Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-24, 18:10
  #1
Medlem
Hallå där!

Jag hittar inte ämnen om programmering i R, mathlab, SAS osv. Så jag vet ej om jag postar detta ämnet i rätt del.

Nu till min fråga; Jag har flera tidsserier jag undersöker och självklart jag gör mestadels av mina analyser via datorn och R, då annat skulle kräva massvis med tid.

Jag vill göra en "forecast" på den data jag anpassat till mina nya modeller. Detta är inget problem i sig, men jag vill göra en forecast i "worst case scenario", koden:

forecast(object=(namn på min modell), h=5)

ger mig "prediktioner" för 5 värden in i framtiden. Men jag önskar se de absolut värsta som kan hända under dessa 5 värdarna i framtiden.

Någon som sitter inne med denna detalj kunskap och vet vad jag kan göra?
Citera
2015-04-24, 19:35
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga språk
/Moderator
Citera
2016-04-22, 18:23
  #3
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireTraktor
Hallå där!

Jag hittar inte ämnen om programmering i R, mathlab, SAS osv. Så jag vet ej om jag postar detta ämnet i rätt del.

Nu till min fråga; Jag har flera tidsserier jag undersöker och självklart jag gör mestadels av mina analyser via datorn och R, då annat skulle kräva massvis med tid.

Jag vill göra en "forecast" på den data jag anpassat till mina nya modeller. Detta är inget problem i sig, men jag vill göra en forecast i "worst case scenario", koden:

forecast(object=(namn på min modell), h=5)

ger mig "prediktioner" för 5 värden in i framtiden. Men jag önskar se de absolut värsta som kan hända under dessa 5 värdarna i framtiden.

Någon som sitter inne med denna detalj kunskap och vet vad jag kan göra?

Låter som att du vill beräkna VaR på dina forecast?

Spara dina forecasts, sen beräkna VaR utifrån detta
http://braverock.com/brian/R/Perform.../html/VaR.html


http://braverock.com/brian/R/Perform.../html/VaR.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback