Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-22, 14:42
  #1
Medlem
Hej!

För någon vecka sedan gick min MBP i golvet. Den fick sig en buckla men fungerade bra. Men nu så blev den segare och segare tills den till sist dog. När jag startar datorn nu kommer det endast upp en mapp med ett blinkande frågetecken i. Jag förstår då alltså att min hårddisk är paj. Modellen är en 2012, 13 tum. Jag måste alltså ersätta den förstörda hårddisken. Men jag kan inte ens boota eller får upp cmd + r osv. Jag vill då ersätta med en ny hårddisk. Nu är min fråga; hur gör jag? Jag behöver inga gamla filer som finns på hårddisken. Jag vill bara ha mitt OS. Går det på något sätt att få tillbaka detta? Eller måste jag köpa ett helt nytt för en fet summa?
Citera
2015-04-22, 14:44
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Du får väl installera om operativsystemet på den nya disken helt enkelt.
Citera
2015-04-22, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du får väl installera om operativsystemet på den nya disken helt enkelt.

Tack för snabbt svar! Men jag har inte lust att panga ut för ett nytt OS när jag har ett liggande i den trasiga HDDn. Vad jag vet har man ingen key till sitt OS.
Citera
2015-04-22, 14:49
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det är inga problem att byta ut hårddisken mot en ssd.

När det gäller mac os.. fick du inte med en skiva när du köpte datorn?
Citera
2015-04-22, 14:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är inga problem att byta ut hårddisken mot en ssd.

När det gäller mac os.. fick du inte med en skiva när du köpte datorn?

Inte vad jag minns, nej.. Att byta ut hårddisken är inget problem. Problemet ligger i hur jag ska lösa OSet..
Citera
2015-04-22, 14:51
  #6
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduperstark
Inte vad jag minns, nej.. Att byta ut hårddisken är inget problem. Problemet ligger i hur jag ska lösa OSet..

Privatkopiera, lägg på ett usb-minne, färdigt.

Förresten är inte OSX gratis i app store nu?
Citera
2015-04-22, 14:57
  #7
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduperstark
Tack för snabbt svar! Men jag har inte lust att panga ut för ett nytt OS när jag har ett liggande i den trasiga HDDn. Vad jag vet har man ingen key till sitt OS.
Du säger att du inte behöver några filer från den gamla disken, men det är ju precis det du gör. Det är ingen som helst skillnad på filerna som hör till systemet och de filer du skapat själv.
Citera
2015-04-22, 14:58
  #8
Medlem
tzjs avatar
Köpråd - Mac: Bärbart --> Hårdvara - Mac
/Moderator
Citera
2015-04-22, 14:59
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Privatkopiera, lägg på ett usb-minne, färdigt.

Förresten är inte OSX gratis i app store nu?


Som jag har förstått det är senaste versionerna gratis.. men man måste ha 10.6.x installerat för att kunna uppgradera. Och det är inte gratis.. kostar typ 200 eller nåt att köpa på skiva.
Men går ju såklart att låna nån annans skiva eller ladda hem det gratis nånstans.
Citera
2015-04-22, 15:10
  #10
Moderator
Rassas avatar
Byt till en SSD, starta datorn och håll ner Cmd-Alt-R för att starta mot Apples server för Internet-återställning. Starta Skivverktyg och partitionera den nya disken, och installera därefter OS X. Eftersom din dator är från 2012 så blir det antagligen 10.7 eller 10.8 som installeras. När det är klart så kan du starta App Store och uppgradera till 10.10 (Yosemite) om du så vill.
Citera
2015-04-22, 17:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Byt till en SSD, starta datorn och håll ner Cmd-Alt-R för att starta mot Apples server för Internet-återställning. Starta Skivverktyg och partitionera den nya disken, och installera därefter OS X. Eftersom din dator är från 2012 så blir det antagligen 10.7 eller 10.8 som installeras. När det är klart så kan du starta App Store och uppgradera till 10.10 (Yosemite) om du så vill.

Tack för hjälpen! Gjorde detta. När jag nu skulle partitionera den nya SSDn så började den, för att sen sluta och så kom följande meddelande upp: "Kan ej skriva till sista blocket" eller något. Därefter försvann min SSD från Disc utility vid sidan och gör jag om processen så hittar jag inte ens SSDn från början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback