Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 10:00
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Du måste ha ett premiumkonto.

Det är just det jag har så därför jag blev fundersam. Vilket nr har avsnittet och vad heter det?
Citera
2019-01-14, 10:02
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det är just det jag har så därför jag blev fundersam. Vilket nr har avsnittet och vad heter det?

Det heter "Kidnappningen i Borås", "PodMeE03"

Det finns även extramatrial från slutpläderingen "PodMeE02"

Jag lyssnade på det igår.
Citera
2019-01-14, 10:07
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Det heter "Kidnappningen i Borås", "PodMeE03"

Det finns även extramatrial från slutpläderingen "PodMeE02"

Jag lyssnade på det igår.

Tack! Såg dem nu. Vet inte hur jag missat dem då jag lyssnat på alla andra avsnitt.
Citera
2020-07-29, 08:30
  #196
Medlem
Hur går det för huvudpersonerna?

Jag har följt den här tråden sedan den startade, läste FUP och fascinerades av den fullkomliga meningslösheten i det som hände och vad drogstekta hjärnor uppenbarligen är kapabla till. Jag har även funderat på om de här huvudpersonerna klarade av att komma tillbaka till något som de flesta skulle beskriva som “ett normalt liv”. Trots allt så är det ju det som är syftet med svensk kriminalvård, oavsett vad man tycker om den. Är det någon av er som har någon status på de som var inblandade? Jag känner inte någon av dom, men sammanfattar ändå en del av det lilla jag känner till:

Persongalleriet är som följer:
R***n J******n - (RJ) - Målsägande
T***y A*****i - (TA) - dömdes till fyra år, kom ut efter knappt tre.
S**a K***t - (SK) - dömdes till sex år, kom ut efter fyra.
M****s S******n - (MS) - dömdes till sex år, kom ut efter fyra.

RJ:
Verkar hållit en väldigt låg profil efter dådet och jag har inte sett honom i sociala medier eller på andra ställen. Nekades f ö brottsofferersättning.

TA:
Kom ut och lyckades tämligen omgående skapa ett sällan skådat kaos vilket kan läsas om i den här tråden.
(FB) Rån i hemmet: Man rånades på sin bil, hotad inför barnen, Byttorp/Borås, 2019-04-17
Baserat på de förseelser som framgår i FUP - han dömdes dock inte för alla i slutändan - kan man bara lugnt konstatera att han inte verkar ha svarat tillfredsställande på kriminalvårdens insatser. Någon i nämnda tråd beskrev honom som “koma inuti skallen” vilket av FUP att döma måste anses vara en adekvat diagnos, även om en neurolog kanske skulle uttryckt det annorlunda. Osäker på vilket straff han fick i slutändan för den här senaste resan, men jag tror det var 2+ år.

SK:
Satt på Hinseberg i Frövi utanför Örebro och har varit i stort sett osynlig på sociala medier sedan hon kom ut för ca ett år sedan. “På håll” verkar det som hon är på gång att få ordning på saker och ting och verkar ha gott om sympatier och stöd från flera gamla vänner och släktingar, av FB att döma.

MS:
Kom ut ungefär samtidigt som SK. Såg väldigt stabil och ansvarsfull ut på en intervju i BT som handlade om undermålig skolskjuts för hans styvdotter. Dock verkar det som förhållandet där styvdottern ingick nu tagit en paus.

Har ni som lever närmare epicentrum, dvs Borås/Ulricehamn, någon info att dela med er av? TA verkar ju som sagt vara helt orbital, men har MS och SK en stabil linje? Och har RJ fått ordning på sitt liv?
Citera
2022-01-07, 20:47
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallbasen
Hur går det för huvudpersonerna?

Jag har följt den här tråden sedan den startade, läste FUP och fascinerades av den fullkomliga meningslösheten i det som hände och vad drogstekta hjärnor uppenbarligen är kapabla till. Jag har även funderat på om de här huvudpersonerna klarade av att komma tillbaka till något som de flesta skulle beskriva som “ett normalt liv”. Trots allt så är det ju det som är syftet med svensk kriminalvård, oavsett vad man tycker om den. Är det någon av er som har någon status på de som var inblandade? Jag känner inte någon av dom, men sammanfattar ändå en del av det lilla jag känner till:

Persongalleriet är som följer:
R***n J******n - (RJ) - Målsägande
T***y A*****i - (TA) - dömdes till fyra år, kom ut efter knappt tre.
S**a K***t - (SK) - dömdes till sex år, kom ut efter fyra.
M****s S******n - (MS) - dömdes till sex år, kom ut efter fyra.

RJ:
Verkar hållit en väldigt låg profil efter dådet och jag har inte sett honom i sociala medier eller på andra ställen. Nekades f ö brottsofferersättning.

TA:
Kom ut och lyckades tämligen omgående skapa ett sällan skådat kaos vilket kan läsas om i den här tråden.
(FB) Rån i hemmet: Man rånades på sin bil, hotad inför barnen, Byttorp/Borås, 2019-04-17
Baserat på de förseelser som framgår i FUP - han dömdes dock inte för alla i slutändan - kan man bara lugnt konstatera att han inte verkar ha svarat tillfredsställande på kriminalvårdens insatser. Någon i nämnda tråd beskrev honom som “koma inuti skallen” vilket av FUP att döma måste anses vara en adekvat diagnos, även om en neurolog kanske skulle uttryckt det annorlunda. Osäker på vilket straff han fick i slutändan för den här senaste resan, men jag tror det var 2+ år.

SK:
Satt på Hinseberg i Frövi utanför Örebro och har varit i stort sett osynlig på sociala medier sedan hon kom ut för ca ett år sedan. “På håll” verkar det som hon är på gång att få ordning på saker och ting och verkar ha gott om sympatier och stöd från flera gamla vänner och släktingar, av FB att döma.

MS:
Kom ut ungefär samtidigt som SK. Såg väldigt stabil och ansvarsfull ut på en intervju i BT som handlade om undermålig skolskjuts för hans styvdotter. Dock verkar det som förhållandet där styvdottern ingick nu tagit en paus.

Har ni som lever närmare epicentrum, dvs Borås/Ulricehamn, någon info att dela med er av? TA verkar ju som sagt vara helt orbital, men har MS och SK en stabil linje? Och har RJ fått ordning på sitt liv?

Hade med SK att göra när jag jobbade på hinsan. Tvärjobbig, skrek & hördes mest av alla
Citera
2022-01-08, 16:53
  #198
Medlem
Tack @Dragan91 för den informationen. Du får gärna berätta några anekdoter från tiden m SK på Hinsan om du har energi över.

Lite uppdateringar i övrigt:

SK har uppenbarligen blivit mamma till en dotter, tillsammans med en L*n*s J*k*bss*n ( *=i,u,a,o) och har flyttat runt med honom i Vansbro och sedan till Skara. Dock har denne LJ nu skrivit sig hos vad jag tror är en släkting i Ulricehamn. LJ verkar haft väldigt mycket otur med polisväsendet genom åren och har en del ganska färska domar på sig.

Så som Dragan91 beskriver SK får man hoppas att moderskapet har en lugnande och stabiliserande effekt. Än så länge inga incidenter med rättvisan vad jag har sett. Förhoppningsvis får hon nu den hjälp som hon sannolikt behöver, baserat på de uppgifter som finns. Jag har alltså aldrig träffat henne skall tilläggas.

Vad beträffar MS så blev han i somras dömd för ett mindre narkotikabrott, och även om straffvärdet för det i sig var ganska litet, så i o m det förverkades hans villkorliga dom från det som denna tråd handlar om så han är nog inte på banan igen förrän om ca två år.

TA verkar sitta inne fortfarande och enligt uppgift på anstalten i Borås. Han borde dessvärre nog vara ute igen senare i år om jag inte missat något.

RJ har jag ingen uppgift om. Verkar ha ett jobb och som om han håller en låg profil i övrigt.

Som sagt, väldigt fascinerad av det här fallet. Konstaterar också något sorgset hur svårt det är för vissa individer att komma tillbaka till något normalt liv.

Har du mer information Dragan91 att dela med dig av är jag tacksam.
__________________
Senast redigerad av skallbasen 2022-01-08 kl. 16:56.
Citera
2023-06-07, 22:21
  #199
Medlem
Alla fup-länkar är döda. Någon som har denna och kan ladda upp?
Citera
2023-08-11, 05:59
  #200
Medlem
Ingen som har fungerande FUP?

Vill lära känna SK lite mer nu när hon är i farten igen haha
Citera
2023-08-11, 13:20
  #201
Medlem
Gissar att du syftar på det som står i dagens BT om husrannsakan hos en 30-årig kvinna. Om det är SK så är det ju alldeles ofattbart att hen gör samma sak igen som strax innan den här tråden handlar om. Hen skulle ju lika gärna kunna skicka ett mejl till ordningsmakten och berätta om det.

Jag har tyvärr inte kvar FUP men ska leta lite till.

Och igen, det är mycket sorgligt att det gått så här, om nu det är som jag tror du syftar på. SK kom ju ut för ett par år sen, bodde i Vansbro, fick en dotter med LJ och flyttade tillbaka till Uhamn och såg på håll ut att ha det riktigt ok och stortrivdes i sin föräldraroll Sen kommer MS ut - som är en av de andra huvudpersonerna i den här tråden - de börjar hänga igen, flyttar ihop och plötsligt på bara ett par månader sitter dom med 2-3 färska domar var, för stöld, penningtvätt, narkotikabrott etc. MS fick för några veckor sedan ett nytt fängelsestraff och är nu igen borta i 2+ månader (osäker på hur man ser på den förverkade villkorliga domen). SK har dock bara dömts till skyddstillsyn - gissningsvis pga dottern - men det lär nog ändras om de kan knyta SK till den här senaste stölden.
Tråkigt men inte särskilt överraskande att allt går åt helvete alltid för dessa personer. Trodde faktiskt SK var på en bättre plats i livet med dotter, bra stöd av vänner o familj, men där hade jag tokfel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback