Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-26, 15:32
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Stort tack, nu har jag lärt mig något nytt!


Inte för att vara dryg, men är inte det ganska självklart att det är ditt ansvar att skriva rätt siffror? Jag förstår verkligen att det är irriterande, men du kanske får se det som läropengar? Sedan går det ju inte direkt till inkasso på direkten utan du lär ju ha fått påminnelser innan.
Nej det är inte hans ansvar att skriva rätt siffror, om det inte avtalats. Däremot är han skyldig att reglera skulden vilket han har gjort.
Citera
2015-04-26, 19:42
  #122
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Nej det är inte hans ansvar att skriva rätt siffror, om det inte avtalats. Däremot är han skyldig att reglera skulden vilket han har gjort.
Vad menar du? Vems ansvar menar du att det är? Är det bankens ansvar att han har skrivit fel OCR-nummer?
Citera
2015-04-26, 21:54
  #123
Medlem
Endsiegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Säg så då, utan att dra uttrycket "judeknep"!! Det är inte 30-40-talet nu, så sånt snack reagerar folk på, med rätta!!
Fast bankerna är judeägda och/eller judestyrda. Så synd för dig att du lever i en bubbla, dags att vakna upp till verkligheten kanske?
Citera
2015-04-26, 21:59
  #124
Medlem
JanTalibans avatar
Jag fick felaktiga pengar en gång på postgirot. Kontaktade plikttroget postgirocentralen. Fick skit för det och bestämde att jag aldrig mer ska bry mig. Fick några år senare felaktiga pengar på bankgirot (karma???). Gjorde ingenting. Några månader senare plockades pengarna tillbaka, men jag tror jag fick ränta på saldot.

Väntar nu på den STORA felbetalningen!

Fast nuförtiden är väl räntan närmast lika med noll.
Citera
2015-04-27, 07:32
  #125
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilts
Nej jag skämtar inte!
Det var deras misstag att dom skickade pengarna till mig och jag antog att allt var rätt och använt en del av dom.
De satte mig i en dålig situation och förväntar sig att jag springer runt och lider ekonomiskt på grund av deras misstag!!!
Det finns en grej som heter "Condictio indebeti" och tydligen kan personen som fått pengar felaktigt skickad till sitt konto i vissa situationer inte behöva betala tillbaka.
Vaddå deras misstag?? Haha.
Misstaget är att du använt pengar som inte var dina.
Du måste väl begripa varför de kräver dig på att betala tillbaka? Om du inte gör det så är du riktigt korkad.
Citera
2015-04-27, 14:49
  #126
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Inte för att vara dryg, men är inte det ganska självklart att det är ditt ansvar att skriva rätt siffror? Jag förstår verkligen att det är irriterande, men du kanske får se det som läropengar? Sedan går det ju inte direkt till inkasso på direkten utan du lär ju ha fått påminnelser innan.

Jo det var helt mitt eget fel. Men trodde i min enfaldighet att det fanns någon form av mänsklig kontroll och inte att allt bara var automatiserat. Men har lärt mig det nu att det bara är ett system som klickar på där det inte finns någon mänsklig kontroll alls. Vilket är ganska synd men bara så det är.
Citera
2015-04-27, 15:19
  #127
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det var helt mitt eget fel. Men trodde i min enfaldighet att det fanns någon form av mänsklig kontroll och inte att allt bara var automatiserat. Men har lärt mig det nu att det bara är ett system som klickar på där det inte finns någon mänsklig kontroll alls. Vilket är ganska synd men bara så det är.


oCR-nummer har kontrollsiffror, så man kan inte "bara skriva en siffra fel" att skriva flera siffror galet, och dessutom få rätt kontrollsiffra. Det är ganska imponerande.
Citera
2015-04-27, 16:03
  #128
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
oCR-nummer har kontrollsiffror, så man kan inte "bara skriva en siffra fel" att skriva flera siffror galet, och dessutom få rätt kontrollsiffra. Det är ganska imponerande.

Tog fel faktura helt enkelt. De var på samma belopp och tog en faktura som jag redan hade betalat därav att OCR gick igenom. Annars får man ju en varning och det kan inte gå igenom. Men det var som sagt läropengar och man måste ha koll på sådant.
Citera
2015-04-27, 17:46
  #129
Medlem
"person som jag lånade 15000 för 4-5 år sedan och som nu äntligen betalade tillbaka mina pengar med ränta."

du visste ju innerst inne att pengarna inte kom från den personen, men du tänkte att du kunde dra den ursäkten om det skulle gå till domstol.

det är ditt ansvar att ta reda på var pengarna kommer ifrån.
Citera
2015-05-31, 16:51
  #130
Medlem
Wooldoors avatar
Hur gick det nu då? Har banken spräckt dig än? 😁
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback