Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-23, 09:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det är ingen katastrof, men ren matematik ger att dessa 2500 kalorier, eller vad det nu handlar om, naturligtvis skulle ha blivit en viktminskning med motsvarande, om du låtit bli påsen.


jo visserligen men jag vill inte gå ner i vikt utan bara hålla mig stabil
Citera
2015-04-23, 14:29
  #14
Medlem
Bowmoresfinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
jo men vill helst undvika att räkna kalorier hit och dit då detta ofta verkar leda till mer skada än nytta

Bättre det än att fråga idiotsaker
O på vilket sätt gör det skada?
Citera
2015-04-24, 08:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn

Att börja räkna kalorier behöver inte ens "fungera"

Hur kan att räkna kalorier "inte fungera"? Det måste väl vara det enda sättet som faktiskt ALLTID funkar då det endå är kalori in och ut som gäller? Om man räknar rätt dvs och inte överskattar sin träning och underskattar sitt matintag?

Dock håller jag med om att det är förbannad skadligt psykiskt som du listade upp tidigare, talar från egna erfarenheter.
Citera
2015-04-25, 09:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Folk här saknar ju uppenbarligen förmågan att sätta sig in i andras situation - men det gör inte the fuggler så här kommer lite mer nyanserade tips, förslag och funderingar:

Det viktiga är att se hur du reagerar när du äter godiset, även dagen/veckan efter.
- Blir du mer hungrig efteråt/håller sig hungern på samma nivå?
- Om du blir mer hungrig, äter du mer eller "står du ut"?
- Vad är det som får dig att köpa så mycket på en gång?

Jag själv blir helt klart mer hungrig och tenderar att både hetsäta och överäta om jag tidigare har ätit godis och låter därför oftast bli, förut köpte jag dock 50g och delade på med sambon en gång i månaden. Om jag har ätit mat som jag inte har blivit helt nöjd av är risken att jag blir sugen på något sött mycket mycket större.

En sak som kan vara problematisk utöver eventuellt överätande efteråt är att socker utan tillhörande vätska, fibrer, vitaminer och mineraler (pratar om frukt nu) kör slut på kroppen. Istället för att tillföra tidigare uppräknade viktiga grejer så använder kroppen sagda för att ta hand om och processa det rena sockret. Socker och alkohol behandlas ungefär likadant i levern förresten så hur mycket du dricker utöver godisätandet är också relevant eftersom överkonsumtion av båda ger fettlever.

Sen är det också viktigt att se på vad du äter till vardags, äter/dricker du mycket sockerrika saker då också som pasta, bröd och juice/saft? Byt ut eventuell pasta mot typ kål så får du i dig mer vitaminer och mineraler, finns ingenting i pasta som någon behöver och människan har klarat sig hur bra som helst utan den. Byt ut eventuell juice mot hel frukt och vatten.

Det är också viktigt att se hur du reagerar på den mat du äter
- Blir du trött/pigg av viss mat?
- Blir du mer hungrig av viss mat eller extra mätt av viss mat?
- Hur känns kroppen, stark och smidig eller tung och trött?

Experimentera lite och se vilka ingredienser som gör vad med dig och gå inte efter vad någon annan påstår gör dig pigg och mätt länge (som exempel: jag hatar gröt, blir trött och hungrig av att äta det trots att många hävdar motsatsen). Dissa inte en hel maträtt utan se på sakerna var för sig. Exempel: jag mår rätt kasst av att äta pizza men jag mår toppen av att äta tomatsås, ost och färska champinjoner.

Allt det ovanstående är relevant för att hålla sig viktstabil om man nu inte är en sån som enbart räknar kalorier och är nöjd med det, jag har dock aldrig träffat en sån människa på riktigt så jag funderar nästan på om folk trollar. Sen är det såklart viktigt att röra på sig men det är mest för hälsan snarare än vikten om man nu inte är en sån kalori-människa som tycker att det sättet fungerar.

jag brukar inte blir mer hungrig efteråt utan bara känns mig lite svullen men det är ju inte så konstigt pga sockret osv och gällande mängden så blir det bara så typ :P handla godis när man är sugen spårar liksom..
till varsags så äter jag mycket fullkornsprodukter inte mycket socker, vit pasta, vitt ris alls knappt bröd. dricker inte läsk alls heller
äter mycket frukt och grönsaker osv
Citera
2015-04-25, 10:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
jag brukar inte blir mer hungrig efteråt utan bara känns mig lite svullen men det är ju inte så konstigt pga sockret osv och gällande mängden så blir det bara så typ :P handla godis när man är sugen spårar liksom..
till varsags så äter jag mycket fullkornsprodukter inte mycket socker, vit pasta, vitt ris alls knappt bröd. dricker inte läsk alls heller
äter mycket frukt och grönsaker osv

Kunskapen om kaloriräkning är mer betydelsefull än att räkna kalorier i sig tycker jag.

Tar ju bara någon dag för fettet att lägga sig på kroppen från ett överskott så du märker ju om du går upp av godiset.

Nej, jag kan inte riktigt förstå vad du vill komma med frågan. Att kunna kalorier är A och O i livet kan jag tycka. Det är lite som att gå igenom livet utan att kunna matematik. Visst, du skyller på att det är skadligt att räkna kalorier. Men du skriver "räkna", men i själva verket kan du ju inte mycket om kalorier. Lär dig det du behöver kunna om kalorier, men räkna inte om du nu inte vill. Kunskapen om kaloriräkning är mer betydelsefull än att räkna kalorier i sig tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback