Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-27, 00:56
  #1
Medlem
På sistone har det gradvis utvecklats en olustig känsla hos mig av att jag inte längre förstår språket. När jag läser en text kan jag stanna upp vid ett relativt vanligt ord och fråga mig själv om jag egentligen vet vad det betyder och sedan försöka definiera det. När jag talar upplever jag ibland att vissa ord undflyr mig samt att jag har svårt att förmedla ett visst budskap och ro iland ett påbörjat resonemang.

Enligt min egen uppfattning och enligt diverse formella kriterier har jag alltid haft ganska goda språkliga förmågor. De upplevelser som jag ovan beskrivit oroar mig således och jag undrar om dessa symtom kan orsakas av någon form av neurologisk skada.

Tilläggas kan att jag lider av en sporadisk, kortvarig och snävt lokaliserad huvudvärk samt av plötsligt uppkommen tinnitus sedan tre år tillbaka utan exponering för kraftiga ljud.
Citera
2015-04-27, 01:04
  #2
Medlem
Usch känner precis likadant plus att jag mått illa dagligen under en längre tid. Doktorn säger att allt är bra, har dock svårt att acceptera det så ska gå dit igen. Känns även väldigt overkligt ibland och det har börjat strama i benen nu...
Citera
2015-04-27, 01:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toppenskogen
Usch känner precis likadant plus att jag mått illa dagligen under en längre tid. Doktorn säger att allt är bra, har dock svårt att acceptera det så ska gå dit igen. Känns även väldigt overkligt ibland och det har börjat strama i benen nu...
Dagligt illamående är jag lyckligtvis förskonad från, men overklighetskänslorna delar jag. Hoppas att det löser sig!
Citera
2015-04-27, 11:03
  #4
Medlem
Ack, denna skrivkrampens största leda.

Inte sällan förnimmer jag liknande känslor hos mig själv; men jag brukar vifta bort dem och intala mig själv att "Hör nu, gamle gosse, det blir nog bra". På senaste tiden har jag dock, både i tal och skrift, saknat den här eftersträvansvärda slutpläderingen som lämnar mina meddebattörer med öppet gap och ur stånd för mothugg. Jag har kontaktat min husläkare via den där Blip-klockan han har sittandes på skärpet dygnet runt, men han har varit ohövlig nog att ignorera mig. Jag förmodar att han har andra förehavanden, men hoppas på en snar återkomst.

Om jag felaktigt identifierat din text som ett skämt, vilket jag i högsta grad betvivlar, så rekommenderar jag dig begära tjänstledigt i två veckor, bläddra igenom några böcker och dricka mängder av C-vitamin. Det borde göra Susen.
Citera
2015-04-27, 15:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
På sistone har det gradvis utvecklats en olustig känsla hos mig av att jag inte längre förstår språket. När jag läser en text kan jag stanna upp vid ett relativt vanligt ord och fråga mig själv om jag egentligen vet vad det betyder och sedan försöka definiera det. När jag talar upplever jag ibland att vissa ord undflyr mig samt att jag har svårt att förmedla ett visst budskap och ro iland ett påbörjat resonemang.

Enligt min egen uppfattning och enligt diverse formella kriterier har jag alltid haft ganska goda språkliga förmågor. De upplevelser som jag ovan beskrivit oroar mig således och jag undrar om dessa symtom kan orsakas av någon form av neurologisk skada.

Tilläggas kan att jag lider av en sporadisk, kortvarig och snävt lokaliserad huvudvärk samt av plötsligt uppkommen tinnitus sedan tre år tillbaka utan exponering för kraftiga ljud.

Hur mycket sömn får du på nätterna?
Har du varit under kraftig stress?
Låter som effekter av antingen sömnbrist eller överskott av kortisol.
Citera
2015-04-27, 15:43
  #6
Medlem
julernsts avatar
Har du riktig otur så kan du ha drabbats av en mild form av afasi, vilket orsakas av neurologiska skador. Lika bra att ta en tur till läkaren, det skadar ju aldrig.
Citera
2015-04-27, 15:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Har du riktig otur så kan du ha drabbats av en mild form av afasi, vilket orsakas av neurologiska skador. Lika bra att ta en tur till läkaren, det skadar ju aldrig.

Skulle hellre satsa på kortisol påverkan, lite samma effekter som man ser när någon "gått in i väggen".
Citera
2015-04-27, 16:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Hur mycket sömn får du på nätterna?
Har du varit under kraftig stress?
Låter som effekter av antingen sömnbrist eller överskott av kortisol.
Jag tror att jag får tillräckligt med sömn om nätterna nuförtiden, men för några år sedan blev det nog inte sällan en otillräcklig mängd. Dock lägger jag mig ibland ganska sent.

Jag skulle vilja påstå att jag är ganska stressad på grund av oavslutade projekt.

Vilken koppling kan det ha till huvudvärken och den tinnitus som jag nämnde i TS?
Citera
2015-04-27, 16:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Har du riktig otur så kan du ha drabbats av en mild form av afasi, vilket orsakas av neurologiska skador. Lika bra att ta en tur till läkaren, det skadar ju aldrig.
Borde inte dessa neurologiska skador ha yttrat sig på annat sätt också?
Citera
2015-04-27, 16:41
  #10
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Borde inte dessa neurologiska skador ha yttrat sig på annat sätt också?

Är ingen läkare så det där kan inte jag svara på. Men du skriver att du är ganska stressad också, så det kan mycket väl ligga nåt i det RealWiseman säger.
Citera
2015-04-27, 20:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Jag tror att jag får tillräckligt med sömn om nätterna nuförtiden, men för några år sedan blev det nog inte sällan en otillräcklig mängd. Dock lägger jag mig ibland ganska sent.

Jag skulle vilja påstå att jag är ganska stressad på grund av oavslutade projekt.

Vilken koppling kan det ha till huvudvärken och den tinnitus som jag nämnde i TS?

Kortisol kan ha en del udda effekter.

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol finns bl.a.

Citat:
Kortisolvärdena är relaterade till minnesbildning under stress och trauman. Långvarig och hög kortisolutsöndring skadar minnesbildning. Om kortisolutsöndringen uteblir under stressen eller traumat, kan minnesbilderna i stället förstärkas, och kortvarigt förhöjda kortisolnivåer har visat sig förstärka minnet vid tillfälliga stressorer. Detta beror på glukokortikoidreceptorernas aktivitet; kortvarig aktivitet förstärker kognition men långvarig aktivitet bryter ner vissa strukturer i hjärnan.Kortisolets påverkan under stress moduleras troligen av kvinnliga könshormoner. Långvarigt förhöjda kortisolnivåer, som vid en akut psykos eller akut stress, minskar storleken på hippocampus hos både barn och vuxna.

samt

Citat:
Långvarig stress kan både ge förhöjda och för låga värden av kortisol. Kortisol är livsnödvändigt även i icke-stressade situationer, då det bland annat håller blodtrycket på en jämn nivå, och reglerar vissa enzymer som är involverade i metabolisk homeostas. Det har en negativ korrelation med zink, varmed högre zinkvärden sänker kortisolet både temporärt och kroniskt. Kortisolvärdet i plasma stiger också av östrogen (till exempel under graviditet), medan studier av män visat att det är en antagonist till testosteron...Oxytocin minskar kortisolhalten

Ett enkelt test skulle ju kunna vara att be en läkare om en Oxytocin-spray som rejält minskar kortisolhalten och se om du ser någon skillnad. Varunamnet på denna spray är "Syntocinon" och finns på recept.
Citera
2015-04-27, 23:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Kortisol kan ha en del udda effekter.

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol finns bl.a.



samt



Ett enkelt test skulle ju kunna vara att be en läkare om en Oxytocin-spray som rejält minskar kortisolhalten och se om du ser någon skillnad. Varunamnet på denna spray är "Syntocinon" och finns på recept.
Okej, jag skall kolla upp det. Tackar för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback