Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-21, 14:54
  #1
Medlem
Hejsan.
Jag har under en period haft problem med bölder på bröstkorgen. (se bild längre ner)
De är till en början lite ömmande och vissa har var i sig, likt finnar. Storleken är ungefär som ytan på ett lillfinger med väldigt röd färg.
Har försökt med lite olika medel att få bukt med dessa bölder men har inte kommit till fund med någonting som verkligen fungerar. Jag har testat badda med alsolsprit, använda acnegél, en slags duschtvål som ska motverka finnar på djupet i huden men ingenting fungerar fullt ut. Ena dagen kan det kännas bättre med en, samtidigt som en ny ploppar upp på närliggande område.

Jag tränar dagligen och har slutat med kreatin för att se om det skulle ge någon effekt (ingenting jag märkt direkt). Under en period när jag var sjuk märkte jag att det lugnade sig med bölderna och rodnaden. Antar att det kan vara pga att jag inte tränade men det är tyvärr ingenting jag vill skippa, måste finnas andra sätt att lösa problemet?? =/ Under perioden jag var sjuk åt jag även ibumetin, skulle det kanske vara någonting som kanske hjälper? Om dessa bölder är någon slags inflammation kanske det kan motverka mina besvär?

Dela gärna med er av tips och tricks ifall ni har råkat ut för något liknande tidigare!
Bild ifall det skulle underlätta - http://i.imgur.com/oeWkKTr.jpg?1

Mvh Bananburken
Citera
2015-04-21, 15:00
  #2
Medlem
FelixSotizs avatar
Kan det vara någon form av allergi?

Edit: Steorider kan ju ge finnar och andra utslag, du som tränar mycket kanske sysslar med sådant?
Citera
2015-04-21, 15:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Kan det vara någon form av allergi?

Edit: Steorider kan ju ge finnar och andra utslag, du som tränar mycket kanske sysslar med sådant?

Har aldrig haft detta problemet tidigare så det känns konstigt om det vore allergi.
Inte steroider det heller, dricker endast aminosyror efter avslutat gympass.

Vad jag glömde nämna däremot, från första början tror jag att det uppkom genom att jag rakade bort håret på bröstet. Sedan gick jag med väska (remmen precis över bröstbenet) och det skavde en aning, blev varmt och svettigt. Det tror jag är upprinnelsen till det hela...
Citera
2015-04-21, 15:12
  #4
Medlem
Fimparens avatar
Acne... ser ut som att du kliat sönder finnar lite plus att nån enstaka är redo för klämning.
Det räcker att tvätta sig morgon och kväll, och då använda en mild tvål eller en ansiktstvätt för fet och finnig hy. Man ska inte använda feta krämer och oljor eftersom de kan täppa till talgkörtlarnas öppningar. Man ska inte klämma på finnarna eller själv skära eller sticka i en böld eftersom inflammationen då kan bli värre eller spridas.

Om inte så finns det läkare som kan skriva ut recept...
Citera
2015-04-21, 16:33
  #5
Medlem
Vanillababes avatar
Varför raka bort håret på bröstet? Det är ju sjukt sexigt. En riktig karl ska ha hår på bröstet.

Men tvätta och håll rent och försök att inte pilla där. Hjälper inte det så finns det mediciner att få. Tetralysal tex.
Citera
2015-04-21, 16:49
  #6
Medlem
GeekChics avatar
Det kan vara hårsäcksinflammation eller svettkörtlarna det kan vara fel på, undvik att raka och ha luftiga kläder som inte är tajta.
Citera
2015-04-27, 10:53
  #7
Medlem
Tackar för svaren!
Det känns som att bölderna lägger sig efter någon dag om man tvättar regelbundet (lite bulligt fortfarande men de buktar inte ut och ömmar som när de "kommit ut"). Men det stora problemet jag känner just nu är att det blir ett rosa/rött område som inte tycks försvinna riktigt. Vore ju inte särskilt kul att gå omkring med en fet röd rand på bröstet i bar överkropp i sommar...

Och tetralysal vet jag inte om det är ett alternativ att använda nu då solen börjar titta fram.
Citera
2015-06-10, 19:22
  #8
Medlem
Bump!

Har använt gelen epiduo i drygt 1 månad. Visst har det blivit bättre men det fortsätter
att ploppa upp någon ny böld lite var stans...
Pratade med någon som trodde att det kunde vara en infektion och att antibiotika skulle behövas.
Kan man få det utskrivet mot acne? Som jag kan äta nu när solen är framme, istället för gelen?
Blir röd/får eksem av att vara i solen om jag har tagit gelen.

Så det jag undrar - kan jag höra av mig till vårdcentralen o be om att få en antibiotika utskriven som kanske kan stoppa infektionen och förhoppningsvis få bukt på mitt problem?
Tacksam för svar!
Mvh
Citera
2015-06-10, 20:04
  #9
Medlem
Aurlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananburken
Så det jag undrar - kan jag höra av mig till vårdcentralen o be om att få en antibiotika utskriven som kanske kan stoppa infektionen och förhoppningsvis få bukt på mitt problem?
Tacksam för svar!
Mvh

Ja. Ring vårdcentralen, förklara ditt problem och be om att du vill få en tid så att en läkare kan kika på dig. Tror inte du kan be om antibiotika själv, men om läkaren tycker du ska ha det så lär han/hon skriva ut det åt dig.
Citera
2015-06-10, 20:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurlie
Ja. Ring vårdcentralen, förklara ditt problem och be om att du vill få en tid så att en läkare kan kika på dig. Tror inte du kan be om antibiotika själv, men om läkaren tycker du ska ha det så lär han/hon skriva ut det åt dig.

Har träffat läkaren två gånger samt varit i kontakt via telefon en gång. Så jag hoppas det räcker med ett samtal bara! =)
Tror ni (du) att det går att få tag i någon antibiotika som hjälper mig med mitt problem (förutsatt att jag inte behöver sitta inne i ett mörk rum hela sommaren)?
Citera
2015-06-10, 22:16
  #11
Medlem
Aurlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananburken
Har träffat läkaren två gånger samt varit i kontakt via telefon en gång. Så jag hoppas det räcker med ett samtal bara! =)
Tror ni (du) att det går att få tag i någon antibiotika som hjälper mig med mitt problem (förutsatt att jag inte behöver sitta inne i ett mörk rum hela sommaren)?

Den enda jag kan komma på (men det finns säkert fler) är Ery-max. Många andra antibiotikum rekommenderar att man inte vistas i solen, under tiden av behandlingen. Men absolut, så länge du har just en infektion så finns det någon form av antibiotika som kan hjälpa. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback