Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-27, 02:22
Medlem
Hejsan flashbackare!

Jag har gått o nojjat mig lite för hur jag ska placera mina pengar i framtiden, och söker er hjälp!

Det enda syftet med den här tråden är att jag vill helst att NI berättar hur NI skulle ha gjort om ni var mig. Så tänk er in i min situation!

Lite info: Jag är ung, runt 20, har ingen speciell koll på aktier/fonder etc. Jag kan lite, men inte allt för mycket. Jag har i nuläget cirka 60.000 kronor sparat, varav cirka 55 som ligger på Fonder hos Swedbank (bl a Rysslandsfonden, Technology, Medica och Allemansfonden). Har även ett konto på Avanza där jag har öppnat ett Aktie och Fond-sparkonto och ett ISK. På ISK't ska jag börja sätta över lite pengar varje månad och köpa Avanza Zero.

Jag har även ett månaddsparande á 500kr på ett "Invensteringssparande", där jag köper "Bas Action" varje månad (alltså för 500 sek) på Swedbank.

Har en fast inkomst på cirkus 20 efter skatt, eget boende så fasta räkningar går på cirkus 8000 varje månad, sen lite rörande kostnader såsom sprit, mat, hygien och skit. Allt sådant...

Hur hade ni gjort med mina pengar? Stannat på Swedbank? Sälja av allt och flytta till Avanza?

Planen är väl att jag vill att pengarna sakta men säkert ska växa, så kan det vara en idé att ha ett sparkonto och ett konto där jag pungar in lite pengar på Avanza Zero varje månad?

Kom med förslag, jag är både förvirrad och jävligt dum!
Hur hade ni gjort i mitt läge?!

Mvh Noob
Citera
2015-04-27, 03:39
Medlem
Nu kan jag inte alla detaljer kring det du skriver, men kan svara generellt.
Börja med att dumpa swedbank. Dålig ränta på konto och förmodligen lika dåliga villkor för aktie och fondsparandde. Välj istället annan mer anpassad bank typ nordnet eller avanza, behåll eventuellt lönekonto på skitbanken om du är nöjd med deras tjänster. Spara gärna några månader och lägg slantarna på valfri aktie/fond så får du oftast bättre courtage än för 500sek per affär. De flesta fonder har en förvaltningsavgift på säg 1-3% med vissa undantag ex avanza zero. Tänk på et när du väljer. När du skall köpa aktier, om en företagsidee låter för bra för att vara sann så är den troligen det också. Köp bolag som går i vinst, inte förhoppningsbolag som kan gå i graven över ett år om du är rädd om slantarna... Mycket av detta visste du säkert redan, men det tåls att tänka på. Slutlige,n börsen står en dag från all time high just nu, tänk på det också.
Citera
2015-04-27, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Nu kan jag inte alla detaljer kring det du skriver, men kan svara generellt.
Börja med att dumpa swedbank. Dålig ränta på konto och förmodligen lika dåliga villkor för aktie och fondsparandde. Välj istället annan mer anpassad bank typ nordnet eller avanza, behåll eventuellt lönekonto på skitbanken om du är nöjd med deras tjänster. Spara gärna några månader och lägg slantarna på valfri aktie/fond så får du oftast bättre courtage än för 500sek per affär. De flesta fonder har en förvaltningsavgift på säg 1-3% med vissa undantag ex avanza zero. Tänk på et när du väljer. När du skall köpa aktier, om en företagsidee låter för bra för att vara sann så är den troligen det också. Köp bolag som går i vinst, inte förhoppningsbolag som kan gå i graven över ett år om du är rädd om slantarna... Mycket av detta visste du säkert redan, men det tåls att tänka på. Slutlige,n börsen står en dag från all time high just nu, tänk på det också.

Jo en sak till tänk på spridningen också
Citera
2015-04-27, 16:59
Medlem
Köp fonder BARA inom ISK, absolut inte nån vanlig fondkonto.

Sen så tycker jag det gör inget att stanna kvar I swedbank, dem har alla dem vanliga fonderna iallafall som vem som helst kan vilja tipsa dig om.

angående framtida investeringar, jag rekomenderar att du skrotar dem där swedbank påhittfonder, så som "action".

Köp, index sverige, usa och asien. Technology kan du behålla och kanske utöka smått då och då.

Men index fonderna har skjutit I höjden, och lär fortsätta uppåt, säkert och stabilt och dessutom så får du en mycket bra spridning med dem 3 som jag nämnde.
Citera
2015-04-27, 17:01
Medlem
Det spelar ingen roll att swedbank ger dig kass ränta, ingen smart människa kommer att rekomendera dig att ha pengar sittande på vanlig konto.

Välj rätt fonder och ha koll på ekonomin allmänt så du vet om ett krig eller nån statlig konkurs är på gång, då drar du dig ut.
Citera
2015-04-27, 23:46
Medlem
omxtraders avatar
Jag skulle uteslutande satsa på aktier istället för fonder. Skaffar du ett konto på Nordnet eller Avanza får du låga courtage. Aktiefonder fullkomligt äter pengar genom dess avgifter (med undantag för avanza zero). Själv har jag bara fonder i tjänstepensionen samt ppm där det tyvärr inte går att placera i aktier.
Använd Avanza zero som ett buffertsparande. När du samlat in 10-20 k köper du aktier för pengarna. Med dina 60 k kan du välja 5-6 olika aktier med god spridning och sedan långsiktigt bygga kapital.

Förslag på aktier:

Ratos
HM
Investor
Lundberg
+Varlfri bank (den bank du själv har tex)
Citera
2015-04-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Jag skulle uteslutande satsa på aktier istället för fonder. Skaffar du ett konto på Nordnet eller Avanza får du låga courtage. Aktiefonder fullkomligt äter pengar genom dess avgifter (med undantag för avanza zero). Själv har jag bara fonder i tjänstepensionen samt ppm där det tyvärr inte går att placera i aktier.
Använd Avanza zero som ett buffertsparande. När du samlat in 10-20 k köper du aktier för pengarna. Med dina 60 k kan du välja 5-6 olika aktier med god spridning och sedan långsiktigt bygga kapital.

Förslag på aktier:

Ratos
HM
Investor
Lundberg
+Varlfri bank (den bank du själv har tex)

Här har ts ett vettigt alternativ.
Citera
2015-04-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Det spelar ingen roll att swedbank ger dig kass ränta, ingen smart människa kommer att rekomendera dig att ha pengar sittande på vanlig konto.

Välj rätt fonder och ha koll på ekonomin allmänt så du vet om ett krig eller nån statlig konkurs är på gång, då drar du dig ut.

Nej det är inte det jag påstår heller. Det är klart att avkastningen på ett sparkonto är i det närmaste noll, eller snarare negativ. Men en mindre del likvid tycker jag ändå man skall vara om något oväntat händer där kapital kan behövas snabbt. Man gör inga bra affärer pank. Dessutom när börsen kollapsar så är 0,50% ränta jävligt bra och du sitter med pengarna säkert. Bytte själv bort swedbank för att de dels hade sämre villkor för mina aktieaffärer, sämre ränta på sparkonto och att deras e-tjänster låg nere oftare än min andra bank. I det läget tyckte jag mig inte se några anledningar till varför jag skulle försätta vara kund hos dem, varför välja det sämre alternativet? det är inte svårt att byta bank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in