Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-23, 23:12
  #1
Medlem
För några veckor sedan fick jag in 27000 på mitt konto.
Jag antog att dessa pengar kom från en person som jag lånade 15000 för 4-5 år sedan och som nu äntligen betalade tillbaka mina pengar med ränta.

Idag ringde man mig från Swedbank och sa att de gjorde en felaktig utbetalning av en spel vinst till mitt konto och att jag ska betala dessa pengar tillbaka.
Problemet är att jag redan spenderade 10000 av de här pengarna på mina räkningar och skulder.
Är själv student och får bara pengar från CSN (9900/mån), min hyra ligger på 6000 och har andra räkningar att betala så jag har inga ekonomiska marginaler och har inte heller något sparat kapital. Man föreslog att jag ska göra en avbetalningsplan och eventuellt låna pengar på kredit för att betala för deras misstag!
Jag själv anser att det är orimligt att jag ska lägga ner tid, vara stressad och hamna i en dålig ekonomisk situation på grund av Swedbanks misstag. Sa att dom gärna kunde ta de 17000 som fanns kvar på mitt konto men att jag inte har råd att betala varje månad (vilket för övrigt syns på mitt konto) för deras misstag. Som svar fick jag att jag ändå måste betala eller så går det hela till kronofogden!
Ska man dra det här till domstolen?
En bank som Swedbank har ju råd att stå för deras misstag och har troligtvis försäkringar mot såna situationer?
Citera
2015-04-23, 23:15
  #2
Medlem
leddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilts
För några veckor sedan fick jag in 27000 på mitt konto.
Jag antog att dessa pengar kom från en person som jag lånade 15000 för 4-5 år sedan och som nu äntligen betalade tillbaka mina pengar med ränta.

Idag ringde man mig från Swedbank och sa att de gjorde en felaktig utbetalning av en spel vinst till mitt konto och att jag ska betala dessa pengar tillbaka.
Problemet är att jag redan spenderade 10000 av de här pengarna på mina räkningar och skulder.
Är själv student och får bara pengar från CSN (9900/mån), min hyra ligger på 6000 och har andra räkningar att betala så jag har inga ekonomiska marginaler och har inte heller något sparat kapital. Man föreslog att jag ska göra en avbetalningsplan och eventuellt låna pengar på kredit för att betala för deras misstag!
Jag själv anser att det är orimligt att jag ska lägga ner tid, vara stressad och hamna i en dålig ekonomisk situation på grund av Swedbanks misstag. Sa att dom gärna kunde ta de 17000 som fanns kvar på mitt konto men att jag inte har råd att betala varje månad (vilket för övrigt syns på mitt konto) för deras misstag. Som svar fick jag att jag ändå måste betala eller så går det hela till kronofogden!
Ska man dra det här till domstolen?
En bank som Swedbank har ju råd att stå för deras misstag och har troligtvis försäkringar mot såna situationer?
Du kommer å torska vid en tvist i domstol, betala å se glad ut!
Citera
2015-04-23, 23:15
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Det är banken. You lose.
Dom kan processa om det här i oändlighet, och i slutändan får du ändå betala för deras misstag plus advokatkostnader och ränta på hela skiten.
__________________
Senast redigerad av bithax 2015-04-23 kl. 23:19.
Citera
2015-04-23, 23:16
  #4
Medlem
Du skämtar va?

Om du inte gör det; deras misstag spelar ingen roll. Det är du som använt pengar som inte är dina så det är självklart att du måste betala tillbaka det. Det fattar väl vem som helst?

Hur kan du på riktigt tycka att banken sätter dig i en jobbig situation?


Men du kan inte mena allvar...
Citera
2015-04-23, 23:17
  #5
Medlem
asslikethats avatar
Det finns ingen utväg eller lag eller annat du kan vända dig till. Bara att betala tillbaka, du kommer iallafall inte slippa det.
Citera
2015-04-23, 23:24
  #6
Medlem
MADs avatar
Tyvärr som alla säger. Du måste betala tillbaka.
Om du får en okänd summa insatt måste du såklart kolla så det är ok innan du bränner pengarna.
Citera
2015-04-23, 23:25
  #7
Medlem
Bror.s avatar
Är du helt hundra på att det är Swedbank som kontaktat dig då? Kan vara värt att dubbelkolla så att det inte är något lurt
Citera
2015-04-23, 23:28
  #8
Medlem
Millkys avatar
Du trodde alltså på fullaste allvar att en kille du lånade 15K för 5år sen bara plötsligt skulle sätta in 27K utan att höra av sig eller ens skriva meddelande vid överföringen.... Det är bara att betala. Tar du det til domstol kommer du förlora innan det ens börjat, och det blir ännu dyrare för dig.
Citera
2015-04-23, 23:37
  #9
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Det här händer då och då och lagen är sådan att du ska ge sjutton i pengarna. Finns de som redan har dragit till Thailand när banken kommer på vad som hänt. Samma sak gäller om du går till en bankomat för att ta ut en femhundring och maskinen sprutar ut mängder med pengar - om du inte ger tillbaka dom så är du torsk.

Kan bara rekommendera dig att pröjsa banken omgående.

Finns även de som fått enorma belopp insatta på sina konton och som ringt banken och berättat vad som hänt och sedan frågat lite snällt om de inte kan få behålla räntan på de 600 miljonerna i de dagar som de varit på kontot - men icke. Man får inte en spänn. En par biobiljetter kanske man kan få av banken som någon slags goodwill, om man har flyt då vill säga.
Citera
2015-04-23, 23:42
  #10
Medlem
Nej jag skämtar inte!
Det var deras misstag att dom skickade pengarna till mig och jag antog att allt var rätt och använt en del av dom.
De satte mig i en dålig situation och förväntar sig att jag springer runt och lider ekonomiskt på grund av deras misstag!!!
Det finns en grej som heter "Condictio indebeti" och tydligen kan personen som fått pengar felaktigt skickad till sitt konto i vissa situationer inte behöva betala tillbaka.
Citera
2015-04-23, 23:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Du skämtar va?

Om du inte gör det; deras misstag spelar ingen roll. Det är du som använt pengar som inte är dina så det är självklart att du måste betala tillbaka det. Det fattar väl vem som helst?

Hur kan du på riktigt tycka att banken sätter dig i en jobbig situation?


Men du kan inte mena allvar...
Sluta andas paragrafpanik. Det är uppenbart att man själv ansvarar för sitt bankkonto, det är ju utformat som så för att den här typen av misstag inte skall leda till problem och i sin tur sedan drabbar banker - och det är de flesta på det klara med. Hursomhelst kan misstag begås av båda sidor som vi tydligt ser exempel på, så sansa dig lite.
Citera
2015-04-23, 23:54
  #12
Medlem
Millkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilts
Nej jag skämtar inte!
Det var deras misstag att dom skickade pengarna till mig och jag antog att allt var rätt och använt en del av dom.
De satte mig i en dålig situation och förväntar sig att jag springer runt och lider ekonomiskt på grund av deras misstag!!!
Det finns en grej som heter "Condictio indebeti" och tydligen kan personen som fått pengar felaktigt skickad till sitt konto i vissa situationer inte behöva betala tillbaka.

Det är ingen ide att hålla på och tjafsa med banken och dra dom inför rätta. Det kommer inte leda nånstans.

Läs på lite mer om "Condictio indebiti" här, så ser du att dina chanser är minamala:
http://www.lag24.se/a/condictio-indebiti
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback