Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-04-23, 19:05
  #37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Haha nä det klart men om vi är ihop har vi väl pengarna ihop? Då stjäl jag ju inte av honom.
Pengarna på hans privata konton har ni inte ihop även om ni skulle vara gifta. Är det ett gemensamt bankkonto så är det en annan sak.
Citera
2015-04-23, 19:08
  #38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Pengarna på hans privata konton har ni inte ihop även om ni skulle vara gifta. Är det ett gemensamt bankkonto så är det en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Fast alltså han vet inte om att det är utlånat.

Vad krångligt allt det här blev nu.
Lånar du kortet utan hans tillåtelse är det ju inget lån utan stöld. Det är självklart att du inte kan köpa en present åt din kille med hans pengar utan hans medgivande. Vill man ge presenter så får den som ger betala.
Citera
2015-04-23, 19:19
  #39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Nej vi är bara ihop men jag har läst att sambolagen är nästan precis som att man är gift.
Det spelar ingen roll om ni "är ihop", är sambos eller är gifta. Var och en äger sina egna tillgångar och du har lika lite rätt att bruka din pojkväns kontokort som du har att bruka någon helt okänd persons. Det vill säga du har inte rätt att använda det alls.
Citera
2015-04-23, 19:32
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lånar du kortet utan hans tillåtelse är det ju inget lån utan stöld. Det är självklart att du inte kan köpa en present åt din kille med hans pengar utan hans medgivande. Vill man ge presenter så får den som ger betala.

Kortet i sig saknar värde så det är egenmäktigt förfarande och inte stöld. brukandet är/kan vara bedrägeri se mina tidigare inlägg
Citera
2015-04-23, 19:48
  #41
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Jag har nu förstått att det här inte var någon bra idé att göra. Tack allihop men det verkar inte som att det går att lägga tillbaks pengarna utan att det syns. Jag tänkte att om jag kastar hans kort och ger bort klockan till nån annan kanske han bara tror att nån har snott hans kort. Tror ni att det är en lösning?


Javisst.

Och när snuten sedan utreder fallet som din pojkän naturligtvis måste anmäla nu för att över huvud taget ha en chans att få tillbaks sina pengar och man får reda på vilken tid och plats kortet använts senast och kollar övervakningsfilmerna från kringliggande kameror och ser DIG där, så kommer det ju sluta dels med att din pojkvän lämnar dig helt eftersom det i utredningsmaterialet kommer se ut som om att du snodde kortet och hans pengar, köpte en klocka som du behöll, och sedan ljög om det för att komma undan, och dels blir du fälld för kortstöld och bedrägeri på köpet.
Citera
2015-04-23, 20:53
  #42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Korten är fortfarande personliga och man bryter mot avtalen om man lånar ut kort (och kod)...

Frågan var om det var olagligt. Avtalsfrågan lämnar vi därhän.
Citera
2015-04-23, 22:16
  #43
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lånar du kortet utan hans tillåtelse är det ju inget lån utan stöld. Det är självklart att du inte kan köpa en present åt din kille med hans pengar utan hans medgivande. Vill man ge presenter så får den som ger betala.

Njae! Stöld kräver tillägnelserekvisit. Här har TS knappast haft som mål att behålla kortet utan enbart använda det som ett medel vid bedrägeri.
Snarare egenmäktigt förfarande eftersom den egentlige ägaren hindras från sitt rättmätiga använda.

ps. Jag är medveten om att du antagligen bara slant på orden faktiskt, men eftersom ordet stöld förekommit ett par gånger från flera användare anmärker jag på det ändå för att få rätsida på den här tråden. ds.
Mvh Extremt jävla anal ordmärkare.


Klargörande angående "gemensamt bankkonto":
Folk som är "ihop" eller gifta delar inte bankkonton som standard. Oavsett vad man har för förhållande så delar man INTE på bankkonton. Att man har "delad ekonomi" är ett jävla efterblivet påhitt som icke-jurister tror är sant. Gifta delar på sina pengar ungefär lika mycket som jag och Olof Palme. Vi har inte ett jävla skit gemensamt. Olof ger fan i mina pengar. Jag ger fan i Olofs pengar. Med hans tillåtelse kan jag dock köpa saker för hans pengar. Men inte fan får jag köpa saker för hans pengar om vi hade varit gifta.

Gemensamt bankkonto då? Hjälper inte!!
Även om TS och hennes pojkvän skulle ha ett gemensamt konto så har inte TS rätt att ta pengar från det kontot utan hennes pojkväns tillåtelse eftersom de då har samäganderätt och TS gör sig skyldig till brottet självtäkt.
__________________
Senast redigerad av wh0re 2015-04-23 kl. 22:25.
Citera
2015-04-23, 23:12
  #44
Medlem
Duck-Umbrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Teoretiskt sett är det väl att anser som bedrägeri enligt BrB 9:1 andra stycket.

Kortautomat är att anse som "automatisk process". Bankkortet är att anse som "lämna oriktig uppgift" eftersom automaten tror att du är din pojkvän.

Nu betalade TS i butik genom en butiksrepresentant och tog inte ut pengar från en automat eller dyl. Således är det vanligt bedrägeri enligt 1 st, alternativt bedrägligt beteende enligt 2 § 1 st. som blir aktuellt, se t.ex. NJA 1988 s. 701.

Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
i BrB 9:12 andra stycket stadgas dock detta:
Bedrägeri eller bedrägligt beteende, som består i att någon gjort avtalsstridigt uttag på eget kredit- eller tillgångskonto, och bedrägligt beteende, som avses i 2 § andra stycket, får åtalas av åklagare endast om åtal är påkallat från allmän synpunkt.
Dvs, det är ett angivarbrott där en vanlig åklagare inte skulle få åtala dig om inte din pojkvän angiver brottet till åtal.

1) Det är fråga om TS pojkväns kontokort och inte hennes eget och 2) paragrafen stadgar inte att de angivna fallen är angivelsebrott utan att de är är brott som faller under allmänt åtal med särskild åtalsprövning (påkallat från allmän synpunkt)


Till TS: Skadan är gjord. Du kan dock räkna med att inte bli åtalad då åklagaren med högsta sannolikhet inte kommer få reda på att brottet har begåtts och även om detta sker kommer åtal ändå inte att väckas. Mitt icke juridiska råd är att berätta för din pojkvän vad du har gjort och be om ursäkt. Om du har sparat kvittot kan han lämna tillbaka klockan om han vill, förutsatt att öppet köp fortfarande gäller.
Citera
2018-06-18, 16:05
  #45
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Ja det är olagligt! Å bara för att man är ihop så betyder inte det att man använder någon annans kreditkort! Det skulle jag aldrig tillåta! Använd dina egna pengar.
Citera
2018-06-18, 16:11
  #46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maquillaje
Jaha. Jo men grejen är att jag ska köpa en present till honom men det kostar en hel del. Så då tänkte jag använda hans kort för att vi har liksom alltid sagt att pengar inte spelar så stor roll. Så då kommer han ju att veta när han får presenten?
Han förlorar ju egentligen inte pengar på det.

Du ser inte feltänket själv ? DU skall köpa en present till din kille för HANS pengar ? Då är det inte en present om han betalar den själv. Urbota korkat.. Du har inte alla hästar på plats inte.

Köp en present för DINA pengar naturligtvis. Om din kille vill låta dig spendera hans pengar så ber du honom att begära ut ett extra kort med ditt namn på. Använder du hans kort så kan det i värsta fall bli fängelse och i bästa fall böter och att du får betala tillbaka pengarna du stulit.
Citera
2018-06-20, 14:48
  #47
Medlem
Krickerts avatar
Nej,man får naturligtvis inte olovligen använda någon annans kort.

Men om man tittar på TS posthistorik så ser man att det är ett troll.(Eller Sveriges mest pantade människa)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback