Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-26, 22:18
  #1
Medlem
Veniconess avatar
Har länge undrat/stört mig lite smått på det faktum att så många svenskar snaskar lösgodis i vuxen ålder som om de vore små barn. Jag har numera slutat helt att äta lösgodis och även annat godis just för att det känns så sunkigt och barnsligt. Och är det ens gott om man tänker efter? Egentligen inte.

Lösgodis är sunkigt. Att plocka med slev från plastlådor där snoriga ungar varit och rotat med sina fingrar och lägga skiten i färgglada påsar med barnsliga motiv.

Och när man tittar hur godisbitarna ser ut så förstår man ju att de måste vara utformade för att tilltala barn: Nappar, bilar, salta sillar, skruvar, dödskallar. Jätteroligt och festligt! Om man är barn kanske...

Detta fenomen verkar inte existera alls i samma utsträckning i syd- och centraleuropa. Sverige och Norge är några av de få länder i Europa där lösgodisförsäljning är utbrett. Hur det ser ut i resten av världen kan jag inte säga med säkerhet men jag tvivlar på att det är särskilt utbrett.

Vad är det som får vuxna människor att gå runt och snaska godis hela tiden? Om man tvivlar på att det är så räcker det med att gå till valfri matbutik vilken dag i veckan som helst så kan man se folk stå där och fylla påse efter påse med snuskigt godis. Jag äcklas av denna godisätarkultur som dessutom är skadlig för folkhälsan.

I exempelvis Tyskland skulle folk aldrig bete sig på det viset. Till och med vårt sydliga broderfolk danskarna tycks ha tillräckligt med värdighet för att avhålla sig från detta hämningslösa snaskande.

Hur har det blivit såhär?
__________________
Senast redigerad av Venicones 2015-04-26 kl. 22:21.
Citera
2015-04-26, 22:23
  #2
Avstängd
Laznadogonits avatar
Jag tycker personligen att godis överlag är ganska vidrigt. Dock är det smidigt att trycka i sig lite för att få upp blodsockret om man pluggar eller dyl, kanske inte passar direkt att gå upp och laga mat.

Annars äter jag nog aldrig godis.
Citera
2015-04-26, 22:33
  #3
Medlem
retrospectives avatar
Du hoppar lite fram och tillbaka så jag vet inte om du enbart syftar på lösgodis eller godis i allmänhet, men att kalla godis för barnsligt är ju lite cyniskt. Med samma analogi kan man tillskriva allt möjligt en massa märkliga - och inte sällan arbiträra - psykologiska egenheter. Godis är gott, och inte sällan sött. Svårare än så är det inte. Om du anser att sötma är någonting enbart för barn så får du väl tycka det, men jag tror inte att du skulle få så mycket medhåll.

Alla svarar inte på samma smaker som man gjorde när man var liten, men det finns ju också en del att välja på ändå. Personligen har jag inte ätit lösgodis på flera år, däremot köper jag gärna någon godispåse (utan gelatin) ibland.
Citera
2015-04-26, 22:36
  #4
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Till och med vårt sydliga broderfolk danskarna tycks ha tillräckligt med värdighet för att avhålla sig från detta hämningslösa snaskande.

Skitsnack. Danskarna gluffar godis precis som vi.
Citera
2015-04-26, 22:37
  #5
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Du hoppar lite fram och tillbaka så jag vet inte om du enbart syftar på lösgodis eller godis i allmänhet, men att kalla godis för barnsligt är ju lite cyniskt. Med samma analogi kan man tillskriva allt möjligt en massa märkliga - och inte sällan arbiträra - psykologiska egenheter. Godis är gott, och inte sällan sött. Svårare än så är det inte. Om du anser att sötma är någonting enbart för barn så får du väl tycka det, men jag tror inte att du skulle få så mycket medhåll.

Alla svarar inte på samma smaker som man gjorde när man var liten, men det finns ju också en del att välja på ändå. Personligen har jag inte ätit lösgodis på flera år, däremot köper jag gärna någon godispåse (utan gelatin) ibland.

Kan du utveckla vad du menar med att jag hoppar fram och tillbaka?

Hur som helst. Jag anser att godis EGENTLIGEN inte är gott. Hjärnan kan luras att tro att det är gott men vid närmare eftertanke är det rätt vidrigt.

Och det är dessutom skadligt för kroppen att konsumera mycket godis. MYCKET skadligare än vad folk vill tro.

Koffein och cannabis är mycket nyttigare alternativ till den som vill ha något gott. Och det kan jag säga trots att jag tycker att cannabis är löjligt överskattat och glorifierat av alla förespråkare.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2015-04-26 kl. 22:41.
Citera
2015-04-26, 22:37
  #6
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Skitsnack. Danskarna gluffar godis precis som vi.

Jaså. Det har jag inte märkt. Kan du redogöra för dina observationer?
Citera
2015-04-26, 22:39
  #7
Medlem
Det är bara vuxna som äter lakrits. Även fast det är äckligt så tycker de att det är värt det för att de ska kunna roffa åt sig allt själva haha tjockisar!
Mörk choklad känns också som sådan godis som inte är så konstigt att vuxna äter. Typ wannabe intellektuellt godis.
Citera
2015-04-26, 22:48
  #8
Medlem
Veniconess avatar
Möjligen finns det dock vissa lokala variationer. Utan att ha några konkreta belägg för det vågar jag dock framkasta hypotesen att gotlänningar äter mindre lösgodis än fastlandssvenskar.

Detta baserar jag på min senaste visit på ön under lågsäsong i december då inga turister är där. Jag såg förvånansvärt få vuxna människor vid godishyllorna i butikerna. Detta kan jämföras med hur det såg ut då jag återvände till fastlandet.

Kanske beror det på att folk i allmänhet har lägre löner och levnadsstandard på Gotland och kanske måste sköta sin (tand)hälsa mer?

Jämför med Skåne där det både finns extremt många svinrika, välutbildade människor som har pengar att gå till tandläkaren och samtidigt extremt många WT-rednecks som skiter i vilket och trycker i sig godis för fulla muggar.

I Skåne är folk antingen rika eller fattiga - det finns inga mellanlägen. Fast det är visserligen lite off topic.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2015-04-26 kl. 22:52.
Citera
2015-04-26, 22:54
  #9
Medlem
Vadå barnsligt? Det är ju gott.

Precis samma som att jag skulle säga att det är fjantigt att dricka bärs, ungdomar dricker de ju.

Nej, de äter kanske inte lika mycket som oss i övriga delar av Europa, dock så har väl Sverige bland de bästa lösgodiset också.
Citera
2015-04-26, 22:55
  #10
Medlem
Klappars avatar
Vem orkar egentligen bry sig om hur saker och ting ser ut, det ska ändå in i munnen och ätas upp på en gång. Sen att du påstår att godis är skadligt, visst är det så om man äter för stora mängder men överlag så är allt skadligt om det hanteras fel.
Citera
2015-04-26, 22:56
  #11
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Vadå barnsligt? Det är ju gott.

Precis samma som att jag skulle säga att det är fjantigt att dricka bärs, ungdomar dricker de ju.

Nej, de äter kanske inte lika mycket som oss i övriga delar av Europa, dock så har väl Sverige bland de bästa lösgodiset också.

Bärs är en helt annan historia. Det är både nyttigt (om man inte överkonsumerar), gott och jävligt kulturellt.

Att dricka öl är njutning för kropp och själ.

Godis är äckligt och slöseri med pengar och hälsa. Sen kan man väl inte tycka att Sverige har bättre godis än något annat land. Hur menar du när du säger så?

Jag ber om ursäkt om trådstarten verkar tramsig, men i och med att godis är så tramsigt i sig så...
Citera
2015-04-26, 23:00
  #12
Avstängd
Lösgodis, kanske. Godis i allmänhet, lägg ner. Alla människor på jorden äter någon form av godis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback