Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-21, 19:32
  #1
Medlem
S.Kandals avatar
Våra pensionärer blir allt fattigare samtidigt som vår regering satsar 100-tals miljarder på invandring. Och inte nog med det, flertalet skattemiljoner går även till de s k eu-migranterna vilka berikar Sveriges gator och torg. Samtidigt finns det idag ca 225 000 pensionärer som lever under fattigdomsgränsen. Detta är en fördubblats sedan år 2006 och fler lär det givetvis bli om inget görs för att bromsa utvecklingen.

Är det inte dags att visa lite missnöje över denna konstiga logik!?

Det vore på sin plats för exempelvis PRO att samla kraft och skicka ut sina fattigaste medlemmar i en gemensam auktion, tiggeri på öppen gata! Förslagsvis med en designad kopp för ändamålet så man kan se vilka de är, låt säga varje lördag mellan kl. 12-14. Eventuellt kan pensionärerna även ha sitt pensionsbesked hängande runt halsen som ett ytterligare bevis över den idioti som pågår i detta land.
Nu kommer troligen Greta 82 år från Motala inte vara särskilt sugen på att "förnedra sig på detta vis" men jag tror ändå att tusentals äldre i de större städerna skulle mobilisera en kraftfull styrka då missnöjet gror.

Förutom välbehövd uppmärksamhet över eländet bör pensionärerna även, som lök på laxen, få in lite välbehövda kronor till hushållskassan.

...jag vet vilken kopp jag hade lagt mina pengar i.

EU:s fattigdomsgräns är 60 procent av landets genomsnittliga (median) disponibla inkomst. I Sverige motsvarar det strax under 11.000 kronor i månaden. Nu slår Pensionärernas Riksorganisation, PRO, larm om att de fattiga pensionärerna i framtiden kommer att bli allt fler.


http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa...-vaxande-grupp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mi...er_4428925.svd

Jag hoppas någon pensionär med lite kontakter och handlingskraft läser detta och nappar på idén.

Jaha, vad tycker Ni?

Är detta en bra tanke eller en tramsig sådan?

Vad ska det stå på fattigpensionärens kopp?
Citera
2015-04-21, 19:42
  #2
Medlem
pizza-faces avatar
Och PRO:s lösning på problemet är att göra om pensionssystemet så att dagens pensionärer får högre pension genom att ta av kakan som ska gå till dagens unga när de går i pension. Resultatet blir att dagens unga beräknas få hälften så hög pension i förhållande till genomsnittslönen som vad de som är pensionärer idag får.

Att dessutom fylla på med massor av människor som inte bidrar till statskassan men ändå ska ha pension kommer ju inte direkt att gynna dagens unga. Så deras pensionsprognos kommer antagligen att sjunka ytterligare.

Citat:
En rapport av EU-kommissionen från 2009 visar att förmånskvoten, det vill säga hur många procent pensionen blir av lönen, beräknas sjunka från 48 procent 2009 till endast 23 procent 2060. Ett liknande scenario målas upp i en rapport från förra året skriven på beställning av Finanspolitiska rådet. Implikationen av dessa prognoser är att dagens tonåringar kommer att behöva acceptera en pensionsnivå som är 40 procent lägre än deras mor- och farföräldrar.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...ar_7938036.svd
__________________
Senast redigerad av pizza-face 2015-04-21 kl. 19:46.
Citera
2015-04-21, 20:34
  #3
Medlem
Lite konstigt att pensionärsorganisationerna inte gör mer för att få upp pensionen för sina medlemmar. Egentligen borde man försöka få igenom jobbavdraget så att det även gällde för pensionärer. Det skulle ge runt +1000 kr för en pensionär i mån men konstigt nog verkar inte detta alls vara prioriterat av partierna med makten.
Citera
2015-04-21, 20:35
  #4
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Lite konstigt att pensionärsorganisationerna inte gör mer för att få upp pensionen för sina medlemmar. Egentligen borde man försöka få igenom jobbavdraget så att det även gällde för pensionärer. Det skulle ge runt +1000 kr för en pensionär i mån men konstigt nog verkar inte detta alls vara prioriterat av partierna med makten.
Du måste komma ihåg att PRO är en sosse-rörelse och som vi alla vet brukar sossar sällan ha skattesänkningar som en lösning på något.
Citera
2015-04-21, 21:28
  #5
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Lite konstigt att pensionärsorganisationerna inte gör mer för att få upp pensionen för sina medlemmar. Egentligen borde man försöka få igenom jobbavdraget så att det även gällde för pensionärer. Det skulle ge runt +1000 kr för en pensionär i mån men konstigt nog verkar inte detta alls vara prioriterat av partierna med makten.


Finns tre stora folkrörelser som, i det tysta, GIVIT UPP sina ambitioner att verka för medlemmarnas bästa:

1. Facket

Man klarar inte globaliseringstrycket.

2. Hyresgästföreningen

Man kan inte påverka bostadsbrist och trycket för att smygvis införa marknadshyror.

3. PRO

Man vågar naturligtvis inte säga att invandringen äter upp alla möjligheter att få en dräglig pension.


Alla dessa folkrörelser är underställda Socialdemokraternas ledning. Eftersom S bytt målgrupp från svensk arbetarklass, till att ha minoriteter, stora minoriteter som invandrare och HBTQ folk som väljarbas, så har folkrörelserna fått order att vara tysta och liksom självdö.
Citera
2015-04-21, 21:45
  #6
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Våra pensionärer blir allt fattigare samtidigt som vår regering satsar 100-tals miljarder på invandring. Och inte nog med det, flertalet skattemiljoner går även till de s k eu-migranterna vilka berikar Sveriges gator och torg. Samtidigt finns det idag ca 225 000 pensionärer som lever under fattigdomsgränsen. Detta är en fördubblats sedan år 2006 och fler lär det givetvis bli om inget görs för att bromsa utvecklingen.

Är det inte dags att visa lite missnöje över denna konstiga logik!?

Det vore på sin plats för exempelvis PRO att samla kraft och skicka ut sina fattigaste medlemmar i en gemensam auktion, tiggeri på öppen gata! Förslagsvis med en designad kopp för ändamålet så man kan se vilka de är, låt säga varje lördag mellan kl. 12-14. Eventuellt kan pensionärerna även ha sitt pensionsbesked hängande runt halsen som ett ytterligare bevis över den idioti som pågår i detta land.
Nu kommer troligen Greta 82 år från Motala inte vara särskilt sugen på att "förnedra sig på detta vis" men jag tror ändå att tusentals äldre i de större städerna skulle mobilisera en kraftfull styrka då missnöjet gror.

Förutom välbehövd uppmärksamhet över eländet bör pensionärerna även, som lök på laxen, få in lite välbehövda kronor till hushållskassan.

...jag vet vilken kopp jag hade lagt mina pengar i.

EU:s fattigdomsgräns är 60 procent av landets genomsnittliga (median) disponibla inkomst. I Sverige motsvarar det strax under 11.000 kronor i månaden. Nu slår Pensionärernas Riksorganisation, PRO, larm om att de fattiga pensionärerna i framtiden kommer att bli allt fler.


http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa...-vaxande-grupp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mi...er_4428925.svd

Jag hoppas någon pensionär med lite kontakter och handlingskraft läser detta och nappar på idén.

Jaha, vad tycker Ni?

Är detta en bra tanke eller en tramsig sådan?

Vad ska det stå på fattigpensionärens kopp?
Det är en mycket bra ide som fått ett enormt genomslag! Om svenska fattigpensionärer börjar ploppa upp med tiggarmuggar och "häj-häj" utanför ICA, så kommer det att bli reaktioner av biblisk magnitud! Jag föreslår att du skickar in ditt förslag med någon äldre släkting som är med i PRO och att man omedelbart sätter igång med landsomfattande manifestationer! Jävlar vad bra! Speciellt om det blir handgemäng mellan unga och friska tiggar-romer och gamla Elsa, 83, med brutna lårbenshalsar och kattmatslukt i rapen! Klockrent!! Kör!!!
Citera
2015-04-21, 21:56
  #7
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Våra pensionärer blir allt fattigare samtidigt som vår regering satsar 100-tals miljarder på invandring. Och inte nog med det, flertalet skattemiljoner går även till de s k eu-migranterna vilka berikar Sveriges gator och torg. Samtidigt finns det idag ca 225 000 pensionärer som lever under fattigdomsgränsen. Detta är en fördubblats sedan år 2006 och fler lär det givetvis bli om inget görs för att bromsa utvecklingen.

Är det inte dags att visa lite missnöje över denna konstiga logik!?

Det vore på sin plats för exempelvis PRO att samla kraft och skicka ut sina fattigaste medlemmar i en gemensam auktion, tiggeri på öppen gata! Förslagsvis med en designad kopp för ändamålet så man kan se vilka de är, låt säga varje lördag mellan kl. 12-14. Eventuellt kan pensionärerna även ha sitt pensionsbesked hängande runt halsen som ett ytterligare bevis över den idioti som pågår i detta land.
Nu kommer troligen Greta 82 år från Motala inte vara särskilt sugen på att "förnedra sig på detta vis" men jag tror ändå att tusentals äldre i de större städerna skulle mobilisera en kraftfull styrka då missnöjet gror.

Förutom välbehövd uppmärksamhet över eländet bör pensionärerna även, som lök på laxen, få in lite välbehövda kronor till hushållskassan.

...jag vet vilken kopp jag hade lagt mina pengar i.

EU:s fattigdomsgräns är 60 procent av landets genomsnittliga (median) disponibla inkomst. I Sverige motsvarar det strax under 11.000 kronor i månaden. Nu slår Pensionärernas Riksorganisation, PRO, larm om att de fattiga pensionärerna i framtiden kommer att bli allt fler.


http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa...-vaxande-grupp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mi...er_4428925.svd

Jag hoppas någon pensionär med lite kontakter och handlingskraft läser detta och nappar på idén.

Jaha, vad tycker Ni?

Är detta en bra tanke eller en tramsig sådan?

Vad ska det stå på fattigpensionärens kopp?

Jag är nyfiken på var siffran kommer ifrån och hur man har valt att räkna. Jag vill nämligen minnas att väldigt mycket hänger på hur man räknar kring olika tilläggsbidrag osv. (Jag förnekar såklart inte att det finns många pensionärer som har det knapert)

Jag tycker av princip inte att man ska ställa fattiga mot varandra och att man ska tävla om vem det är mest synd om när sanningen är att medelsvensson skulle kunna göra mer för att hjälpa både luspanka migranter och fattigpensionärer och fortfarande kunna slänga pengar i sjön på statusprylar och annan skit.
Citera
2015-04-21, 22:19
  #8
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Jag är nyfiken på var siffran kommer ifrån och hur man har valt att räkna. Jag vill nämligen minnas att väldigt mycket hänger på hur man räknar kring olika tilläggsbidrag osv. (Jag förnekar såklart inte att det finns många pensionärer som har det knapert)

Jag tycker av princip inte att man ska ställa fattiga mot varandra och att man ska tävla om vem det är mest synd om när sanningen är att medelsvensson skulle kunna göra mer för att hjälpa både luspanka migranter och fattigpensionärer och fortfarande kunna slänga pengar i sjön på statusprylar och annan skit.

Källa: Statistiska centralbyrån

FAKTA: FATTIGA PENSIONÄRER
Antal pensionärer under EU:s fattigdomsgräns per år, avrundat till närmsta 25.000-tal:

2014: 225.000 (2014) (prognos: Pensionsmyndigheten)

Förutom relativ fattigdom, som baseras på medelinkomsten i landet finns också begreppet absolut fattigdom. Det betecknar de människor som lever under nivån för existensminimum som Socialstyrelsen räknat ut.

Enligt Pensionsmyndigheten beräknas cirka 33.000 pensionärer leva i absolut fattigdom. Då kan man ha rätt till äldreförsörjningsstöd.
Citera
2015-04-22, 07:21
  #9
Medlem
OldFashioneds avatar
Fattigpensionär: En person som inte förvärvsarbetat och även på ålderns höst förväntar sig att bli försörjd av någon annan.

Lägg på bostadstillägg så har dessa icke-arbetare en minst sagt dräglig närvaro. Men vem vill inte ha mer? När sedan nyttiga idioter använder sig av relativa fattigdomsmått (som inte säger något om levnadsnivå) blir jag lite ledsen.
Citera
2015-04-22, 09:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Fattigpensionär: En person som inte förvärvsarbetat och även på ålderns höst förväntar sig att bli försörjd av någon annan.

Lägg på bostadstillägg så har dessa icke-arbetare en minst sagt dräglig närvaro. Men vem vill inte ha mer? När sedan nyttiga idioter använder sig av relativa fattigdomsmått (som inte säger något om levnadsnivå) blir jag lite ledsen.

Om det vore så enkelt men sanningen är ju att det är många som jobbat hela livet och får ut runt 9000 kr per mån efter skatt. För denna grupp spelar ju bostadstillägget mindre roll då man ändå tjänar för mycket för att fullt få ta del av den...
Citera
2015-04-22, 12:48
  #11
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Senast PRO gjorde väsen av sig var det för att få sina medlemmar att inte rösta på SD med det listiga argumentet att SD inte vill höja pensionerna. PRO stöder således den accelererande massinvällningen av bidragskåta orcher som äter upp deras medlemars pensioner PRO är inte intresseorganisation för pensionärer utan en PK-organisation åt Sjuklövern
Citera
2015-04-22, 17:03
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Om det vore så enkelt men sanningen är ju att det är många som jobbat hela livet och får ut runt 9000 kr per mån efter skatt. För denna grupp spelar ju bostadstillägget mindre roll då man ändå tjänar för mycket för att fullt få ta del av den...

För en ensamstående gäller lägre än 13.000 kr / månad efter skatt*
För sambos/gifta gäller lägre än 9000 kr / månad efter skatt* vardera

Så situationen är inte särskilt mörk. På 13.000 kr i månaden klarar du dig utan problem som pensionär. Är ni två stycken med vardera 9000 kr i månaden efter skatt klarar ni er utmärkt.

Termen "fattigpensionärer" är så jävla löjlig.

*tummregel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback