Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-26, 22:00
  #1
Medlem
Der.Rattenfangers avatar
Nej jag fick faktiskt inte 2.0 men jag var nära och tror det är inom min potential och jag planerar att skriva om bara för att kunna säga jag fick 2.0. Nu är jag redan inne på min drömutbildning så har inget praktiskt behov att ha fått maxpoängen men så tänkte jag man kanske kan sätta det på sitt CV? Hur tror ni arbetsgivare uppfattat det? Som onödigt skrytsamt eller som imponerande? Är ju trots allt bara cirka 1 av 1000 som lyckas få det. Det går väll utan att säga att sätta 1.8 på HP på sitt CV måste se rätt korkat ut xD men 2.0 har en viss klang till sig
Citera
2015-04-26, 22:05
  #2
Medlem
Brokenbacks avatar
Helt oväsentligt. Gör det inte, ser bara skrytsamt ut och inget som säger något om hur du är som medarbetare och kollega.
Citera
2015-04-26, 22:11
  #3
Medlem
Scraps avatar
Nej fyfan. Skrytmånsar vill man inte anställa.
Citera
2015-04-26, 22:17
  #4
Medlem
Der.Rattenfangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Nej fyfan. Skrytmånsar vill man inte anställa.
Men är inte det lite meningen med ett cv att skryta lite och säga "kolla på mig jag är skitbra för det här jobbet, smart dessutom. Skrev 2.0 på HP"
Citera
2015-04-26, 22:32
  #5
Medlem
Det finns jobb där man jobbar med att skryta. Om du vill va lite smooth så kan du istället ha det redo att visa tillsammans med betyg om arbetsgivaren vill se sådant.
Hursomhelst, skryta är en konst och att bara skriva in poängen någonstans i CV skulle nog se stelt ut. Skriv istället under utbildningrubriken kort bara "skrev HP 2015". Då kommer du naturligt få frågan"jaha hur gick det?" och då kan du svara 2.0 som att det var oplanerat och det blir mindre stel-skrytigt. Det är bara bra om det ser lite weird ut för då är det ju större chans att ni börjar prata om det.

För övrigt tycker jag det är bättre att skriva ner objektiva saker man har gjort än att skriva åsikter som typ "jag tycker att jag är driven, kreativ och smart". Vikten av detta beroende på vilket jobb man söker såklart eftersom alla intervjuare inte förstår eller bryr sig om det.
Citera
2015-04-26, 22:34
  #6
Medlem
Har aldrig sett det på ett CV... det borde väl säga nånting om relevans?

Generellt så ska ju CV vara en förteckning över utbildningsmeriter, anställningar och andra "meriterande poster" som t.ex. ideellt arbete, föreningsliv etc., ja sånt som inte är tekniskt sett lönearbete eller utbildning, men som kan anses vara tecken på samhällsengagemang/ledaregenskaper.

Var ditt resultat på högskoleprovet skulle passa in i detta ser jag inte? Det känns ungefär lika relevant som att sätta ut kukstorleken.
Citera
2015-04-26, 22:42
  #7
Medlem
Der.Rattenfangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Har aldrig sett det på ett CV... det borde väl säga nånting om relevans?

Generellt så ska ju CV vara en förteckning över utbildningsmeriter, anställningar och andra "meriterande poster" som t.ex. ideellt arbete, föreningsliv etc., ja sånt som inte är tekniskt sett lönearbete eller utbildning, men som kan anses vara tecken på samhällsengagemang/ledaregenskaper.

Var ditt resultat på högskoleprovet skulle passa in i detta ser jag inte? Det känns ungefär lika relevant som att sätta ut kukstorleken.
Aja, helt orelevant är det nog inte. HP sägs ju ändå spegla hur bra inlärningsförmåga/bildning du har. Och man är ju ingen dussinperson direkt om man lyckas med bedriften att skriva 2.0. Men visst jag hade nog inte skrivit ut det ändå.
Citera
2015-04-26, 22:42
  #8
Medlem
julernsts avatar
Om du ändå ska ljuga (eller "tänja på sanningen") i ditt CV så kan du väl ändå hitta på nåt som är relevant för jobben du kommer söka. Att skriva 2.0 är förvisso imponerande, men samtidigt kan chefen börja associera dig med stereotypen om den intelligente men socialt inkompetente nörden.
Citera
2015-04-26, 22:42
  #9
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Får man inte reda på HP imorgon?
Citera
2015-04-26, 22:44
  #10
Medlem
Der.Rattenfangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Har aldrig sett det på ett CV... det borde väl säga nånting om relevans?

Generellt så ska ju CV vara en förteckning över utbildningsmeriter, anställningar och andra "meriterande poster" som t.ex. ideellt arbete, föreningsliv etc., ja sånt som inte är tekniskt sett lönearbete eller utbildning, men som kan anses vara tecken på samhällsengagemang/ledaregenskaper.

Var ditt resultat på högskoleprovet skulle passa in i detta ser jag inte? Det känns ungefär lika relevant som att sätta ut kukstorleken.
Och att du aldrig har sett det på ett cv kan ju bero på att det endast är 1 promille av alla som skriver som får 2.0 och det är kanske bara hälften av befolkningens som skriver provet. Så att du inte har sett ett cv på en person som statistiskt sett är 1 av 2000 säger ju inte mycket
Citera
2015-04-26, 22:45
  #11
Medlem
Der.Rattenfangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Får man inte reda på HP imorgon?
Korrekt! Eller normeringstabellen har redan kommit så har man sparat sinna svar vet man redan sitt resultat. Medfört imorgon det läggs in i systemet
Citera
2015-04-26, 22:48
  #12
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Rattenfanger
Korrekt! Eller normeringstabellen har redan kommit så har man sparat sinna svar vet man redan sitt resultat. Medfört imorgon det läggs in i systemet


Jahaja! Aldrig skrivit HP då jag är en av en lägre rang. Vanlig arbetare du vet

Men tack för upplysningen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback