Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-22, 03:55
Medlem
swimmingpools avatar
Jag märkte när jag skulle starta om min relativt nya Macbook Air att det går att starta den som gäst. Nyfiken som jag var gjorde jag detta. Då sa datorn att den startar om i säker läge (vad nu det är). Men sen startade jag om den i mitt namn igen.

Sen dess har jag massa reklambanners på sidor där jag inte brukar ha det, och kommer in på reklamsidor om jag klickar på nån länk eller så och så ser man på vissa sidor gröna små ringar med en pil i vid olika texter. Jag har ABP.

Och det kommer nåt meddelande om att jag måste rensa min Mac med nåt som heter MacKeeper. Ska man göra det? Men då verkar det som man måste betala nåt virusskyddprogram. Kan jag lite på detta eller ska ja lämna in datorn till service?

Jag är inte bra på datorer alls, så jag undrar vad som pågår och vad jag ska göra. Fattar noll. Håller min dator på att krascha?

Senast redigerad av swimmingpool 2015-04-22 kl. 04:53.
Citera
2015-04-22, 05:04
Medlem
swimmingpools avatar
Måste man köpa något av dessa? Vilken?
http://mackeeper.com/sv/buy-now-land...29666660.2.mzb
Citera
2015-04-22, 06:38
Medlem
Hej,

Det låter som adware och behöver nödvändigtvis inte vara ett virus.
Innan du köper något för stora pengar så ska du testa avinstallera saker du inte behöver.
Kolla i datorn vad du har installerat och sök runt lite på google för att läsa vad det är förnågot eftersom något program kan ha adware i sig.

När man installerar vissa programvaror så är vissa saker automatiskt "ibockade" under installation om man inte väljer att bocka ur de.

Har du installerat något på sistonde?
Jag har tyvärr ingen mac själv och kan inte guida dig någonstans.
Kolla i Google Chrome vilka tillägg den har och sök på google på vad alla tillägg gör, något av de kan vara ett adware. När du har namnet på tillägget så avinstallerar du programmet som borde ha samma namn.

Lycka till!
Citera
2015-04-22, 07:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Stäng av främmande tillägg under Safari > Inställninfar > Tillägg (alternativt chrome / firefox eller vad du använder) så försvinner det. Funkade bra för mig i alla fall..
Citera
2015-04-22, 08:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag märkte när jag skulle starta om min relativt nya Macbook Air att det går att starta den som gäst. Nyfiken som jag var gjorde jag detta. Då sa datorn att den startar om i säker läge (vad nu det är). Men sen startade jag om den i mitt namn igen.

Sen dess har jag massa reklambanners på sidor där jag inte brukar ha det, och kommer in på reklamsidor om jag klickar på nån länk eller så och så ser man på vissa sidor gröna små ringar med en pil i vid olika texter. Jag har ABP.

Och det kommer nåt meddelande om att jag måste rensa min Mac med nåt som heter MacKeeper. Ska man göra det? Men då verkar det som man måste betala nåt virusskyddprogram. Kan jag lite på detta eller ska ja lämna in datorn till service?

Jag är inte bra på datorer alls, så jag undrar vad som pågår och vad jag ska göra. Fattar noll. Håller min dator på att krascha?

Installera absolut inte Mackeeper. Ladda istället ner och kör Adware Medic. Om du har fått in någon Adware-plugin i webläsaren så rensar Adware Medic bort det. Ladda ner här: http://www.adwaremedic.com/index.php
Citera
2015-04-22, 17:35
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Stäng av främmande tillägg under Safari > Inställninfar > Tillägg (alternativt chrome / firefox eller vad du använder) så försvinner det. Funkade bra för mig i alla fall..
Det var så enkelt. Tack!!!
Citera
2015-04-28, 22:05
Medlem
Stones avatar
Varför inte bara köra Safari? Har aldrig några problem.
Citera
2015-05-01, 12:13
Medlem
yallapenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Varför inte bara köra Safari? Har aldrig några problem.

Kan ju flika in och berätta att detta förekommer i Safari också. Fick så sent som förra veckan avinstallera ett djävulskt tillägg i Safari.
Citera
2015-05-01, 14:21
Medlem
SirKnasens avatar
Har lyckats söka rätt och tagit bort liknande skadlig programvara med gratis antivirusprogrammet www.avast.com
Finns säkert ännu bättre verktyg för ändåmålet
Citera
2016-09-28, 19:44
Medlem
Google har nu fallit lågt med att sälja reklam till företag som vill ha PopUp på andras sidor. Ex om du söker på Blocket eller Biltema kommer tre reklambanners upp och blockerar sidan. Det innebär att man inte kan söka på ett stort antal säljsidor av allahanda slag. Man blir besviken, samtidigt som man inte kan öppna tillägg i Chrome. Låst på något vis.
Se denna länk; https://www.google.se/intl/sv/adword...about-products
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in