Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-25, 16:24
  #1
Medlem
Nu orkar jag snart inte mer. Vet att jag kommer få genomlida tiodubbelt smärta någon av de närmaste dagarna när lillen ska ut men just nu är det outhärdligt.
Har foglossning mellan bena och det kan nog vara så att förvärkarna är igång också eller så ligger lillen och pressar på väldigt obehagliga ställen.
Har haft extremt ont i två veckor nu, har inte fått djupsömn de senaste 5 månaderna men senaste tiden kan jag ju inte ens vända mig eller röra på mig utan att det känns som någon kör in ett glödande spett i fittan på mig.
Frågade barnmorskan om jag inte kunde ta en paracet nu på slutet så jag iallafall fick någon timme med mindre smärta och få slappna av men det tyckte hon inte var någon bra idé.
Jag har varit jätteförsiktig hela graviditeten med smärtstillande, genomlidit dagar med migrän utan att ha tagit något och det är verkligen något jag försökt undvika men nu tycker jag fan synd om mig själv!

Så, kan ni övertala mig att det inte är en bra idé att få slappna av lite och vara smärtfri med en paracet?
Eller lugna mig och säga att det är ok?

Jag börjar få mer och mer panik inför förlossningen just för att jag haft ont så länge och jag känner att jag måste få en paus!

Jag vet att det finns kvinnor som har så mycket värre foglossning och mycket längre perioder och försöker tänka på det och inte tycka synd om mig men just nu är det svårt
Citera
2015-04-25, 16:42
  #2
Medlem
Klarabella79s avatar
SKITSNACK av din okunniga barnmorska! Klart du kan ta alvedon/paracetamol! Det enda du ska undvika är ipren och acetylsalicylsyra som treo, magnecyl, bamyl.

Jag gick till spec.mvc och deras gyn. Jag fick citodon under mina graviditeter. Var inga som helst problem. Vissa barnmorskor är tyvärr okunniga och blandar in sina privata åsikter i de vetenskapliga kunskaperna, vilket de egentligen bara ska hålla käft om, och följa rådande riktlinjer.
Citera
2015-04-25, 16:53
  #3
Medlem
Klarabella79s avatar
Här har du även en länk som vi i vården använder vid osäkerhet. Mkt säkrare än fass och uppdateras oftare än fass. Du skriver in läkemedlet du undrar över i rutan och klickar ok. Så ser du vad som gäller vid graviditet. Finns även på startsidan en ruta att välja med "läkemedel och amning", annars är det "läkemedel och fosterpåverkan" som gäller som gravid.

Lycka till och grattis!

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/...osterpaverkan/
Citera
2015-04-25, 17:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Här har du även en länk som vi i vården använder vid osäkerhet. Mkt säkrare än fass och uppdateras oftare än fass. Du skriver in läkemedlet du undrar över i rutan och klickar ok. Så ser du vad som gäller vid graviditet. Finns även på startsidan en ruta att välja med "läkemedel och amning", annars är det "läkemedel och fosterpåverkan" som gäller som gravid.

Lycka till och grattis!

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/...osterpaverkan/

Tack så jättemycket! Ikväll ska det sovas!

Och tack för grattis
Citera
2015-04-25, 18:32
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag åt Citodon (kodein + paracetamol) under större delen av min graviditet, dosering 1-2 x 3 vid behov. Fick foglossning tidigt men sen är det lite andra fel på mig också.
Citera
2015-04-25, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag åt Citodon (kodein + paracetamol) under större delen av min graviditet, dosering 1-2 x 3 vid behov. Fick foglossning tidigt men sen är det lite andra fel på mig också.

Jag har legat dagar i sträck med migrän i tredje och fjärde månaden, bara att stå ut sa dem.

Jag har gråtit av smärta de senaste veckorna när jag rör mig, bara att stå ut säger dem.

Det kommer göra ondare sen, det är lika bra du lär di. Vad är det för jävla inställning egentligen? Jag är lite arg nu. Jag är medveten om att en graviditet är jobbig, jag gör mitt bästa med det och klagar inte så mycket. Men deras inställning verkar ju vara att man är en mesig gnällfia om man tycker det är jobbigt. Att man ska vara stark och duktig. Kännt mig så värdelös som kvinna i omgångar för att jag inte hanterar smärtan bättre

"Att vara gravid är inte att vara sjuk"

"Nej man kan inte ha morgonillamående i femte månaden" Nähä, att jag spydde var morgon till månad sju var inte morgonsjuka alltså, det bara var... Jag fick alltså ingen annan förklaring eller tröst mer än att det var det inte iallafall
Citera
2015-04-25, 19:44
  #7
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarenidiot
Jag har legat dagar i sträck med migrän i tredje och fjärde månaden, bara att stå ut sa dem.

Jag har gråtit av smärta de senaste veckorna när jag rör mig, bara att stå ut säger dem.

Det kommer göra ondare sen, det är lika bra du lär di. Vad är det för jävla inställning egentligen? Jag är lite arg nu. Jag är medveten om att en graviditet är jobbig, jag gör mitt bästa med det och klagar inte så mycket. Men deras inställning verkar ju vara att man är en mesig gnällfia om man tycker det är jobbigt. Att man ska vara stark och duktig. Kännt mig så värdelös som kvinna i omgångar för att jag inte hanterar smärtan bättre

"Att vara gravid är inte att vara sjuk"

"Nej man kan inte ha morgonillamående i femte månaden" Nähä, att jag spydde var morgon till månad sju var inte morgonsjuka alltså, det bara var... Jag fick alltså ingen annan förklaring eller tröst mer än att det var det inte iallafall


Jag hade ärligt talat bett dessa idioter fara åt helvete och sen bytt mottagning
Citera
2015-04-25, 21:50
  #8
Medlem
Byt mottagning paracetamol receptfritt är inga som helst problem , har du svår smärta är som sagt citodon en kortare period inget problem heller men de gör barnet slött så inte så nära bp i så fall, vanlig alvedon , ipren har inte den effekten
Sov gott
Leg BM.
Citera
2015-04-25, 22:11
  #9
Medlem
Klarabella79s avatar
När jag med första barnet upptäckte att jag var gravid ringde jag till en barnmorskemottagning för inskrivning och sa då att jag har grav kräkfobi och önskade isf ett recept på lergigan comp för det. Idioten svarade precis som din bm ts: "Ja, kräkningar hör till graviditeten, det är sånt man ska veta innan man ger sig in i graviditet. Du får helt enkelt stå ut med det, ät citron eller ingefära".. Jag bad henne fara åt helsike och frågade vart hon köpt sitt leg någonstans (är själv leg ssk)

Ringde direkt till Ultragyn i sthlm och spec.mvc. Barnmorskan sa direkt: "Vi skriver in dig, du kan komma imorgon på test och SJÄLVKLART finns då ett recept på lergigan comp du får med dig, för som gravid ska du må så bra som möjligt för då mår bebisen bra, vad är det för dumheter den andra säger. Så tänkte man kanske förr i tiden, men inte nu!?"

Gick dit, lämnade urinprov, fick recept och en läkartid för VUL.
Citera
2015-04-25, 23:13
  #10
Medlem
Isets avatar
Mig gav dom citodon de sista veckorna nu senast o med första barnet diklofenak sista månaden. Med mellanbarnet slapp jag foglossningsbesvär av den graden.

Lycka till!
Citera
2015-04-26, 18:17
  #11
Medlem
Du kan ju be om att få förlossningen igångsatt också. Hur lätt det är att få det beviljat vet jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback