Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 00:43
  #1
Medlem
Hej
Jag är 22 år, man och börjar bli mer och mer desperat över min muskelinflammation som vägrar försvinna. Det började hösten 2013 med att jag fick ont på ett visst ställe i ryggen när jag satt och läste inför en tenta, tänkte för stunden inte mycket på det utan fortsatte som vanligt. Se fetstil om ni inte orkar läsa historien bakom.

Smärtan från ryggen fortsatte dock i varierande intensitet vilket gjorde att jag sökte hjälp hos studenthälsan som skickade vidare mig till en sjukgymnast. Där fick jag ett schema som innefattade att jag skulle vara ute och gå 30-45 min per dag, hålla på och dra med ett gummiband och jag fick heller inte sitta mer än 45 minuter i sträck. Jag följde väl det där schemat ett par månader, men tröttnade allt eftersom det inte blev någon bättring. Det var också i princip omöjligt att inte sitta mer än 45 min i sträck då mitt kommande yrke(IT) samt fritidsintresse ledde till att jag satt mycket under dagarna.

Den följande sommaren var jag ute och gick lite längre sträckor(ca 1 mil) ett par dagar i veckan. När jag väl var ute och rörde på mig så försvann smärtan, eller så tänkte jag inte på den. Det var dock bara temporärt och kom alltid tillbaka.

Hösten därpå när jag gått 1 år med den här skiten så sökte jag mig till en riktig vårdcentral. Läkaren konstaterade mest att där jag hade ont fanns ingen led, utan att det var muskelrelaterat. Kommer inte ihåg om det var där eller hos sjukgymnasten jag hörde muskelinflammation för första gången. Jag fick ett paket naproxen utskrivet även fast det var receptfritt, och när det var slut så köpte jag ett till paket där jag åt 1-2 tabletter om dagen. La till slut av med det då det knappt hjälpte, och definitivt inte löste problemet.

I nuläget så har jag sen jag slutade med tabletterna ignorerat smärtan, vilket går ok vissa perioder. Smärtan har dock alltid kommit i skov, försvinner aldrig riktigt försvunnit och peakar en period då det blir som värst där enda lindringen jag funnit är att gå och sova, vilket har krashat min dygnsrytm flera gånger om. Själva smärtan är lite svår att beskriva, det är ungefär som att sitta på en vass sten. Jag är också stel i hela vänstra axelpartiet och det knakar när jag rör på axeln. Om det har någon betydelse så är jag 184cm lång och väger ca 90 kg. Har under flera år haft dålig hållning och det var först efter jag började jobba på att bättra min hållning som det här problemet uppstod, kan vara en tillfällighet? Smärtan sitter på ett specifikt ställe i ryggen på vänster sida, Se röda cirkeln: http://i.imgur.com/TD5E1yD.jpg


Jag blir helt enkelt inte av med detta och det påverkar både min dygnsrytm och psyke(orkar ingenting), jag ligger helst i sängen stora delar av dagen då det känns bättre än att sitta. Försöker sporadiskt träna den berörda muskeln med hyfsat lätta hantlar, men är inte säker på att det hjälper. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre och under de perioderna när det är som värst så blir jag smått desperat.

Vad kan jag göra?, allt känns hopplöst.
Citera
2015-04-27, 01:02
  #2
Medlem
Marzzo97s avatar
Jag misstänker att detta har att göra med att du sitter ner för mycket på ett ohälsosamt sätt. Du kanske har för böjd rygg, eller sitter lite snett vilket betyder att du måste träna på att sitta rakt.

Du sa förut att det blev lite bättre av att gå långa sträckor, detta är för att du är rak när du står upp.

För att göra detta kortfattat så bör du träna din övre rygg på gymmet med väldigt, väldigt lätta vikter, be om massage om du har tillgång till det och samtidigt satsa på att sitta mer rakt när du jobbar, Ta 1-5 minuters pauser varje 45 minuter för att sträcka på ryggen.

Detta borde hjälpa dig inom en period, ifall smärtan är kvar, sök upp läkare och berätta det du skrev här. Han kan fixa bättre medel till dig, hänvisa att du inte klara av att jobba med smärtorna så kanske han hjälper dig mer.
Citera
2015-04-27, 02:27
  #3
Medlem
Provat lägga om kosten med mindre vete och socker? Och äta mer antiinflammatorisk, likt gurkmeja?
Citera
2015-04-27, 04:24
  #4
Medlem
Skit i sjukgymnasterna de har noll koll. det verkar vara ett yrke for folk som ar de mest korkade pa denna planeten. Alla kopierar samma samma saker och sager samma saker som ett gang yra papegojor. Nu nar kroppen signallerar som de gor sa maste du ta tag i det, Jag skulle ga till en kiropraktor forst och be honom knada lite. Har du fortfarande en flexibel kropp sa kommer du kanna av att kroppen svarar gor den inte det efter en-tva dagar sa testa en gang till hos samme och om det inte fungerar sa ar han vardelos. Kor han nagon vibrator pa landryggen ar han inkompetent (det ar den senaste trenden). Det finns extremt manga papegojor inom kiropraktor yrket ocksa. Noll koll och duktiga pa att ta betalt och de som ar samst ar de som ar girigast och vill att man ska fylla i enkater (som jag alltid fullstandigt skiter i). Att hitta en kiropraktor som trycker pa de ratta punkterna tar tid men du maste efter forsta besoket hos kiron ta tag i traningen. Du maste in i gymmet. Vad jag gor ar att jag tar en promenad med frugan och kidsen pa kanske 30-60m sedan gar jag in i gymmet och kor maskiner som tar armar, axlar och rygg. Forsok hitta nagon maskin som tar musklerna mellan skuldrorna, ryggmusklerna, axlarna, armarna. Varvar det med lite gang pa band och cykel. Det finns nagra maskiner daer man kan rotera kroppen testa det. Kor benen lite latt. Kor varje dag...typ 1-1,5t och lattare lopning sa att du kommer igang med konditionen och far lite variation i en vecka varva med kiropraktor. Skaffa dig ett hoj och sankbart bord och en battre stol an den dar skiten som man alltid far. Nagonstans utmed vagen borde du rontga ryggen for att se om det finns nagra nerslitningar. det ar nagot som idioterna pa vardecentralen kommer att bromsa for de ar som vanligt korkade och vill inte att det ska kosta sa det far du leta ratt pa nagon som kan hjalpa dig med. Ga inte till foretagslakare eller studenthalsan. De ar riktiga nollor dar. Undvik att sitta lagt om du sitter och ror pa dig varje dag. Undvik att bara ryggsack, kassar eller vaska. Om du maste ha med dig skiten sa skaffa dig en cykel sa kan du hanga vaskan/ryggan pa styret. Gor det ont nar du testar en maskin sa hoppa over den eller testa lagre vikter. Lycka till! Har du fragor ta dem via PM.

Citat:
Ursprungligen postat av svep
Hej
Jag är 22 år, man och börjar bli mer och mer desperat över min muskelinflammation som vägrar försvinna. Det började hösten 2013 med att jag fick ont på ett visst ställe i ryggen när jag satt och läste inför en tenta, tänkte för stunden inte mycket på det utan fortsatte som vanligt. Se fetstil om ni inte orkar läsa historien bakom.

Smärtan från ryggen fortsatte dock i varierande intensitet vilket gjorde att jag sökte hjälp hos studenthälsan som skickade vidare mig till en sjukgymnast. Där fick jag ett schema som innefattade att jag skulle vara ute och gå 30-45 min per dag, hålla på och dra med ett gummiband och jag fick heller inte sitta mer än 45 minuter i sträck. Jag följde väl det där schemat ett par månader, men tröttnade allt eftersom det inte blev någon bättring. Det var också i princip omöjligt att inte sitta mer än 45 min i sträck då mitt kommande yrke(IT) samt fritidsintresse ledde till att jag satt mycket under dagarna.

Den följande sommaren var jag ute och gick lite längre sträckor(ca 1 mil) ett par dagar i veckan. När jag väl var ute och rörde på mig så försvann smärtan, eller så tänkte jag inte på den. Det var dock bara temporärt och kom alltid tillbaka.

Hösten därpå när jag gått 1 år med den här skiten så sökte jag mig till en riktig vårdcentral. Läkaren konstaterade mest att där jag hade ont fanns ingen led, utan att det var muskelrelaterat. Kommer inte ihåg om det var där eller hos sjukgymnasten jag hörde muskelinflammation för första gången. Jag fick ett paket naproxen utskrivet även fast det var receptfritt, och när det var slut så köpte jag ett till paket där jag åt 1-2 tabletter om dagen. La till slut av med det då det knappt hjälpte, och definitivt inte löste problemet.

I nuläget så har jag sen jag slutade med tabletterna ignorerat smärtan, vilket går ok vissa perioder. Smärtan har dock alltid kommit i skov, försvinner aldrig riktigt försvunnit och peakar en period då det blir som värst där enda lindringen jag funnit är att gå och sova, vilket har krashat min dygnsrytm flera gånger om. Själva smärtan är lite svår att beskriva, det är ungefär som att sitta på en vass sten. Jag är också stel i hela vänstra axelpartiet och det knakar när jag rör på axeln. Om det har någon betydelse så är jag 184cm lång och väger ca 90 kg. Har under flera år haft dålig hållning och det var först efter jag började jobba på att bättra min hållning som det här problemet uppstod, kan vara en tillfällighet? Smärtan sitter på ett specifikt ställe i ryggen på vänster sida, Se röda cirkeln: http://i.imgur.com/TD5E1yD.jpg


Jag blir helt enkelt inte av med detta och det påverkar både min dygnsrytm och psyke(orkar ingenting), jag ligger helst i sängen stora delar av dagen då det känns bättre än att sitta. Försöker sporadiskt träna den berörda muskeln med hyfsat lätta hantlar, men är inte säker på att det hjälper. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre och under de perioderna när det är som värst så blir jag smått desperat.

Vad kan jag göra?, allt känns hopplöst.
Citera
2015-04-27, 04:50
  #5
Avstängd
Jesuischarlies avatar
Kosten är, som StorZnoken skriver, mycket viktig, undvik t.ex. pommes frittes och alkohol, koka men stek inte maten. Du kan googla ifd-tabell och lära dig skillnaden på inflammatorisk och antiinflammatorisk kost.

Duscha omväxlande varmt o kallt för att öka genomblödningen, har du tillgång till badhus kan du omväxlande basta och doppa dig i kallbadet. Massage är bra och du kanske kan ha hjälp av koppning eller akupunktur. Naturligtvis bör du undvika att anstränga muskeln över smärtgränsen.
Citera
2015-04-27, 06:53
  #6
Medlem
Oförklarlig muskelsmärta som kommer och går, nedsatt rörlighet och ljud från axeln. Ovanstående är standardsymptom på triggerpunkter.

Gå till någon massör som förstår sig på detta fenomen, då kommer problemen att minska avsevärt efter några besök. Arbeta sedan på att förbättra hållningen.
__________________
Senast redigerad av sctp 2015-04-27 kl. 06:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback