Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-23, 15:15
  #13
Medlem
Richydembangs avatar
Nej, teorin har massa hål och är mer intressant som science-fiction. Oändliga kopior som speglar våran värld men ändå inte, man måste först acceptera att hela universum styrs av precis samma grundlagar som här. Väldigt naivt tycker jag själv.
Citera
2015-05-26, 10:49
  #14
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoKarlsson
Tror ni teorin på ett multiversum?
Jag såg en dokumentär där dom sa att teorin med ett multiversium gör att det finns flera av oss.
Allting består ju av vilket gör att det måste återupprepa sig någonstan miljarder multiverums bort, men tillslut kommer det upprepas.

Rätta mig om jag har fel i inlägget över, men jag undrar om ni tror på denna teori?
man brukar dela in multiversum i 3 större modeller. den första modellen går ut på att vårat universum är det enda (alltså att inget finns utanför) men inuti finns parallella universum i svarta hål. inuti svarta hål tänker man sig att pi kan ha alla tänkbara reella värden, och allt som kan hända, händer men vi uppfattar bara det universum där pi är 3,14... logiken är luddig men säger att vi måste existera i ett universum där makrokosmos kan bildas, för att annars hade vi inte existerat.

den andra modellen är den som även kallas strängteori, det går fort att googla men för att sammanfatta så kan man säga att universum kan rent teoretiskt sätt vara uppbyggt som en tidning där varje sida skulle kunna betraktas som ett parallellt universum med totalt 5 dimensioner.

modell 3, den även jag förespråkar och den som belystes i avsnittet av vetenskapens värld och the fabric of cosmos. vårat universum är ett av oändligt många parallella universum. vårat universum skapar parallella universum och slår samman universum hela tiden. principen bygger i stora drag på schrödingers katt. det är inte sprängladdningen som riskerar att döda katten, utan det är vi människor när vi öppnar luckan. när vi öppnar luckan tvingar vi två parallella universum att kollapsa till ett. ett absolut universum där katten antingen sprängs eller överlever. sammanfattning: om vi inte öppnar luckan kommer katten alltid leva vidare i ett parallellt univsersum.

man kan ta in en "fjärde" modell, som jag personligen gillar och det är en modell som inkluderar samtliga 3 modeller jag flyktigt redovisat för ovan
Citera
2015-05-26, 15:06
  #15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
man brukar dela in multiversum i 3 större modeller. den första modellen går ut på att vårat universum är det enda (alltså att inget finns utanför) men inuti finns parallella universum i svarta hål. inuti svarta hål tänker man sig att pi kan ha alla tänkbara reella värden, och allt som kan hända, händer men vi uppfattar bara det universum där pi är 3,14... logiken är luddig men säger att vi måste existera i ett universum där makrokosmos kan bildas, för att annars hade vi inte existerat.

den andra modellen är den som även kallas strängteori, det går fort att googla men för att sammanfatta så kan man säga att universum kan rent teoretiskt sätt vara uppbyggt som en tidning där varje sida skulle kunna betraktas som ett parallellt universum med totalt 5 dimensioner.

modell 3, den även jag förespråkar och den som belystes i avsnittet av vetenskapens värld och the fabric of cosmos. vårat universum är ett av oändligt många parallella universum. vårat universum skapar parallella universum och slår samman universum hela tiden. principen bygger i stora drag på schrödingers katt. det är inte sprängladdningen som riskerar att döda katten, utan det är vi människor när vi öppnar luckan. när vi öppnar luckan tvingar vi två parallella universum att kollapsa till ett. ett absolut universum där katten antingen sprängs eller överlever. sammanfattning: om vi inte öppnar luckan kommer katten alltid leva vidare i ett parallellt univsersum.

man kan ta in en "fjärde" modell, som jag personligen gillar och det är en modell som inkluderar samtliga 3 modeller jag flyktigt redovisat för ovan

Japp "the Ultimate Ensamble"

Max Tegmark; (svensk-amerikan ), har många intressanta tankar, byggda på vetenskaplig grund. Nu tänker jag slå de religiösa i huvudet men hans intressanta tankar om hur ett medvetande skapas genom att materia organiseras i specifika mönster.

https://www.youtube.com/watch?v=GzCvlFRISIM
Citera
2015-06-03, 22:36
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KoKarlsson
Tror ni teorin på ett multiversum?
Jag såg en dokumentär där dom sa att teorin med ett multiversium gör att det finns flera av oss.
Allting består ju av vilket gör att det måste återupprepa sig någonstan miljarder multiverums bort, men tillslut kommer det upprepas.

Rätta mig om jag har fel i inlägget över, men jag undrar om ni tror på denna teori?
jo så lär det vara. jag menar allt finns i flera planeter solsystem osv, varför inte universum också :P
Citera
2015-07-28, 15:25
  #17
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoKarlsson
Tror ni teorin på ett multiversum?
Jag såg en dokumentär där dom sa att teorin med ett multiversium gör att det finns flera av oss.
Allting består ju av vilket gör att det måste återupprepa sig någonstan miljarder multiverums bort, men tillslut kommer det upprepas.

Rätta mig om jag har fel i inlägget över, men jag undrar om ni tror på denna teori?

I allt som finns, finns både det verkliga och det overkliga.
Det overkliga finns alltså, men inte i verkligheten.
Citera
2015-07-28, 21:08
  #18
Medlem
Ghibellinos avatar
Den som är intresserad av att följa ett meningsutbyte mellan två kända fysiker, Smolin och Susskind, i ämnet kan läsa här:

http://edge.org/3rd_culture/smolin_s..._susskind.html

Båda anser att det skapas nya universa hela tiden men är oense om hur. Smolin är av uppfattningen att det uppstår ett nytt (eller flera) universum i varje svart hål. Han anser att de universa som är bäst på att skapa svarta hål därmed "ynglar av sig mer" (cosmological natural selection). Susskind är istället av uppfattningen att skapandet av nya universa sker genom "evig inflation".

De är också av olika uppfattning rörande giltigheten av den antropiska principen.

Smolin är också känd för att förorda loop quantum gravity över strängteorierna.
Citera
2015-08-20, 23:47
  #19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoKarlsson
Tror ni teorin på ett multiversum?
Jag såg en dokumentär där dom sa att teorin med ett multiversium gör att det finns flera av oss.
Allting består ju av vilket gör att det måste återupprepa sig någonstan miljarder multiverums bort, men tillslut kommer det upprepas.

Rätta mig om jag har fel i inlägget över, men jag undrar om ni tror på denna teori?

Sjukt flummigt och ovetenskapligt!

Finns absolut nada bevis för att det skulle finnas flera av oss...

Krävs en mycket stark tro för att tro på detta, starkare än tron på Gud!

Eller hur?

Multiversum i all ära, men hur skulle det kunna finnas flera jag och du?
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-21 kl. 00:21.
Citera
2015-08-21, 00:10
  #20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Blir det någonsin något annat än matematik av dessa teorier?
Citera
2015-08-21, 21:55
  #21
Avstängd
carllarsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritta
Ja, självklart. Det är intuitivt för mig. Speciellt det där om att allt som kan hända, händer någonstans. I ett universum så har t.ex min mamma blivit galen och klyver min skalle med en yxa sekunden efter att skickad mitt svar till denna tråd.

Nejdå, men eftersom jag tycker livet blir lite mer spännande om jag tror på det så väljer jag att göra det.

"Jag vet att det inte är verklighet - men jag kan göra det till verklighet om jag vill."
Citera
2015-08-21, 22:13
  #22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Blir det någonsin något annat än matematik av dessa teorier?

Ja, om du vill testa om en bomb fungerar, så kan du spränga den i ett annat universum. Taskigt för din 'tvilling' där men trevligt för dig själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elitzu...an_bomb_tester
Citera
2015-08-22, 20:02
  #23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, om du vill testa om en bomb fungerar, så kan du spränga den i ett annat universum. Taskigt för din 'tvilling' där men trevligt för dig själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elitzu...an_bomb_tester

Det där är tyvärr långt över min nivå. Det är nog stor risk att intresset för kosmologi hos allmänheten sjunker om det ska handla om sådana exempel.
Citera
2015-10-26, 22:49
  #24
Medlem
Jag tror på att det finns multiuniversum, men jag tror inte på att man har en kopia av sig själv i någonannan universum. Antal universum är oändliga.
Jag tror att som det är i det lilla, cykler på liv och död, som finns överrallt i naturen och i universum, födsel och död av stjärnor etc. Gäller även Universum, det föds och dör, hela tiden i smått som stort.
Den högsta av civilisationer om den finns, kan röra sig mellan de olika universa.
Om tusen år? Kanske vi kan börja utforska de närmsta stjärnorna, med våra rymdskepp. Om vi inte förgör varandra först.
Rymden är oändlig, mycket större och äldre än vi vet och tror.
__________________
Senast redigerad av bobofast66 2015-10-26 kl. 22:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback