Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-28, 08:18
  #25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Innan du ropar hej så tänkte jag bara säga att det finns en möjlighet att det aldrig kommer fungera i din MBP. Men det säger jag utan att veta någonting om din MBP, egentligen. Vet inte alls vad de specar den för och vad de garanterar den ska klara. Men det är fullt möjligt att t.ex. kontroller eller kabel inte är redo för värstingprestandan som en SSD har. En signal kan fungera tillräckligt vid 3 GHz men vara totalt skit bara något högre. Dubblar man prestandan är det helt andra bullar. Fanns ju kända problem med flertalet kontrollers ett par år sen också, som man egentligen aldrig kom med någon officiell förklaring på.

Det är lite det som är skit med Apple. De säljer en färdig produkt och inte en dator som man kan pilla i och byta ut/uppgradera i. Speciellt senare års modeller kan du ju varken byta ut hårddisk, minne eller någonting annat på för den delen. En 5400 rpm Toshiba mot en värsting SSD är ju mils skillnad.

Men rent tekniskt så är nog en ny kabel en av de få chansningar du har kvar tror jag. En annan sak skulle vara ifall du kunde tvinga ner den till lägre prestanda, t.ex. sata300 istället för 600 som jag antar den kör på. Kanske går att bygla på SSDn?

En annan tanke är att du har ett dubbelfel, din gamla Toshiba är sönder och din dator(kabel,kontroller,whatever) klarar inte en grym SSD. Då är svaret en ny 5400 rpm HD.

En sista sak skulle vara att det är fel på signalledarna, kontakten, kontrollern eller något annat på moderkortet. Då är du fucked.

Precis, du vet inte vad du snackar om för du kan inget om Mac.

En MacBook Pro från 2012 har en 6 Gbps SATA-controller och klarar utan vidare en SSD. Har satt SSD-diskar i Macar som är betydligt äldre än så utan några problem.

I det här fallet skulle jag tro att det är fel på kabel eller möjligen kontakten på moderkortet, eftersom det blir samma beteende med två olika diskar och disken funkade bra externt.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-04-28 kl. 08:23.
Citera
2015-04-28, 22:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Precis, du vet inte vad du snackar om för du kan inget om Mac.

En MacBook Pro från 2012 har en 6 Gbps SATA-controller och klarar utan vidare en SSD. Har satt SSD-diskar i Macar som är betydligt äldre än så utan några problem.

I det här fallet skulle jag tro att det är fel på kabel eller möjligen kontakten på moderkortet, eftersom det blir samma beteende med två olika diskar och disken funkade bra externt.

Du får nog läsa mer än övergripande. Det finns kända problem med både kontrollers och skärming i mac books sedan tidigare och det kan mycket väl vara så att vissa exemplar aldrig kommer fungera med en sata600 SSD. Vad du tror är irrelevant, jag har redan radat upp alla tänkbara alternativ till vilket du inte hade något mer att tillägga.
Citera
2015-04-29, 06:52
  #27
Moderator
Rassas avatar
Jovisst, det har varit en del problem med att installera SSD i Apple bärbara, det kom en firmware update för tre år sen som löste de flesta problem. Det kan fortfarande vara problem att sätta 6 Gbps SSD i Optibay-platsen på vissa MacBook Pro, men det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Det är också ett problem i Yosemite om man använder någon form av TRIM enabler, modifieringen den gör av drivrutinen (Kext) gör att Yosemite ser den som en säkerhetsrisk och då startar inte datorn på SSD:n.

Praktiskt så har jag satt i SSD-diskar i dussintals bärbara Macar, Mac Mini och iMac och om man bara tänker på sakerna ovan så funkar det fint.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback