Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-24, 19:15
  #1
Medlem
Vilket typsnitt tycker ni lämpar sig bäst för romerska siffror?
Citera
2015-04-24, 19:47
  #2
Medlem
Times-Roman, möjligen fet, om det är för papperstryck.

Som för-/eftertext på film så välj något utan serifer och jämntjocka staplar.
Citera
2015-04-24, 21:12
  #3
Medlem
JanTalibans avatar
I löpande text måste du ha något som är mindre än brödtexten, annars ser det ut som ett nylandat rymdskepp. Pröva kapitäler; fast det kanske blir för litet. Pröva då att förminska, tex från 10 till 9 punkter. Och spärra.
Citera
2015-04-25, 00:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Times-Roman, möjligen fet, om det är för papperstryck.

Som för-/eftertext på film så välj något utan serifer och jämntjocka staplar.

Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
I löpande text måste du ha något som är mindre än brödtexten, annars ser det ut som ett nylandat rymdskepp. Pröva kapitäler; fast det kanske blir för litet. Pröva då att förminska, tex från 10 till 9 punkter. Och spärra.

Tack Det är inte i löpande text utan tänkt som sidnumrering. Man behöver alltså inte ta hänsyn till läsbarheten, utan mer som utsmyckning. Jag tänker mig något i denna stil.
Citera
2015-04-25, 00:56
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Tack Det är inte i löpande text utan tänkt som sidnumrering. Man behöver alltså inte ta hänsyn till läsbarheten, utan mer som utsmyckning. Jag tänker mig något i denna stil.
Times, som någon sa, funkar bra. Men jag vill ändå slå ett slag för Bodoni Classic. Kolla in det.
Citera
2015-04-26, 20:31
  #6
Medlem
JanTalibans avatar
Om det på allvar ska se romerskt ut så behöver du ett typsnitt där tex A, B och E är ungefär hälften så breda som C, D och G. Och du kan inte ha så hysteriskt stor skillnad i linjetjocklek som Bodoni normalt har (vet dock inte hur just Classic ser ut).

Tips på seriösa typsnitt för ändamålet kan vara Adobe Garamond, Adobe Jenson, Cloister, Goudy, Poliphilus, Sabon, Trump Medeaval, Weiss.
Citera
2015-04-26, 22:41
  #7
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Trajan!
Citera
2015-05-03, 10:24
  #8
Medlem
minion condensed.
Annars går det att använda en grotesk och styckelinjer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback