Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 16:34
  #1
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Mona Sahlin vill i P1 23 april Studio Ett att somaliska kvinnor ska få arbeta på svenska dagis, trots att de saknar formella kvalifikationer. Hon vill att vi ser deras livserfarenhet och inte bara ser till formella krav.

Anser ni att det är bra att sänka kraven på dagisfröknar för somaliska kvinnors skull?
Citera
2015-04-23, 16:35
  #2
Medlem
ColaKexs avatar
Där kom den igen. Mona Sahlin gnäller att SD gör skillnad på människor utifrån etnicitet/hudfärg och sen gör hon precis det hon anklagar SD för. Hycklare
Citera
2015-04-23, 16:38
  #3
Medlem
Ja, varför inte. Det kan väl vara som dagisassistenter tills dom lärt sig allt.
Så svårt är det inte. Min morsa var dagisfröken utan utbildning när jag var liten. Det var ingen som dog.
Citera
2015-04-23, 16:49
  #4
Medlem
IceEyess avatar
Först propagerar hon för att blodtörstiga terrorister ska beviljas terapi och fri lejd in på arbetsmarknaden efter sina hänsynslösa aktioner i Mellanöstern, och nu att en specifik folkgrupp (fullkomligt oduglig sådan) trots obefintliga kvalifikationer ska tjänstgöra på förskolor.

Vad rör sig egentligen i huvudet på tanten?
Citera
2015-04-23, 16:54
  #5
Medlem
Det är ju ett välkänt faktum att somalier är mycket intelligenta och produktiva! Självklart ska de få jobb som de inte har utbildning för! Allt annat vore rasistiskt!!
Citera
2015-04-23, 16:54
  #6
Medlem
Flashshits avatar
Med tanke på att det hos just zoomaliska kvinnor finns en utbredd acceptans, till och med ett förordande, för kvinnlig omskärelse så ser jag dessa kvinnor som synnerligen olämpliga att ens vara i närheten av barn!
Sen kan man ju titta på hur de tar hand om sina egna barn som springer vind för våg och är en allmän plåga...

Sen kan man ju fråga sig varför en viss folkgrupp skall slippa de krav som ställs på alla andra, trodde Mona Muslim stod upp för allas lika värde? Men uppenbarligen är hon inget annat än en simpel rasist!
Citera
2015-04-23, 16:55
  #7
Avstängd
affekaffes avatar
Kommer bli en och en anmälan för barnaga.
Citera
2015-04-23, 16:56
  #8
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Först propagerar hon för att blodtörstiga terrorister ska beviljas terapi och fri lejd in på arbetsmarknaden efter sina hänsynslösa aktioner i Mellanöstern, och nu att en specifik folkgrupp (fullkomligt oduglig sådan) trots obefintliga kvalifikationer ska tjänstgöra på förskolor.

Vad rör sig egentligen i huvudet på tanten?

Vad förväntar du dig att det skall komma ur huvudet på en matkärring? Lösningen på jordens energibehov?
Citera
2015-04-23, 17:00
  #9
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag tycker att det är ganska trist, och förolämpande mot de som arbetar med det, att vissa yrken ses som något som man inte behöver någon utbildning för, bara man är människa, helst kvinna då.
Brukar oftast framföras vad gäller arbeten inom barnomsorg, skola och äldrevård, alltså typiskt kvinnliga yrken.

Vad jag har sett av de som arbetar med de är områdena är att det snarast är en kompetenshöjning som skulle behövas, inte en kompetenssänkning.
Citera
2015-04-23, 17:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Mona Sahlin vill i P1 23 april Studio Ett att somaliska kvinnor ska få arbeta på svenska dagis, trots att de saknar formella kvalifikationer. Hon vill att vi ser deras livserfarenhet och inte bara ser till formella krav.

Anser ni att det är bra att sänka kraven på dagisfröknar för somaliska kvinnors skull?

Nu har jag inte lyssnat idag, men igår pratade de om samma sak. Då var inte tanken att de Somaliska kvinnorna skulle ersätta den utbildade personalen, utan mer gå vid sidan och hjälpa till.
Men man kan ju ana vart det barkar sen när budgeten skall slipas igen, då kan det i värsta fall gå många Somaliskor per utbildad lärare.
Citera
2015-04-23, 17:03
  #11
Avstängd
Idag såg jag ett dagis ute på vandring, där barnen (svenska och vita barn hälften) var fastbundna med rep för att inte tappas bort och "pedagogerna" hade slöjor och annan etnisk bakgrund. En konstig snubbe såg dessuotm ut som en nedknarkad svennepedofil.

Hemsk syn när man tänker efter även om det inte betydde något just då. Vem vill sätta sin unge idag på ett svenskt dagis?
Citera
2015-04-23, 17:04
  #12
Medlem
Jag hörde programmet och reflekterade över henne förslag.
Här är en massa Somaliska kvinnor som uppfostrat massor med barn - och är väldigt duktiga på det.... Precis, för det är ju inte ett rövhålsland med krig och elände, extremism och kaos. Om de nu varit så jävla bra på att uppfostra barn hade inte landet sett ut som det gör.
Har Mona ingen hjärna alls eller har hon bara otur när hon tänker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback