Som sagt var, extremt tänkande, allt är svart eller vitt. Får du inte leva i din utopi så spelar det ingen roll var du lever, Sverige och Nordkorea är lika dåligt, lika ofria, eftersom det endast finns frihet eller ofrihet. Jo jag vet hur du tänker, som ett litet barn i trotsåldern ... men du är en hycklare, för i praktiken så vet du att detta inte är sant, du föredrar Sverige framför Nordkorea. Ditt tänkande är binärt men ditt kroppsliga agerande är mer intelligent än ditt förnuft ...
en individuellt bestämd materiell sak = betyder inte att det finns rättighetsanspråk kring allt som existerar. Exempel: vissa nyliberaler anser att husdjur är att betrakta som ägodelar som ägaren får göra vad som helst med t.ex. tortera. Jag anser att det inte finns sådana rättighetsanspråk över denna "sak" men jag anser samtidigt att det finns legitima rättighetsanspråk kring andra saker ...
vissa befogenheter = du har inte befogenhet att göra vad som helst med egendomen, exemplet med katt kan användas även här. Låt oss anse att man kan äga en katt, men det betyder inte att du har befogenhet att göra vad som helst med katten ... olika saker har olika befogenheter ... äganderätt behöver alltså inte vara absolut.
fysiskt föremål = hur ska detta tolkas? Är land ett fysiskt föremål? och varför ska din nattväktarstat konfiskera all land och sedan sälja landet till individer med mycket pengar som haft turen att investera i andra saker än de saker som din stat konfiskerats, d.v.s. icke-land ... äganderätt behöver alltså inte vara totalitär d.v.s. omfatta hela verkligheten.
särskilt undantagna = äganderätten har normalt olika former av begränsningar. vilket är rimligt eftersom äganderätt inte är den enda rättigheten som är viktig ...
Definitionen ovan säger inte vad det är som gör att du har ett rättighetsanspråk. Vad som legitimerar äganderätt är centralt men öppet i definitionen. Är det att bruka jorden? Att producera saker med egen muskelkraft? Att ha ett papper underskrivet av staten att du äger X ...
Du vet inte särskilt mycket om mina ideologiska och etiska uppfattningar eftersom jag inte berättat särskilt mycket om dessa. Jag har främst synliggjort brister i dina resonemang. Att dina argument är svaga behöver inte nödvändigtvis betyda att jag inte delar några av dina åsikter.
Citat:
Det är en bra definition, jag har inga problem med den, så vad är din poäng? Din definition av äganderätt är ju inte den ovan, definitionen ovan är INTE en absolut och totalitär äganderätt ... "mina" definitioner... "Äganderätt är en idé om ett materiellt rättighetsanspråk, där ägaren besitter kontrollmakt över en individuellt bestämd materiell sak, en egendom, med vissa befogenheter. Äganderätten är den mest grundläggande och långtgående juridiska rättsidén till ett fysiskt föremål. Det är en idé om en rätt att fritt förfoga över en individuellt bestämd fysisk sak i alla hänseenden som inte är särskilt undantagna genom lag, avtal eller sedvanerätt.[1]" (Wikipedia)
Alltså, äganderätt är fritt förfogande över en viss sak som inte är undantagna via lag - dvs. Begränsningar. Alltså äganderätt är äganderätt och tillägg är inskränkningar i den.
Alltså, äganderätt är fritt förfogande över en viss sak som inte är undantagna via lag - dvs. Begränsningar. Alltså äganderätt är äganderätt och tillägg är inskränkningar i den.
en individuellt bestämd materiell sak = betyder inte att det finns rättighetsanspråk kring allt som existerar. Exempel: vissa nyliberaler anser att husdjur är att betrakta som ägodelar som ägaren får göra vad som helst med t.ex. tortera. Jag anser att det inte finns sådana rättighetsanspråk över denna "sak" men jag anser samtidigt att det finns legitima rättighetsanspråk kring andra saker ...
vissa befogenheter = du har inte befogenhet att göra vad som helst med egendomen, exemplet med katt kan användas även här. Låt oss anse att man kan äga en katt, men det betyder inte att du har befogenhet att göra vad som helst med katten ... olika saker har olika befogenheter ... äganderätt behöver alltså inte vara absolut.
fysiskt föremål = hur ska detta tolkas? Är land ett fysiskt föremål? och varför ska din nattväktarstat konfiskera all land och sedan sälja landet till individer med mycket pengar som haft turen att investera i andra saker än de saker som din stat konfiskerats, d.v.s. icke-land ... äganderätt behöver alltså inte vara totalitär d.v.s. omfatta hela verkligheten.
särskilt undantagna = äganderätten har normalt olika former av begränsningar. vilket är rimligt eftersom äganderätt inte är den enda rättigheten som är viktig ...
Definitionen ovan säger inte vad det är som gör att du har ett rättighetsanspråk. Vad som legitimerar äganderätt är centralt men öppet i definitionen. Är det att bruka jorden? Att producera saker med egen muskelkraft? Att ha ett papper underskrivet av staten att du äger X ...
Citat:
Trams
Citat:
Då anser jag att du dels har en falsk uppfattning av historia och nuvarande situation och att du dels är en amoralisk människa som inte bryr dig om rättvisa.
Citat:
Jag har problem med självmotsägande system och därmed har jag ett problem med ditt system. Självaste fundamentet i din fundamentalism är logiskt bristfälligt. Om du inte ens är intresserad av att rätta till denna bristfällighet så har jag ingen respekt för ditt system. Det handlar om intellektuell hederlighet. Du vet inte särskilt mycket om mina ideologiska och etiska uppfattningar eftersom jag inte berättat särskilt mycket om dessa. Jag har främst synliggjort brister i dina resonemang. Att dina argument är svaga behöver inte nödvändigtvis betyda att jag inte delar några av dina åsikter.
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-04-21 kl. 23:00.
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-04-21 kl. 23:00.
) ... så vad är du?