Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 13:12
  #1
Medlem
Hej

Jag köpte precis av min svåger en splice ny Imac 27 5K för 14000:-

Han själv fick den från jobbet men tycker inte om apple. Den är MAXAD direkt från apple store med följande...

4 ghz i7
3tb fusion drive största största hårdisken på apple store
Amd Radeon R9 M295X 4gb video minne
8gb Ram Mer minne kan uppdateras i efterhand

Vill installera Windows 10 på den för att kunna spela lite spel som GTA 5, Alan Wake osv..

Kommer det att funka spela på den utan att fläkten går på högvarv?
Kan man installera win 10 kopia eller det måste vara original versionen?
En polare säger att det måste vara ORIGINAL annars funkar det inte?

Vet ni vad som gäller? Jag hoppas att jag köpte rätt dator då 14000:- är rätt mycket pengar
Vill inte kasta allt detta i sjön då hade lika gärna kunnat köpa en fet PC istället

Ni som har Imac 5k är ni nöjda med datorn. Har ni testat att spela på den. Har ni installerat win på den
Citera
2015-04-23, 13:19
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Kommer det att funka spela på den utan att fläkten går på högvarv?

Nej, inte de spelade nämner.

Komponenterna i iMac kommer den laptops. Både grafikkortet och processorn är lågenergivariantwr.
Citera
2015-04-23, 13:27
  #3
Medlem
BigBusinesss avatar
Googla så hittar du videosar med folk som spelar de spelen på din nya dator.

Men sälj o köp nb spel-pc i stället. Låter vettigare med dina behov, framför allt om du inte ens har råd med en windows licens.



Sen lite ot, man får man inte datorer från jobbet. Någon annan äger den datorn, jag lovar dig. I bästa fall är det ett skattebedrägeri, i värsta är det rent stöldgods.
Citera
2015-04-23, 13:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, inte de spelade nämner.

Komponenterna i iMac kommer den laptops. Både grafikkortet och processorn är lågenergivariantwr.

Så det grafik kortet som sitter i ny imac 5k är inte tillräckligt bra?
4 ghz i7 processor borde vara bland de bästa på marknaden även grafik kortet ovan?
Citera
2015-04-23, 13:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Googla så hittar du videosar med folk som spelar de spelen på din nya dator.

Men sälj o köp nb spel-pc i stället. Låter vettigare med dina behov, framför allt om du inte ens har råd med en windows licens.



Sen lite ot, man får man inte datorer från jobbet. Någon annan äger den datorn, jag lovar dig. I bästa fall är det ett skattebedrägeri, i värsta är det rent stöldgods.

ok ska titta upp på youtube hur det funkar
Varför köpa en äkta windows när det finns kopior handlar om sunt förnuft
Jag bryr mig inte och skiter i om det är stöldgods eller inte, även skatte bedrägeri görs dagligen av vanliga svenssons då tillfällena ges. Folk som är emot det här e bara naiva då de själva inte har dessa k0ontakter och måste hosta upp mer stålar till affärerna
Citera
2015-04-23, 13:55
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Så det grafik kortet som sitter i ny imac 5k är inte tillräckligt bra?
4 ghz i7 processor borde vara bland de bästa på marknaden även grafik kortet ovan?

Du frågade "utan att fläktarna går på högvarv"

Svaret är nej. De kommer att gå på absolut Max.

Ja, det är ett av de bästa processorerna ochbgrafikkorten på marknaden... För laptops.

M i 295M står för "mobile".

Kika på exempelvis forums.macrumours.com/showthread.php?t=1815601 så kan du läsa om hur värmeproblemen gör att 295-modellerna inte kan gå fullt ut särskilt länge innan den måste växla ner.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-04-23 kl. 14:05.
Citera
2015-04-23, 14:09
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Inte heller är det en särskilt bra Windowsmaskin. Inte fullt stöd för 5k och inte full stöd för 295M under Windows.

Det ÄR dock en fruktansvärt trevlig maskin för OS/X.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-04-23 kl. 14:24.
Citera
2015-04-23, 14:45
  #8
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du frågade "utan att fläktarna går på högvarv"

Svaret är nej. De kommer att gå på absolut Max.

Ja, det är ett av de bästa processorerna ochbgrafikkorten på marknaden... För laptops.

M i 295M står för "mobile".

Kika på exempelvis forums.macrumours.com/showthread.php?t=1815601 så kan du läsa om hur värmeproblemen gör att 295-modellerna inte kan gå fullt ut särskilt länge innan den måste växla ner.
Japp, det är knappast ett kalas-GPU. Ett bra pris för datorn, men det är ingenting man vill spela på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback