Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-05-01, 17:52
  #97
Medlem
Nej. Det är ingen ute i arbetslivet som bryr sig om högskoleprovet. Skriver du med högskoleprovsresultatet som merit ser det bara ut som om man mentalt är kvar i gymnasievärlden och inte har vuxit upp.
Högskoleprovsresultat är inte relevant för ett yrke. Speciellt inte ett kvalificerat yrke som kräver eftergymnasial utbildning.
__________________
Senast redigerad av FranzIam 2015-05-01 kl. 17:57.
Citera
2015-05-01, 19:04
  #98
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Intressant, får man fråga vilket slags yrke du rekryterar till?

Kontorstjänster av olika typ på min avdelning. Rekryterar just nu även till en central position med ansvar för ett affärsområde.

Konsultbolag mot IT branschen 50+ anställda. De flesta med högskoleutbildning och medianålder 31 år.

Som sagt. För mig hade 2.0 definitivt varit en merit att sätta på cv och öka sina chanser att jag ber rekryteringsassistent göra en första telefonintervju.
Citera
2015-05-01, 19:11
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Kontorstjänster av olika typ på min avdelning. Rekryterar just nu även till en central position med ansvar för ett affärsområde.

Konsultbolag mot IT branschen 50+ anställda. De flesta med högskoleutbildning och medianålder 31 år.

Som sagt. För mig hade 2.0 definitivt varit en merit att sätta på cv och öka sina chanser att jag ber rekryteringsassistent göra en första telefonintervju.
Hade inte en advekat utbildning varit att föredra före ett provresultat?
Citera
2015-05-02, 07:16
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Hade inte en advekat utbildning varit att föredra före ett provresultat?
Ni får ju använda de meriter ni har för att fylla ut cv:t. En kort praktik på ett äldreboende eller lokala pizzerian är en merit för en ungdom som söker ett extrajobb vid sidan av högskolestudierna.
Citera
2015-05-02, 07:40
  #101
Medlem
Du kan vara en mupp fast du skriver 2,0 säger ingenting alls om vem du är egentligen!
Citera
2015-05-02, 09:26
  #102
Medlem
Känns mindre vettigt än att sätta eventuellt högt resultat på IQ test och det känns väldigt ovettigt. Högskoleprovet är ett test på gymnasiekunskap, inte världens mest relevanta test för kvalificerade arbeten.
__________________
Senast redigerad av Akt 2015-05-02 kl. 09:28.
Citera
2015-05-02, 14:08
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Ni får ju använda de meriter ni har för att fylla ut cv:t. En kort praktik på ett äldreboende eller lokala pizzerian är en merit för en ungdom som söker ett extrajobb vid sidan av högskolestudierna.
Hade jag en pizzeria skulle jag vilja ha personal som har praktiska kunskaper.
Samma sak om jag ska anställa för kortare period/timmar (lär inte hända här) så är en sådan "merit" något som jag sållar bort. Jag skiter i hur personen tog sig in på utbildningen. Det är hans kunskap inom yrket jag vill åt. Inte att han kan en massa oväsentligt skit.
Citera
2015-05-02, 16:01
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Hade jag en pizzeria skulle jag vilja ha personal som har praktiska kunskaper.
Samma sak om jag ska anställa för kortare period/timmar (lär inte hända här) så är en sådan "merit" något som jag sållar bort. Jag skiter i hur personen tog sig in på utbildningen. Det är hans kunskap inom yrket jag vill åt. Inte att han kan en massa oväsentligt skit.

Och om du anställer en forskare?
Citera
2015-05-02, 16:57
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Och om du anställer en forskare?
En forskare bör ha mer kött på benen än tre år på gymnasiet samt gjort ett högskoleprov?
Inte för att jag har behov av en forskare.
Citera
2015-05-02, 18:48
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
En forskare bör ha mer kött på benen än tre år på gymnasiet samt gjort ett högskoleprov?
Inte för att jag har behov av en forskare.

Ts är inne på sin drömutbildning skriver hen, varför refererar du till någon som endast har studerat på gymnasiet?
Citera
2015-05-02, 18:56
  #107
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Och om du anställer en forskare?
Då är högskoleprovet helt irrelevant. Publikationer, resultat och kontaktnät är det viktigaste.
Citera
2015-05-02, 23:36
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ts är inne på sin drömutbildning skriver hen, varför refererar du till någon som endast har studerat på gymnasiet?
För att tråden handlar om högskoleprovet som en merit och även om TS är utbildad kirurg om några år så är 2.0 på HP rätt värdelöst om jag söker en konstruktör.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback