Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-26, 19:51
  #1
Medlem
Jag är 171cm lång och väger 55kg och mitt BMI är på gränsen till undervikt, jag vet. Men allt fett jag har sitter på magen där jag inte vill ha det. Mina ben är väldigt smala och jag har en extremt platt röv. Det här skulle jag väldigt gärna vilja ändra på. Jag vill få en platt mage och större rumpa men vem vill inte det. Men jag vet inte hur jag ska göra eftersom att jag vet att man måste förlora fett för att magen ska bli platt och musklerna ska bli synliga men samtidigt så vill jag ju inte bli underviktig. Ni tänker säkert att jag bara är en typisk tonårstjej som bara tror att hon är tjock fast hon egentligen inte är det överhuvudtaget. Men jag har aldrig tränat i hela mitt liv och har ätit extremt onyttigt så jag har inga muskler och allt fett har lagt sig på magen.

Mina mål är att få platt mage och bättre röv utan att förlora så mycket vikt men är det ens möjligt?
Om jag kör cardio, rumpövningar och coreövningar kommer jag förlora fett och bygga muskler och därmed behålla min nuvarande vikt för att jag förlorar fett kilon men går upp muskel kilon eller kommer jag endast att gå ner i vikt?

På en dag äter jag mellan 2000-2500 kalorier och när jag räknade ut mitt bmr så stod det att jag skulle äta 1900 kalorier på en dag. Men är det verkligen sant för att när jag kollade hur många kalorier jag brände på en dag utan att göra något så stod det 1400 kalorier så då borde jag ju ligga på ett kaloriöverskott på 500 kalorier om jag skulle äta 1900 kalorier varje dag men eftersom att jag äter mellan 2000 och 2500 kalorier så borde jag ju ligga på ett kaloriöverskott på 600-1200 kalorier men jag går inte upp i vikt och är extremt stilla sittande i vardagen och tränar aldrig (jag har börjat träna nu men bara den senaste veckan och aldrig tidigare i livet)
Måste jag ligga på ett kaloriunderskott för att förlora fettet på magen och isåfall hur mycket borde jag äta på en dag och hur mycket och vad borde jag träna för att nå mina mål?

(Förlåt för att det blev så rörigt men jag hoppas att ni förstår och att någon iallafall kan svara på mina frågor. Ifall något är otydligt så är det bara att fråga)
Citera
2015-04-26, 19:57
  #2
Medlem
Strunta i vikten. Viktigast är att må bra och vara nöjd med sin kropp. Din kost och träning måste matcha dina mål, då kommer allting lösa sig långsiktigt.
Några kilo hit eller dit är oviktigt.
Citera
2015-04-26, 20:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Strunta i vikten. Viktigast är att må bra och vara nöjd med sin kropp. Din kost och träning måste matcha dina mål, då kommer allting lösa sig långsiktigt.
Några kilo hit eller dit är oviktigt.

Jag vet att vikten är relativt oviktig men jag vill ju inte bli allt för underviktig eftersom att det inte är hälsosamt. Om jag når mina mål så bryr jag mig inte om vikten så länge jag inte väger allt för lite eller allt för mycket.
Citera
2015-04-26, 20:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallepuhfaan
Jag vet att vikten är relativt oviktig men jag vill ju inte bli allt för underviktig eftersom att det inte är hälsosamt. Om jag når mina mål så bryr jag mig inte om vikten så länge jag inte väger allt för lite eller allt för mycket.

Fast om du äter mycket och tränar bra så kommer du inte väga för lite. Du kommer dessutom må bra och få en fastare, starkare och snyggare kropp. Börja med att skaffa bra rutiner för kost och träning, sedan kan du jobba med kilogrammen.
Citera
2015-04-26, 20:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Fast om du äter mycket och tränar bra så kommer du inte väga för lite. Du kommer dessutom må bra och få en fastare, starkare och snyggare kropp. Börja med att skaffa bra rutiner för kost och träning, sedan kan du jobba med kilogrammen.

Om jag äter lika mycket kalorier som jag gör nu alltså 2000-2500 om dagen och börjar träna 5-6 gånger i veckan (det är vad jag har tänt göra) kommer jag få platt mage då och större röv utan att gå ner i vikt eller måste jag ligga på ett kaloriunderskott för att bli av med magen?
Citera
2015-04-26, 20:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallepuhfaan
Om jag äter lika mycket kalorier som jag gör nu alltså 2000-2500 om dagen och börjar träna 5-6 gånger i veckan (det är vad jag har tänt göra) kommer jag få platt mage då och större röv utan att gå ner i vikt eller måste jag ligga på ett kaloriunderskott för att bli av med magen?

Alla kroppar är olika och du måste lära känna din egen kropp. Hur den reagerar på träningen och kosten. Men jag rekommenderar inte ett kaloriunderskott. Du kan garanterat få plattare mage och större rumpa genom att träna 5-6 gånger i veckan och få i dig 2500 kalorier. Om 5-6 pass i veckan är helt nytt för dig så tycker jag inte att 3000 kalorier är helt fel. Det beror på hur mycket du klarar av att äta utan att må dåligt.
Men du behöver absolut inte ett kaloriunderskott.
Citera
2015-04-26, 20:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Alla kroppar är olika och du måste lära känna din egen kropp. Hur den reagerar på träningen och kosten. Men jag rekommenderar inte ett kaloriunderskott. Du kan garanterat få plattare mage och större rumpa genom att träna 5-6 gånger i veckan och få i dig 2500 kalorier. Om 5-6 pass i veckan är helt nytt för dig så tycker jag inte att 3000 kalorier är helt fel. Det beror på hur mycket du klarar av att äta utan att må dåligt.
Men du behöver absolut inte ett kaloriunderskott.

Vad för träning som man kan göra hemma/ute utan träningsredskap tror du skulle passa mig för att jag ska nå mina mål? Och hur länge borde varje träningspass vara?
Citera
2015-04-26, 20:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallepuhfaan
Vad för träning som man kan göra hemma/ute utan träningsredskap tror du skulle passa mig för att jag ska nå mina mål? Och hur länge borde varje träningspass vara?

Tyvärr vet jag för lite om dina träningsvanor och din fysik för att kunna ge ett bra svar.
Men du ska nog satsa på korta intensiva pass, istället för långa lågintensiva. Att springa backintervaller är bra för både bål och rumpa. Men glöm inte bort att träna hela kroppen, även om du kan fokusera mest på bål och nedåt.
Citera
2015-04-26, 22:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallepuhfaan
Vad för träning som man kan göra hemma/ute utan träningsredskap tror du skulle passa mig för att jag ska nå mina mål? Och hur länge borde varje träningspass vara?

Du går ju inte ner i fett av träningen och bygger muskler. Kosten är mer avancerad än så ifall du vill komma någon vart. Platt mage får man ju bara om man går ner i vikt så att fettet försvinner på magen. Givetvis kan man bygga större magmuskler och de syns ju tydligare ju större de blir med åren.

Du har ganska lite fett på magen till resten av kroppen. Krävs ju inte många hundra gram fett på magen för att det ska synas till skillnad från allt fett som lägger sig "mer snyggt" på ben, armar, rygg osv.

Du kan ju träna för att bygga muskler där du nu vill ha muskler. Man bygger inte så många kilo muskler på ett år så det kan ta tid beroende på vilka mål man har.

Läs på om kost och träning så du äter rätt och tränar rätt. Då går det bra mycket snabbare att få resultat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback