Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 18:59
  #1
Medlem
Citat:
Lösningen kan finnas i polishusets källare

Citat:
Här nere i källaren i polishuset finns ett utrymme som bara några få inom hela Polismyndigheten har sett – mordrummet.
Här förvaras spårmaterial från 200 mordfall och andra brott som aldrig preskriberas.
– Tanken är att det ska förvaras i 70 år, säger Christer Widemalm, gruppchef vid tekniska roteln som ansvarar för spåren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20675117.ab


Intressant läsning och tror ni att polisen kommer att lösa fler brott som begåtts utan preskriptionstid genom denna sortens lösning eller finns det något bättre sätt?
Citera
2015-04-23, 19:19
  #2
Medlem
Intressant att mord aldrig preskriberas, men ändå kommer sållas efter 70år (när mördaren antas vara död antar jag). Då kunde man ju lika gärna satt preskriberingstiden på 70år?
Citera
2015-04-23, 19:59
  #3
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Intressant att mord aldrig preskriberas, men ändå kommer sållas efter 70år (när mördaren antas vara död antar jag). Då kunde man ju lika gärna satt preskriberingstiden på 70år?

Tänk framåt nu, gosse lilla. Medellivslängden ökar hela tiden.
Citera
2015-04-23, 21:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tänk framåt nu, gosse lilla. Medellivslängden ökar hela tiden.


Iofs, nu vet jag inte medelåldern på mördare men säg runt 30. Då är mördaren ändå 100år(men troligen död) när bevisen kastas. Även om nu folk kommer börja bli över 100 i en nära framtid så är man ju inte direkt pigg efter 70-80 där någonstans utan man hålls mest vid liv av mediciner och maskiner.
Citera
2015-04-24, 13:53
  #5
Medlem
Doktorphils avatar
allt som har livstidsstraff i straffskalan preskiberas aldrig
Citera
2015-04-24, 15:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
allt som har livstidsstraff i straffskalan preskiberas aldrig

Skitsnack.
Citera
2015-04-27, 09:55
  #7
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Skitsnack.

jag tackar för rättningen

25 års preskriptionstid för allt med livstidsstraff , utom de mest allvarliga brotten skall det vara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback