hypoteserna rörande Dyson-sfärer. Och de ville försöka få en uppfattning om till vilken andel, hur många procent, av himlakroppens energi som kunde förhindras att nå ut. Och inga hittades som hade 100 % alltså.

Men de hittade mindre procentenheter.
De hittade de 50 galaxerna som var vid 50 %-nivån.

De hittade de två stjärnorna i Vintergatan som jag krev om innan.

Och de hittade 90 st galaxer, utöver detta, som hade nivåer om 25 %.

De hittade dessutom, som jag skrev i TS, flera andra galaxer som hade en annan form av misstänkt astro-ingenjörsskap. Dvs en möjlig majipulation av explosionsbenägna blå stjärnor.

DETTA är alltså vad de upptäckte.
och jag redovisade exakt vilken länk som går Direkt till Wright, och att den uppdateras flera gånger varje vecka. Uppdateringar som handlar om den fortgående analysen av den data de nu är i besittning av.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
M a o, hade man hittat ET på det här sättet hade det varit helt fantastiskt men sannolikheten att de finns har inte minskat ett smack i o m utfallet heller.
Varför ljuger du? Du tycker inte alls att det hade varit fantastiskt. För om du hade tyckt det, då hade du inte medvetet försökt misstolka, förvränga och förminska WISE-studien och dess teorier.
Om du verkligen hade varit intresserad, då hade du följt den. Då hade du även följt annan forskning om ämnet. Då hade du varit medveten om vilka olika former av stöd det finns för även andra former av "liv", som frågan om liv på Mars tex.
Men, som en forskare från Jet Propulsion Laboratory sa "Nay-sayers are always goint to be nay-sayers."

Läs nu länken till Wrights uppdateringar, och gör om, gör rätt. Dvs visa oss att du har lite Stake!!!
Citera
2015-05-01, 13:41
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Varför gnäller du?
Två stycken i tråden har redan påpekat att den artikeln är allvarligt missvisande. Och vi har dessutom förklarat varför.
Jag har dessutom länkar till projektets ansvarige astronom - Wright - och hans blogg där han ständigt uppdaterar om hur analysen av datan fortgår. Hur han redovisar allt nytt intressant som dyker upp.
Dvs Långt mer aktuellt än den allra första - missvisande - artikeln som sam Viemes försökte kontra med.
Jag menar ju, jag skrev ju i TS just hur missvisande den första artikeln var - och hur den senare, mer aktuella, informationen. Direkt från den ansvarige astronomen . direkt Motsäger den artikeln.
Varför gnäller du om det?
Och varför försöker du hänga upp dig på vad den första, föråldrade, artikeln sa - när du ju har helt aktuell, och ofiltrerad, information att tillgå. direkt från Wright själv.
Så varför fortsätter du att hänvisa till den första artikeln?
Den har ju spelat ut sin roll. Har du ens överhuvudtaget läst länken jag skrev i TS?

"Inte gå i spinn" säger du sen.
Vadå? Hur menar du?
Wright skriver ju själv att de i Lyrae 84 hittade "kind of exactly what we where looking for".
Och det de letade efter var Dyson-sfärer, tecken på en Kardieshev Klass II civilisation.

Wright skriver Själv att de alltså hittar typ exakt vad de letade efter.

Och du försöker förminska och översläta allt och säga att nejnej, inget att se här inte. Inget att "gå i spinn" över.
Varför försöker du medvetet misstolka projektet, dess syfte och dess resultat?
Varför?
För det första: svamla mindre, jag har mer att läsa än ditt ordbajsande.

1. Jag frågade: "Vadå tidningsnyhet? Sam Vimes första länk gick ju till The Center for Exoplanets & Habitable Worlds vid Penn State University, just den institution som genomfört studien i fråga." Svara på det. Varför kallar du presentationen från institutionen som gjort undersökningen för "tidningsnyhet"? Jag vill veta det så ingen går och tror i onödan att du kör med oärlig argumentation, det skulle du säkert aldrig få för dig...

2. Exakt vad var missvisande? Observera ordet exakt. Det är ju samme Wright som citeras i texten som har skrivit bloggen som du dreglar efterblivet över.

Är han felciterad i stycket "In any case, Wright said, the team’s non-detection of any obvious alien-filled galaxies is an interesting and new scientific result. “Our results mean that, out of the 100,000 galaxies that WISE could see in sufficient detail, none of them is widely populated by an alien civilization using most of the starlight in its galaxy for its own purposes. That’s interesting because these galaxies are billions of years old, which should have been plenty of time for them to have been filled with alien civilizations, if they exist. Either they don’t exist, or they don’t yet use enough energy for us to recognize them,” Wright said."

Vad sa han då istället? Har han skrivit någonstans att hans institution har förfalskat citatet av honom?

3. Vadå föråldrad artikel? Den är daterad 17:e april 2015 och var alltså tio dygn gammal då Sam Vimes länkade till den. Är det vad du kallar föråldrad? Hur många dygn får en artikel vara för att inte kallas föråldrad av stormästaren?

4. EXTRA VIKTIG PUNKT. Du påstår att Wright skrev att de hittade Dyson-sfärer. EXAKT var skrev han det? Länk och citat tack! Jag citerar från hans blogg, länken du angav i trådstarten http://sites.psu.edu/astrowright/ med mina fetmarkeringar:

"So do we win? Are these Dyson spheres? Well, take a look at that bright NE cluster in the near-infrared (from 2MASS): [bild]

You don’t expect room-temperature Dyson spheres to have emission at 1 micron (J-band) — they would have to be over 1000K for that. This looks more like extinction than low temperature.

That is, dust blocks the blue light and transmits the MIR very well, with the NIR in between. That’s what we see: lots from WISE, a bit from 2MASS, nothing from the visible. If this were thermal emission there would be a much sharper falloff (exponential!) in emission from the WISE to 2MASS bands — 2MASS shouldn’t have seen anything. Instead, we see a much slower decline towards the blue.

In other words, whatever is blocking the starlight is not totally opaque to NIR emission. So, not a bunch of solar panels; more likely a lot of dust. We thought about cosmology, but it’s hard to imagine a scenario that gives us multiple, IR-bright but optically invisible galaxies in a small patch of sky like this. That means this is probably an embedded cluster of forming stars in the Milky Way.


"Bunch of solar panels"=Dyson-sfär, "a lot of dust"=en massa damm. Det ser ut som att du ljög eller helt enkelt är dum i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jag skrev Exakt Var du kunde hitta just Tolkningar av resultaten. Och jag skrev exakt Vem som stod för dessa tolkningar - dvs Wright själv.
Jag hänvisade till adressen där han Tolkade detta. Och där han publicerade uppdateringar.
Det står i TS. Du vet dessutom om det - men du bryr dig inte. För du fastnar bara i det som du tolkar som negativt. Sen blir du glad av det och skiter i att nya uppgifter komemr fram. Att ofiltrerade uppgifter komemr fram.
Det gör dig till en medveten sabotör. Vet du överhuvudtaget var objektivitet är?
Och varför ljuger du om mig? När har jag påstått att jag tolkat något bättre än Wright?
När har jag ens tolkat något på annat sätt än Wright - av det som jag skrivit om Wrights studie?
Varför ljuger du alltid, alltid om mig?
Skäms du inte?
Du länkade till Wrights bloggsida som för tillfället upptar 50 st hela fullskärmar på min 15" laptop. Det är inte att ange källan exakt.

Ska vi se vad Wright skriver på en annan sida på sin blogg: http://sites.psu.edu/astrowright/201...-galaxies-dim/

"But are they Type III Kardashev civilizations?

We went and studied 100,000 galaxies for emission, and if any of the LSB’s or dark galaxies were really dim because alien civilizations were blocking 99% of their starlight, they would have stood out as the very reddest objects in our survey. Indeed, we didn’t search only known galaxies, but we searched every extended object that was bright in the W3 band, exactly so that we wouldn’t be biased against optically faint galaxies like these.

But just to be sure, in the appendix we specifically targeted a bunch of HI dark galaxies from the literature, and made sure to break out the LSB’s (as identified by SIMBAD) in our search.

We found… nothing among the HI dark galaxies. No mid-infrared emission. It turns out we weren’t the first to look, but we were probably the first to look in a SETI context. So the HI dark galaxies are still strange, but they’re not K3’s."


Tolkar du det som att Wright skriver att de fann tecken på K3-civilisationer? Om du svarar nej så räcker det med ett ord men svarar du ja så vill jag ha en djävligt bra (och svammelfri) förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, det betyder det inte als!
Och det skrev de också, om du bara hade kunnat läsa ordentligt.
Det de Faktiskt skrev var att de inte hittande något som Obvious" var en utomjrosik civilisation. Dvs som Uppenbart/bevisligen var en utomjordisk civilisation.
Men de skrev Mer än så - de skrev att detta alltså innebär att de Inte hittade några planeter/galaxer som doldes till 100 %.
För det var en av hypoteserna rörande Dyson-sfärer. Och de ville försöka få en uppfattning om till vilken andel, hur många procent, av himlakroppens energi som kunde förhindras att nå ut. Och inga hittades som hade 100 % alltså.

Men de hittade mindre procentenheter.
De hittade de 50 galaxerna som var vid 50 %-nivån.

De hittade de två stjärnorna i Vintergatan som jag krev om innan.

Och de hittade 90 st galaxer, utöver detta, som hade nivåer om 25 %.

De hittade dessutom, som jag skrev i TS, flera andra galaxer som hade en annan form av misstänkt astro-ingenjörsskap. Dvs en möjlig majipulation av explosionsbenägna blå stjärnor.

DETTA är alltså vad de upptäckte.
och jag redovisade exakt vilken länk som går Direkt till Wright, och att den uppdateras flera gånger varje vecka. Uppdateringar som handlar om den fortgående analysen av den data de nu är i besittning av.
Jag har ovan citerat direkt från Wrights blogg där han skriver att de inte upptäckte några Dyson-sfärer.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Varför ljuger du? Du tycker inte alls att det hade varit fantastiskt. För om du hade tyckt det, då hade du inte medvetet försökt misstolka, förvränga och förminska WISE-studien och dess teorier.
Om du verkligen hade varit intresserad, då hade du följt den. Då hade du även följt annan forskning om ämnet. Då hade du varit medveten om vilka olika former av stöd det finns för även andra former av "liv", som frågan om liv på Mars tex.
Men, som en forskare från Jet Propulsion Laboratory sa "Nay-sayers are always goint to be nay-sayers."

Läs nu länken till Wrights uppdateringar, och gör om, gör rätt. Dvs visa oss att du har lite Stake!!!
Du kan ta och stoppa upp dina anklagelser om att jag ljuger i ditt eget lilla lögnaktiga kakhål din djävla fåne!
Citera
2015-05-01, 16:14
  #12
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
EXTRA VIKTIG PUNKT. Du påstår att Wright skrev att de hittade Dyson-sfärer. EXAKT var skrev han det? Länk och citat tack!


Tvärtom skriver Wright:

Last time, I discussed the appendix of our paper wherein we examined low- (and no-) surface brightness galaxies, and found that they’re not dim because the stars are all covered in Dyson spheres.

http://sites.psu.edu/astrowright/201...toengineering/


Wright verkar bygga upp dramatiken och därigenom intresset för ämnet genom att "reta" läsarnas och säkert även finansiärernas smaklökar med små smakbitar som hittills,tyvärr varit tämligen innehållslösa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback