Citat:
Ursprungligen postat av
Detvarasforhelvete
Tjo!
Har lite frågor kring hur det är med lagar kring filmning med drönare.
Först och främst undrar jag hur transportstyrelsen kan ta betalt för ett tillstånd att filma med drönare om man tex vill använda en till kortfilmer? I mina öron är det som att säga att man behöver tillstånd för att använda sig av en gopro som man fäster i ett träd för att filma en scen från en hög vinkel... självklart förstår jag att en drönare kan användas till mer olagliga aktiviteter, men om den som sagt bara används till att höja produktionsvärdet av en egen producerad film eller kortfilm så kan jag inte förstå varför ett tillstånd ska kosta 3800:- för de första 2 åren och sedan 1000:- för varje följande år?
Om det nu skulle vara så att jag gör en kortfilm eller liknande med bilder tagna med en drönare utan tillstånd och lägger upp den på en youtube kanal eller kanske skickar in filmen till någon filmfestival, vilka straff så att säga kan man få ifall någon helt plötsligt ifrågasätter drönarbilderna ? är det böter då och hur stora summor pratar vi om?
Jag har redan mailat och pratat med transportstyrelsen men dem hänvisar bara till deras hemsida som jag tycker är någorlunda luddig i sina svar så tänkte höra lite hur folk på flashback tänker kring det här :P
Filmat en del med drönare i Göteborgs innerstad och det har aldrig varit ett problem. Folk blev snarare intresserade än något annat, vilket också kan förstöra en tagning. Skulle chansa mer än tänka försiktighet. Sedan handlar det så klart om vad du ska filma, in i någons hem eller på ett objekt i allmän plats..