Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 00:36
  #1
Medlem
heccefolles avatar
Tjena har en 100mm luft gaffel som klonkar när man rycker upp, det låter som någon lufttryckssmäll. Har gaffeln på typ maximal rebound men testade att köra mindre rebound och då var det inte lika mycket klonk. Någon som vet vad felet är och hur man fixar det?
Citera
2015-04-23, 11:39
  #2
Moderator
Pentyls avatar
Extremsport --> Cykel
/Moderator
Citera
2015-04-24, 23:36
  #3
Medlem
Ostkroks avatar
Vet du vad du har för lufttryck i dämparen?
Citera
2015-04-25, 09:22
  #4
Medlem
woofers avatar
Vad är det för märke och modell? Skulle kunna vara en dålig packning som gjort att olja läckt in på fel ställen eller till och med läckt ut. Då kommer gaffeln att röra sig mer ryckigt och gaffeln kan bete sig underligt. Kolla även så att lufttrycket är det rätta. Beroende på vilken gaffel och konstruktion du har så kan fel tryck få gaffeln att slå emot sina ändlägen. En gaffel ska normalt inte läcka nämnvärt med luft.

En gaffel som används mycket och får jobba hårt behöver servas med jämna mellanrum för att prestera bra. När servade du gaffeln senast?
Citera
2015-04-26, 11:20
  #5
Medlem
xdrs avatar
Det behöver inte vara allvarligt, det är antagligen bara ett ljud när gaffeln fjädrar ut, det är antagligen därför det låter mindre med mindre rebound.
Citera
2015-04-27, 10:40
  #6
Medlem
heccefolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Vad är det för märke och modell? Skulle kunna vara en dålig packning som gjort att olja läckt in på fel ställen eller till och med läckt ut. Då kommer gaffeln att röra sig mer ryckigt och gaffeln kan bete sig underligt. Kolla även så att lufttrycket är det rätta. Beroende på vilken gaffel och konstruktion du har så kan fel tryck få gaffeln att slå emot sina ändlägen. En gaffel ska normalt inte läcka nämnvärt med luft.

En gaffel som används mycket och får jobba hårt behöver servas med jämna mellanrum för att prestera bra. När servade du gaffeln senast?
Det är en Soxiety Xeno, någon form av en Fox kopia.
Vilka packningar menar du att jag ska kolla? Har även gjort för ett antal månader sedan ett "oljebyte" men det gav inget resultat. Vet inte det rekommenderade lufttrycket och har heller inte kollat vad jag kör på, men skulle kunna vara 3.5 bar typ.
Citera
2015-04-28, 16:26
  #7
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heccefolle
Det är en Soxiety Xeno, någon form av en Fox kopia.
Vilka packningar menar du att jag ska kolla? Har även gjort för ett antal månader sedan ett "oljebyte" men det gav inget resultat. Vet inte det rekommenderade lufttrycket och har heller inte kollat vad jag kör på, men skulle kunna vara 3.5 bar typ.

Har aldrig hört talas om märket innan. Lite googlande avslöjar att det verkar vara en RST kopia och inte en FOX kopia. Om du kollar i manualen på följande länk ser du vilket lufttryck du bör ha i gaffel.

http://www.societyforks.com/uploads/techinfo_4.pdf

Om du skulle ha 3,5 bar i gaffel (ca 50 psi) borde du väga runt 110kg. Det är rätt viktigt att lufttrycket blir det rätt. Utgå ifrån tabellen i manualen och sätt lufttrycket efter din kroppsvikt. När det är gjort kan du tweeka och justera lufttrycket något beroende på hur styv du vill att gaffeln skall kännas. Det är väldigt små mängder luft i en gaffel och det är omöjligt att få till rätt tryck med en vanlig cykelpump. Du behöver använda en gaffelpump med en läckageskyddad ventil. Dvs en pump med en ventil som man skruvar fast och som gör att du inte oavsiktligt släpper ut luft efter att du tar bort pumpen från gaffel. En vanlig cykelpump kan släppa ut så mycket som hälften av lufttrycket ur gaffel när du tar bort den från ventilen på gaffel.

Har man en luftgaffel behöver man ha tillgång till en gaffelpump. Har du ingen själv kolla runt om någon polare har, annars brukar man kunna få låna av en cykelhandlare om man frågar snällt

Din gaffel består av en luft del och en hyraulisk del. I den hyrauliska delen är det fyllt med olja och när gaffel rör sig pressas oljan genom någon typ av förträngning vilket verkar som ett motstånd. Detta motstånd gör gaffel mer stabil. Det hyrauliska systemet innehåller packningar som ser till att kolven kan röra sig och att olja håller sig i rätt utrymme. Dessa packningar slits med tiden och kan även gå sönder. Läser man i manualen jag länkar till verkar dom avråda ifrån att ta isär hyrauldämparen och att att den bör bytas ut som en enhet om den är sliten. Jag har mest erfarenhet av att mecka rock shox gafflar så jag kan inte ge så specifika råd gällande din gaffel tyvärr

Hur gammal är gaffel? Köpte du den ny eller begad? Är den relativt ny bör det vara en garantifråga, förutsatt att du ställt in lufttrycket rätt.
Citera
2015-04-29, 10:42
  #8
Medlem
heccefolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har aldrig hört talas om märket innan. Lite googlande avslöjar att det verkar vara en RST kopia och inte en FOX kopia. Om du kollar i manualen på följande länk ser du vilket lufttryck du bör ha i gaffel.

http://www.societyforks.com/uploads/techinfo_4.pdf

Om du skulle ha 3,5 bar i gaffel (ca 50 psi) borde du väga runt 110kg. Det är rätt viktigt att lufttrycket blir det rätt. Utgå ifrån tabellen i manualen och sätt lufttrycket efter din kroppsvikt. När det är gjort kan du tweeka och justera lufttrycket något beroende på hur styv du vill att gaffeln skall kännas. Det är väldigt små mängder luft i en gaffel och det är omöjligt att få till rätt tryck med en vanlig cykelpump. Du behöver använda en gaffelpump med en läckageskyddad ventil. Dvs en pump med en ventil som man skruvar fast och som gör att du inte oavsiktligt släpper ut luft efter att du tar bort pumpen från gaffel. En vanlig cykelpump kan släppa ut så mycket som hälften av lufttrycket ur gaffel när du tar bort den från ventilen på gaffel.

Har man en luftgaffel behöver man ha tillgång till en gaffelpump. Har du ingen själv kolla runt om någon polare har, annars brukar man kunna få låna av en cykelhandlare om man frågar snällt

Din gaffel består av en luft del och en hyraulisk del. I den hyrauliska delen är det fyllt med olja och när gaffel rör sig pressas oljan genom någon typ av förträngning vilket verkar som ett motstånd. Detta motstånd gör gaffel mer stabil. Det hyrauliska systemet innehåller packningar som ser till att kolven kan röra sig och att olja håller sig i rätt utrymme. Dessa packningar slits med tiden och kan även gå sönder. Läser man i manualen jag länkar till verkar dom avråda ifrån att ta isär hyrauldämparen och att att den bör bytas ut som en enhet om den är sliten. Jag har mest erfarenhet av att mecka rock shox gafflar så jag kan inte ge så specifika råd gällande din gaffel tyvärr

Hur gammal är gaffel? Köpte du den ny eller begad? Är den relativt ny bör det vara en garantifråga, förutsatt att du ställt in lufttrycket rätt.
Stort tack för all hjälp! Har faktiskt en gaffelpump hemma så ska ta en titt på Bar-mätaren. Blir nog att någon dag plocka isär den och se efter hur väl den mår på insidan. Får man fråga var oljan ska pumpas in? Från nedre delen av gaffeln och inte på röret där luften pumpas in?
Edit: Köpte cykeln komplett beggad så vet inte vilken årsmodell. Kan dock gissa på en 09-11.
Citera
2015-04-29, 14:34
  #9
Medlem
woofers avatar
Var oljan ska vara och i vilken mängd och av vilken viskositet borde framgå av manualen och alla tre faktorer är viktiga för att gaffel skall prestera som tänkt. Dock står det inget nämnt om det i manualen vilket är lite märkligt. Lite beroende på hur konstruktionen ser ut kan man med lite erfarenhet göra kvalificerade gissningar kring vilken mängd och viskositet som är lämplig, men det är svårt att ge generella råd.

Om gaffel använts flitigt i 5 år så är det hög tid för en service om det inte gjorts. Gaffel hör till dom lite billigare segmenten och det innebär ofta att det kan vara svårare att hitta reservdelar och serva dem. Det blir lite slit och släng tyvärr. Jag föreslår att du mailar tillverkaren och frågar.

Om du ger dig in på lite utforskade kirurgi så var säker på att du släppt ut allt lufttryck ur gaffel först. Det kan lätt bli en oljig och obehaglig överraskning annars när man börjar skruva loss saker
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback