Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 17:31
  #1
Medlem
Kort sammanfattning: en kille på Facebook som gillar att provocera fram diskussioner postar emellanåt länkar från diverse sidor och hans kommunistbekanta svarar såklart direkt att "ja men det är ju alliansens budget som gäller"

Sist detta hände nu så svarade jag att det är ju jävligt bekvämt att hela tiden skylla på att det är alliansens budget, på så vis slipper rödpack ta något som helst ansvar för något. Nämnde även saker som att ministrarna kan arbetsbefrias och bara sitter och lyfter lön om det är så det fungerar osv.

Fick då svaret att jg borde läsa på hur politik fungerar osv. Så jag söker egentligen svaret på vem som egentligen bestämmer? Är det den som äger budgeten, oavsett vad det är för frågor? Är löven bara en marionett om alliansens budget fortsätter röstas igenom?
Citera
2015-04-23, 17:34
  #2
Medlem
På vilket sätt är det alliansens budget?
Citera
2015-04-23, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Kort svar: Den som bestämmer, ser du inte i ljuset, utan agerar i det fördolda, äger allt och all mark och styr politiker som sina galjonsfigurer:
https://www.youtube.com/watch?v=-WfqdcnjvlA
Sådant snack får du ta i religionsforumet.
Citera
2015-04-23, 17:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
På vilket sätt är det alliansens budget?

Sossarnas budget blev nerröstad av alliansen och SD, och därför menar de på att all wierd shit som uppkommer nu är alliansens fel och att nuvarande regering inte har nått med saken att göra.
Citera
2015-04-23, 18:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brattsling
Sossarnas budget blev nerröstad av alliansen och SD, och därför menar de på att all wierd shit som uppkommer nu är alliansens fel och att nuvarande regering inte har nått med saken att göra.
Ah, okej. Då skulle jag råda Löven att i fortsättningen anpassa sin budget till den faktiska situationen. Har han inte mandat att ha full makt så får han överväga att arbeta utefter de begränsningar han faktiskt omfattas av.

Vad är det han menar att han inte kan göra? Jag trodde att han gick med på en överenskommelse? Kan han inte prioritera? Hur mycket lägger han t.ex. på att jaga cannabisbrukare just nu? Hur mycket betalar han för att upprätthålla t.ex. Nämnden För Hemslöjdsfrågor eller någon av de andra tusentals högavlönade kollegor med bisarra arbetsuppgifter? Hur mycket betalar jag idag för att bollas mellan 10 olika arbetsovilliga och byråkratiska handläggare? Kan man göra något på den fronten tro? Hur mycket kostar deras "tjänsteresor", "tjänstebostäder", "tjänstemåltider", "representationsfester", "studieresor", gratis flyg, och "tjänstefordon", miljontavlor på sig själva ritade av en släkting? Hur fan överlever jag som icke-politiker utan allt detta? Jag hade fan fått fängelse om jag höll på så. Men det är klart, vem vågar göra sin svåger förbannad? Lättare att bara kräva mer från en konkurshotad deprimerad småföretagare eller en simpel familj.

Han fick inte oinskränkt makt. Nu behöver han nöja sig där och sköta sitt jobb utefter de befogenheter han fått. Kanske kan han effektivisera istället för att kasta ännu mer pengar hej vilt. Det är sällan man ser politiker och fackpampar göra det, av någon anledning.
__________________
Senast redigerad av 3. 2015-04-23 kl. 18:50.
Citera
2015-04-23, 21:05
  #6
Medlem
Kam jag tolka det svaret om att som det är nu med budgeten som alliansen lagt (som SD röstade igenom 3e dec -14) så har kapten Löven inget att säga till om? Allt dumt påhitt som för tillfället sker har S/V/MP inte varit inblandade i alls?


Bara ett exempel för att visa på hur jag menar: på måndag är helt plötsligt röda äpplen 5 gånger dyrare än gröna i affärerna. Det har då trätt i kraft en lag som lägger en straffskatt på röda äpplen för att odling av röda äpplen påverkar klimatet mycket mer än gröna äpplen. Är det per automatik alliansens "fel" att de röda äpplena har blivit dyrare för att det är deras budget som råder? Eller kan S fortfarande ligga bakom något som har med skatter och förordningar att göra?
Citera
2015-04-23, 21:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brattsling
Bara ett exempel för att visa på hur jag menar: på måndag är helt plötsligt röda äpplen 5 gånger dyrare än gröna i affärerna. Det har då trätt i kraft en lag som lägger en straffskatt på röda äpplen för att odling av röda äpplen påverkar klimatet mycket mer än gröna äpplen. Är det per automatik alliansens "fel" att de röda äpplena har blivit dyrare för att det är deras budget som råder?

Kanske, kanske inte. Skatter är skatter och då ska ett riksdagsbeslut till varpå alla inblandade aktörer får säga sitt. Så beroende på hur partiernas olika riksdagsledarmöten tar ställning till en proposition/motion/mot motioner så kan det vara alliansens fel, de rödgrönas fel, eller allas.

En budget ändrar mig bevetligen inga lagar bara för att den antas, sådant krävs det andra beslut på. Den är bara en prognos på statliga inkomster och utgifter och hur dessa ska fördelas på olika områden både i generell bemärkelse och lite mer öronmärka insatser.

Mycket kan hände utöver en budget och det är trots allt regeringen som styr den löpande verksamheten och de kan påverka policy och inriktning inom olika områden, till viss grad, men inte vispa fram pengar som inte är budgeterade eller ändra lagar. Sådant krävs det riksdagsbeslut på.

Sammanfattningsvis.

Riksdag bestämmer hur landet skall skötas, lagar, budget etc.
Riksdag genomför.

Så ja, att genomföra ett ramverk som du inte står bakom eller är ansvarig för att det finns (som regeringen nu gör) gör att det blir lite skevt i ansvarsfrågan. Regeringen hålls ju säkert ansvarig utav gemene man kring både det ena och det andra, men dem har begränsade möjligheter att påverka vad det är som genomförs.

Men vissa saker är dem helt ansvariga för, t.ex. var det dem och endast dem som vill erkänna Palestina med allt vad det innebär med Hamas och Al-fatah etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback