Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-24, 20:37
  #1
Medlem
Kort fråga, märkligt nog fanns det ingen klistrad tråd för sådana..
La tråden här för att frågan inte rör ett specifikt grafikkort eller grafikkort specifikt egentligen, bara luftflöde.

Har ett grafikkort med två fläktar bredvid varandra i en slot.
Under detta (vertikalt) finns det (nästan) enda lämpliga uttaget för ett ljudkort, som jag tog bort för att det då skulle blockera vänstra fläkten.
Det vertikala avståndet är 1-2 centimeter, mellan fläkt och 'taket' på ljudkortet alltså. Endast den ena fläkten "blockeras" av ljudkortet.

Förstör jag luftflödet fullständigt för grafikkortet om jag sätter dit ljudkortet?


Alternativt; En lägre slot för pcie16 finns, slot två således. Det blir väldigt knepigt med kabeldragningen men grafikkortet kan eventuellt få plats. Då får jag ljudkortet ovanför och fläktproblemet försvinner.

Men bryr sig moderkortet om vilken pcie16-slot grafikkortet sitter i?
Citera
2015-04-24, 21:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Alternativt; En lägre slot för pcie16 finns, slot två således. Det blir väldigt knepigt med kabeldragningen men grafikkortet kan eventuellt få plats. Då får jag ljudkortet ovanför och fläktproblemet försvinner.

Men bryr sig moderkortet om vilken pcie16-slot grafikkortet sitter i?

Så länge det är kompatibelt så är det inga större problem, folk säger att det ska sitta så nära cpu'n som möjligt för att få ut så mycket fart som möjligt, vet ej om det ligger någon sanning i det. Skulle föreslå att du provar det till att börja med om du tror det verkar vettigast. Att blockera en fläkt är inte att rekommendera. Vad har du för moderkort så man kan läsa om det och se så det verkligen finns 2 pcie16 slots?

Här kan du läsa lite snabbt.
Citera
2015-04-24, 21:57
  #3
Medlem
Megadeths avatar
grafikkortet ska alltid sitta i den översta pci-e platsen då den garanterat är x16. endast på mer påkostade modeller är det x16 på dem andra. kan vara x8 och den nedre (om den finns.) x4

att ljudkortet sitter nära spelar ingen roll. den får luft iaf. bara att köra.
Citera
2015-04-24, 22:54
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
1 cm är inget problem.
Citera
2015-04-24, 23:05
  #5
Medlem
Tackar så mycket för goda svar, sätter nog dit kortet igen och det som sker sker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback