Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 18:02
  #1
Medlem
DaMightyGooners avatar
Jag har letat efter en usb hub som ska gå att slå på/av trådlöst. Någon sådan har jag dock inte hittat.

Vad jag däremot hittat är Belkin F5L009UK. En hub som man kör via nätverket, och kan då via belkins programvara slå av/på portarna.

Läst en hel del om den och den får både ros och ris. Tänkte höra om det är någon här som har någon erfarenhet av den, eller liknade lösning? Jag har sett fler modeller, men den som finns kvar att få tag på är belkin.

Var den bra/dålig? och i så fall varför?


-DMG-
Citera
2015-04-23, 19:40
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Det du skulle kunna göra är ju att köra med en hubb som matas med ström från en AC adapter, sedan kan du hitta en lösning där du kan slå av och på strömmen till AC adaptern. Sådana lösningar finns, där man kan slå på och av strömmen, lokalt eller över internet. PoE lösningar och annat.

Förekommer en del i större datanät, servermiljöer och liknande där man behöver mer kontroll över utrustningen så att händer det värsta och allt kraschar så kan man boota om saker, via fjärrstyrning och liknande. Sedan om något fysiskt går sönder så kanske man behöver få ut någon till platsen som fixar, händer sånt också ibland antar jag.

Sedan framgår det inte vilken typ av trådlös lösning du är ute efter, ska du bara köra något lokalt eller liknande, finns ju fjärrstyrda strömbrytare som styrt via fjärrkontroll. Dom har iofs begränsad räckvidd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback