Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-06, 22:06
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Håller med, Den bara typ försvann ur bild. Hur svårt kan det vara att panorera uppåt? Amöbor och skunkdjur som Kapten Haddock skulle sagt.
Skunkdjur måste vara något positivt. Murmeldjur, amöbor och plattfotade sötvattenspirater är väl mer passande Haddock-uttryck.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag tyckt kapseln kändes lite vinglig när bottensegmentet lossnade. Då tumlade kapseln runt en hel del. Tycker det borde dom kontrollera bättre. Men det kanske inte spelar så stor roll.

Finns det nån bra hemsida med recensioner av testet?
Jag har inte sett något sånt här test där kapseln har tumlat mer men det är inte värre än att man kan härda ut. Hittills har ingen bemannad uppskjutning behövt använda sitt räddningssystem (Challenger hade ju behövt men hade inget och kunde inte ha något sådant) så med den lilla risken kan man väl ta lite obehag, bara man överlever.
Citera
2015-05-06, 22:55
  #26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skunkdjur måste vara något positivt. Murmeldjur, amöbor och plattfotade sötvattenspirater är väl mer passande Haddock-uttryck.

Jag har inte sett något sånt här test där kapseln har tumlat mer men det är inte värre än att man kan härda ut. Hittills har ingen bemannad uppskjutning behövt använda sitt räddningssystem (Challenger hade ju behövt men hade inget och kunde inte ha något sådant) så med den lilla risken kan man väl ta lite obehag, bara man överlever.

Åh sorry, tänkte inte på det.

Ryssarna har väl praktisk erfarenhet av att rädda kosmonauterna genom räddningsraketen. Har för mig en rysk raket exploderade vid ett tillfälle och dom sköt iväg kapseln.

När man tänker efter, rymdskytteln vägde runt 2000ton och kunde bara placera ut ca 20 ton. Inte så effektivt om man jämför med andra raketer. Vill minnas dom hade katapultstolar installerade på dom första skyttelfärderna när det bara var två piloter med. Men dom skruvades bort senare. Ganska häftigt ändå att dom aldrig testade skytteln obemannade utan första testet var skarpt. Med en så radikal design både uppskjutningen och nerfärden var ju helt unik på flera plan och långt före sin tid.

Ja kan inte komma ifrån att "kapslar" även om dom har inbyggda raketer som Dragon2 fortfarande ser löjliga ut i jämförelse med en rymdskyttel.


Jodå hittade uppgifter om den misslyckade ryska uppskjutningen
http://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_7K-ST_No._16L
__________________
Senast redigerad av raskens 2015-05-06 kl. 23:04.
Citera
2015-05-22, 21:53
  #27
Medlem
raskenss avatar
Ny film uppe från abort-testet med ombordkamera.
https://www.youtube.com/watch?t=12&v=wcHD9AmkxA0
Citera
2015-05-22, 22:40
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ny film uppe från abort-testet med ombordkamera.
https://www.youtube.com/watch?t=12&v=wcHD9AmkxA0
Nice fast jag märker att deras nordkoreanske redigerare fortfarande har kvar jobbet, han klippte precis före plasket.
Citera
2015-05-23, 00:29
  #29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nice fast jag märker att deras nordkoreanske redigerare fortfarande har kvar jobbet, han klippte precis före plasket.

Dom har då inte redigerat bort alla gummisnoddar som flög iväg vid 0:40 och vid 1:38 hänger en massa lösa trådar. Det saknar säkert funktion men såg lite slarvigt ut.

Din nordkoreanske "vän" kanske just fattat tycke för videoredigeringsfunktionen "häftig toning till svart" vid slutet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback