Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-22, 17:40
  #1
Medlem
De två vännerna Kalle och Erik sitter på den lokala pizzerian och diskuterar. Plötsligt säger Kalle: ”Nej, nu är jag trött på att slava i fabriken! Jag skall minsann skaffa mig en utbildning genom Komvux och få ett bra och välbetalt arbete!". Kalle tyckte det lät som en bra idé, och de bestämde att de skulle träffas igen då Kalle hade skrivit in sig på Komvux dagen efter.

På Komvux får Kalle träffa en studievägledare som anmäler honom till fyra kurser: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" säger Kalle. "Vad är det?"
"Jag skall förklara.” säger studievägledaren, ”Äger du en gräsklippare?"
"Japp." Svarar Kalle förundrat.
”Okej. Eftersom du äger en gräsklippare så borde du logiskt sett ha en trädgård, eller hur?"
"Det stämmer, jag har en trädgård." Svarar Kalle.
"Eftersom du har en trädgård, så borde du logiskt sett ha ett hus." säger studievägledaren.
"Ja, jag har ett hus."
"Och eftersom du har ett hus, så borde du logiskt sett ha familj."
"Jodå, jag har en familj."
"Jag är inte färdig ännu. Eftersom du har en familj, borde du logiskt sett
ha en fru eller har jag fel?"
"Ja, jag har en fru." Svarar Kalle.
"Och eftersom du har en fru, så borde du logiskt sett vara heterosexuell." Avslutade studievägledaren.
"Jag är heterosexuell. Så fantastiskt! Du lyckades få reda på allt detta bara för att jag äger en gräsklippare!” utbrast Kalle.

Kalle skyndade sig till pizzerian för att träffa Erik och berätta för honom om hans nyvunna studieintresse. Han berättar om sin utbildning och hur han hade anmält sig till de fyra kurserna: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" undrade Erik, "Vad är det?"
"Jag skall förklara! Äger du en gräsklippare?" sa Kalle entusiastiskt.
"Nej." Svarade Erik förundrat.
"Är du bög eller???”

Ja, så kan det gå när man använder logiken som 99,99% av medlemmarna på FB gör...
Citera
2015-04-22, 17:44
  #2
Medlem
Detevigaavigas avatar
hahah, har du kommit på den själv?!
Citera
2015-04-22, 17:50
  #3
Medlem
Denna var ju fantastisk, dock förstod jag vad skämtet var så fort Erik gick för att träffa Kalle. Om det var logik eller skarpsinne vet jag inte, men jag äger ju ingen gräsklippare så det förklarar saken: bögar är ju dumma i huvet! (Som också 99% av flashback resonerar. Nej. Det finns kloka personer här också.)

Snart äre fredag!
Citera
2015-04-22, 17:53
  #4
Medlem
Hehe, det är sällan jag finner anekdoter roliga, men den här var klockren. Touché!
Citera
2015-04-22, 18:02
  #5
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
De två vännerna Kalle och Erik sitter på den lokala pizzerian och diskuterar. Plötsligt säger Kalle: ”Nej, nu är jag trött på att slava i fabriken! Jag skall minsann skaffa mig en utbildning genom Komvux och få ett bra och välbetalt arbete!". Kalle tyckte det lät som en bra idé, och de bestämde att de skulle träffas igen då Kalle hade skrivit in sig på Komvux dagen efter.

På Komvux får Kalle träffa en studievägledare som anmäler honom till fyra kurser: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" säger Kalle. "Vad är det?"
"Jag skall förklara.” säger studievägledaren, ”Äger du en gräsklippare?"
"Japp." Svarar Kalle förundrat.
”Okej. Eftersom du äger en gräsklippare så borde du logiskt sett ha en trädgård, eller hur?"
"Det stämmer, jag har en trädgård." Svarar Kalle.
"Eftersom du har en trädgård, så borde du logiskt sett ha ett hus." säger studievägledaren.
"Ja, jag har ett hus."
"Och eftersom du har ett hus, så borde du logiskt sett ha familj."
"Jodå, jag har en familj."
"Jag är inte färdig ännu. Eftersom du har en familj, borde du logiskt sett
ha en fru eller har jag fel?"
"Ja, jag har en fru." Svarar Kalle.
"Och eftersom du har en fru, så borde du logiskt sett vara heterosexuell." Avslutade studievägledaren.
"Jag är heterosexuell. Så fantastiskt! Du lyckades få reda på allt detta bara för att jag äger en gräsklippare!” utbrast Kalle.

Kalle skyndade sig till pizzerian för att träffa Erik och berätta för honom om hans nyvunna studieintresse. Han berättar om sin utbildning och hur han hade anmält sig till de fyra kurserna: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" undrade Erik, "Vad är det?"
"Jag skall förklara! Äger du en gräsklippare?" sa Kalle entusiastiskt.
"Nej." Svarade Erik förundrat.
"Är du bög eller???”

Ja, så kan det gå när man använder logiken som 99,99% av medlemmarna på FB gör...
Induktionsresonemang ger inte svar som är absolut sanna. Förvånade detta dig?
Citera
2015-04-22, 18:28
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Induktionsresonemang ger inte svar som är absolut sanna. Förvånade detta dig?
Den kommentaren var ju ofrivilligt roligare än TS lilla historia
Citera
2015-04-22, 18:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Induktionsresonemang ger inte svar som är absolut sanna. Förvånade detta dig?
Jag har slutat att bli förvånad.

Men jag kommer att bli förvånad om inte denna tråden flyttas till "roliga historier" eller till papparskorgen av nån logisk moddare...
Citera
2015-04-22, 18:42
  #8
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
hahah, har du kommit på den själv?!
Tvekar på detta... Efter en snabb googling hittade man detta:
http://www.roligahistorier.com/rolig...edningsformaga
http://www.myjokemail.com/jokes/two-...and-fishermen/
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
De två vännerna Kalle och Erik sitter på den lokala pizzerian och diskuterar. Plötsligt säger Kalle: ”Nej, nu är jag trött på att slava i fabriken! Jag skall minsann skaffa mig en utbildning genom Komvux och få ett bra och välbetalt arbete!". Kalle tyckte det lät som en bra idé, och de bestämde att de skulle träffas igen då Kalle hade skrivit in sig på Komvux dagen efter.

På Komvux får Kalle träffa en studievägledare som anmäler honom till fyra kurser: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" säger Kalle. "Vad är det?"
"Jag skall förklara.” säger studievägledaren, ”Äger du en gräsklippare?"
"Japp." Svarar Kalle förundrat.
”Okej. Eftersom du äger en gräsklippare så borde du logiskt sett ha en trädgård, eller hur?"
"Det stämmer, jag har en trädgård." Svarar Kalle.
"Eftersom du har en trädgård, så borde du logiskt sett ha ett hus." säger studievägledaren.
"Ja, jag har ett hus."
"Och eftersom du har ett hus, så borde du logiskt sett ha familj."
"Jodå, jag har en familj."
"Jag är inte färdig ännu. Eftersom du har en familj, borde du logiskt sett
ha en fru eller har jag fel?"
"Ja, jag har en fru." Svarar Kalle.
"Och eftersom du har en fru, så borde du logiskt sett vara heterosexuell." Avslutade studievägledaren.
"Jag är heterosexuell. Så fantastiskt! Du lyckades få reda på allt detta bara för att jag äger en gräsklippare!” utbrast Kalle.

Kalle skyndade sig till pizzerian för att träffa Erik och berätta för honom om hans nyvunna studieintresse. Han berättar om sin utbildning och hur han hade anmält sig till de fyra kurserna: Matematik, engelska, historia och logik.
"Logik?" undrade Erik, "Vad är det?"
"Jag skall förklara! Äger du en gräsklippare?" sa Kalle entusiastiskt.
"Nej." Svarade Erik förundrat.
"Är du bög eller???”
Jag förstår att det är ett skämt o.s.v., så man kanske inte ska analysera liknande saker... Men det är inte bara Kalle som inte förstår sig på deduktiv logik. Själva studievägledaren borde istället för "logiskt sett" benämna att detta har med sannolikhet att göra. Det är inte logiskt någonstans att dra slutsatser som studievägledaren gör heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ja, så kan det gå när man använder logiken som 99,99% av medlemmarna på FB gör...
Om du vill kritisera medlemmar på Flashback, så kan du väl lika gärna påpeka detta i dessa specifika fall. Det finns tusentals flera andra logiska felslut att falla in i, så detta exemplet är väl inte så generellt heller... Verkar snarare som att denna tråd är ett tecken på att du inte hållt med någon på Flashback och därmed skrivit denna tråd. Onödigt. Om du inte håller med någon på Flashback så kan du faktiskt börja med att diskutera, det är vad ett diskussionsforum är till för. Att peka ut varandras logiska felslut -- det är i princip allt man gör här. Att därmed skapa en sådan här tråd är riktigt jädra onödigt, om det var menat som en kritik mot folks logik här på FB (jag kan inte förstå hur det annars skulle vara menat på annat sätt, med tanke på din kommentar du lade till efter skämtet du i princip ctrl+c:a).
__________________
Senast redigerad av macerus 2015-04-22 kl. 18:53.
Citera
2015-04-22, 18:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Den kommentaren var ju ofrivilligt roligare än TS lilla historia
Hahaha, ja bra mycket roligare, logiskt sett alltså...
Citera
2015-04-22, 18:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Tvekar på detta... Efter en snabb googling hittade man detta: http://www.myjokemail.com/jokes/two-...and-fishermen/
Jag förstår att det är ett skämt o.s.v., så man kanske inte ska analysera liknande saker... Men det är inte bara Kalle som inte förstår sig på deduktiv logik. Själva studievägledaren borde istället för "logiskt sett" benämna att detta har med sannolikhet att göra. Det är inte logiskt någonstans att dra slutsatser som studievägledaren gör heller.


Då borde du "logiskt sett" också vara en av dessa idioter...

Om du vill kritisera medlemmar på Flashback, så kan du väl lika gärna påpeka detta i dessa specifika fall. Det finns tusentals flera andra logiska felslut att falla in i, så detta exemplet är väl inte så generellt heller... Verkar snarare som att denna tråd är ett tecken på att du inte hållt med någon på Flashback och därmed skriva denna tråd. Onödigt. Om du inte håller med någon på Flashback så kan du faktiskt börja med att diskutera, det är vad ett diskussionsforum är till för. Att peka ut varandras logiska felslut -- det är i princip allt man gör här. Att därmed skapa en sådan här tråd är riktigt jädra onödigt (omd det var menat som en kritik mot folk här).
Om man inte vet om människor menar allvar, skämtar eller bara är skitenödiga, hur svarar man logiskt sett då?
Citera
2015-04-22, 18:57
  #11
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Om man inte vet om människor menar allvar, skämtar eller bara är skitenödiga, hur svarar man logiskt sett då?
DRIVERUUU?!
Citera
2015-04-22, 18:59
  #12
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Om man inte vet om människor menar allvar, skämtar eller bara är skitenödiga, hur svarar man logiskt sett då?
Tja, det är lite ironiskt att du skriver det som svar på mitt inlägg. Detta eftersom det du beskriver var i princip min situation när jag skrev mitt ursprungliga inlägg i denna tråd. Eftersom att du började din tråd med ett skämt, och sedan lade till en kommentar med en insinuation om att du var kritisk mot medlemmar här, så borde du när du skrev tråden, logiskt sett, kunna ha dragit slutsatsen att inlägg som mina inte är en märklig konsekvens. Man kan inte riktigt själv förstå om du försöker dra hela flashback över en kam för att säga att vi är idioter, eller om du bara ville sprida ett skämt (eller båda antagligen).

Jag försöker med andra ord säga att diskussionsunderlaget för denna tråd är väldigt vag. Jag försöker helt enkelt förstå mig på detta underlag. Vad vill du diskutera? Ville du bara sprida ett skämt eller vill du diskutera logiska felslut som (enligt dig) är väldigt vanligt här på FB?
__________________
Senast redigerad av macerus 2015-04-22 kl. 19:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback