Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-22, 20:56
  #1
Medlem
För ett tag sen så gick min dator åt helvete pga kaffe i nätagg (Stationär) bytte då ut nätagget men datorn ville ändå inte starta.
Köpt nytt moderkort samt processor, datorn startar upp men jag får ingen bild, har testat att felsöka datorn genom att byta plats på RAMminnena men det hjälper inte, har även satt i ett äldre grafikkort som fungerar i en annan dator, det stödjer pciexpress och passar i moderkortet. Graffekortet är ett Radeon HD 6870 och moderkortet (Det nya) är ett Msi Z97 Gaming 5 (Killer 2200)
Det graffekort jag hade i när datorn fungerade är ett Geforce GTX670 minns ej resten av specen.
RAM ärCorsair Vengeance 8GB, har två utav dessa.

Kan RAMminnena ha blivit kortslutna när det kom kaffe i nätagget?
Har redan slängt ut runt 4-5000kr på nya datordelar och det känns frustrerande att det det fortfarande inte fungerar.

Kan tillägga att fläktarna på båda grafikkorten snurrar när datorn startas igång. Inga pinnar är böjda på moderkortet.
__________________
Senast redigerad av MickelMan 2015-04-22 kl. 20:58.
Citera
2015-04-22, 21:39
  #2
Medlem
zerolucks avatar
Om din processor stöder det så kan du plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortets video utgång. Då har du en felkälla mindre att tänka på i alla fall.

Vanligt fel annars är att inte 24-pins eller 8-pins strömkontakterna sitter i ordentligt på moderkortet, eller att man missat strömsladdarna till grafikkorten.

Antagligen saknar jag fantasi, men hur sjutton fick du in kaffe i nätaggregatet?

Om datorn var igång när det hände finns dock risk att nätaggregatet tog med sig diverse andra komponenter, som minnet, graffe och hårddiskar när det simmade i kaffe.

//Zero
Citera
2015-04-23, 09:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroluck
Om din processor stöder det så kan du plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortets video utgång. Då har du en felkälla mindre att tänka på i alla fall.

Vanligt fel annars är att inte 24-pins eller 8-pins strömkontakterna sitter i ordentligt på moderkortet, eller att man missat strömsladdarna till grafikkorten.

Antagligen saknar jag fantasi, men hur sjutton fick du in kaffe i nätaggregatet?

Om datorn var igång när det hände finns dock risk att nätaggregatet tog med sig diverse andra komponenter, som minnet, graffe och hårddiskar när det simmade i kaffe.

//Zero
Detta har jag testat och det fungerade inte, strömsladdarna sitter ordentligt i vilket även grafikkortet bekräftar att de gör.
Råkade vifta lite för mycket med handen och en kopp med kaffe slogs ut varpå detta rann ner på datorn och dessvärre så har ju alla nätagg massor med små hål på baksidan och där kom det in några droppar varpå datorn slocknade efter en liten stund. Får väl beställa nytt grafikkort också då Folksam kommer stå för allt utom för självrisken på 750kr som jag står för.
Citera
2015-04-23, 10:34
  #4
Medlem
Se till att koppla in den lila summern (om den inte är fastlödd). Då ska MB "nödsignalera" en slags morsesignaler (tolkas enl. manualen), om den inte hittar ett grafikkort eller fungerande minne.

Testa genom att ta ur allt minne och grafikkortet och lyssna på nästa startförsök.

Stoppa först i grafikkort men inget minne och lyssna på skillnaden.
Sedan i en minnesmodul i taget, så får du säkert reda på vad som är helt/trasigt.
Citera
2015-04-24, 19:23
  #5
Medlem
Har felsökt datorn som fan och får idag se att vid ett Usb 3.0 uttag så är det böjda pinnar
Har inte använt detta uttag då jag inte har några kontakter för detta uttag och absolut inte böjt några pinnar.
Finns det någon chans att man kan se om skiten man har köpt är begagnat?
Och vad kan jag göra för att fixa detta?
Citera
2015-04-24, 19:46
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Var köpte du? Kontakta butiken?

Om moderkortet är boven vet jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback