Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-01, 22:08
  #13
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsanka
Cigaretter innehåller en massa cancerogen skit, ja.

Kaffe däremot, nej absolut inte. Att kaffe är något skadligt som man bör sluta med för hälsans skull är en myt som alla tycks ta som självklar. Även om det självklart inte är nyttigt att dra i sig enorma mängder så överväger hälsofördelarna vid en vettig konsumption helt klart nackdelarna.

Istället för att dra mer av mina åsikter tänker jag nu bara citera lite artiklar för den som inte tror mig. De här artiklarna tog det någon knapp minut att hitta på google scholar. Finns massa mer där för den som är intresserad. De flesta studier verkar peka mot att en vettig kaffekonsumption har en rad positiva hälsoeffekter. Dock oftast inte en speciellt jättekraftig effekt bör kanske tilläggas, det är tyvärr inget mirakelmedel....

Men drick ditt kaffe med gott samvete!

Nu är länkarna du skickade citerade på sin höjd av 4-6 andra, något som kanske inte leder till Nobelpris åt författarna.

Det sker en popularitetstävling i vetenskapsvärlden på senare år där de försöker framställa många droger som "mirakelmedel" och där de bara utreder de positiva egenskaperna, och det är svårt att få forskningspengar till projekt som skulle omkullkasta en så viktig handelsvara för den globala ekonomin.

What role does coffee play in the global economy?

A: Coffee is the world's second most valuable traded commodity, behind only petroleum. There are approximately 25 million farmers and coffee workers in over 50 countries involved in producing coffee around the world

http://www.globalexchange.org/fairtrade/coffee/faq

Även Cannabis har blivit populariserat på senare tid i syfte att legalisera denna drog.
Det finns äldre artiklar som visar samband med olika slags cancer som t.ex urinblåsa, pancreas m.m.
Den mest viktiga effekten är ökat blodtryck och ökat arbete för hjärtat.
Kroniskt kaffe-drickande leder även till dysregulation av olika kemiska sekvenser, vilket i flesta fall kan kompenseras. Men kroppen är inte perfekt, och kan inte kompensera för evigt för nåt som inte är naturligt.

Hur som helst i mitt fall så handlar det inte om forskningsrapporter på nätet, det handlar om att min Professor i Biokemi har lärt oss om kaffes negativa effekter, har väldigt svårt att tro att han har fel då han är en ledande forskare inom biokemisk cancerforskning.

Men å andra sidan, vad kan man göra när kraven är så höga i samhället ?

Hoppas du har rätt, för jag tänker fortsätta dricka kaffe.
__________________
Senast redigerad av Valsu 2015-06-01 kl. 22:17.
Citera
2015-06-02, 23:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Nu är länkarna du skickade citerade på sin höjd av 4-6 andra, något som kanske inte leder till Nobelpris åt författarna.

Det sker en popularitetstävling i vetenskapsvärlden på senare år där de försöker framställa många droger som "mirakelmedel" och där de bara utreder de positiva egenskaperna, och det är svårt att få forskningspengar till projekt som skulle omkullkasta en så viktig handelsvara för den globala ekonomin.

What role does coffee play in the global economy?

A: Coffee is the world's second most valuable traded commodity, behind only petroleum. There are approximately 25 million farmers and coffee workers in over 50 countries involved in producing coffee around the world

http://www.globalexchange.org/fairtrade/coffee/faq

Även Cannabis har blivit populariserat på senare tid i syfte att legalisera denna drog.
Det finns äldre artiklar som visar samband med olika slags cancer som t.ex urinblåsa, pancreas m.m.
Den mest viktiga effekten är ökat blodtryck och ökat arbete för hjärtat.
Kroniskt kaffe-drickande leder även till dysregulation av olika kemiska sekvenser, vilket i flesta fall kan kompenseras. Men kroppen är inte perfekt, och kan inte kompensera för evigt för nåt som inte är naturligt.

Hur som helst i mitt fall så handlar det inte om forskningsrapporter på nätet, det handlar om att min Professor i Biokemi har lärt oss om kaffes negativa effekter, har väldigt svårt att tro att han har fel då han är en ledande forskare inom biokemisk cancerforskning.

Men å andra sidan, vad kan man göra när kraven är så höga i samhället ?

Hoppas du har rätt, för jag tänker fortsätta dricka kaffe.

Artiklarna har inte naturligtvis inte hundratals citeringar eftersom de inte är speciellt gamla. 4-6 citeringar på 2-3 år för en artikel som inte riktigt pekar på något nytt är helt ok.

Men visst, vill du ha äldre artiklar så ok.

Tobacco, alcohol, and coffee and cancer of the pancreas. A population-based, case-control study in quebec, canada
Citat:
Coffee drinkers were collectively at lower risk than nondrinkers, particularly when coffee was consumed with meals, not on empty stomach.
Från 91 med 55 citeringar, tog mig ungefär en halv minut att googla fram.

Det finns många många fler om du söker själv(Gör det, det är faktiskt intressant). Det är inte precis något kontroversiellt jag påstår.




Och visst höjer du temporärt ditt blodtryck när du dricker en kopp kaffe. Men temporärt höjt blodtryck är inte farligt. Du får ju tex temporärt höjt blodtryck när du när du går i trappor. Det är långvariga kroniska blodtryckshöjningar man ska oroa sig för.

Och kollar man i litteraturen på studier om samband mellan kaffedrickande och kardiovaskulära sjukdomar ser man att de flesta studierna inte hittar något, eller ibland till och med ett negativt samband.

Men om jag förstår dig rätt så är alla de här artiklarna en del av någon sorts konspiration för att upprätthålla kaffehandeln? Rätta mig gärna om jag har fel.
Om cannabis finns det en massa tramsiga hälso-påståenden utan någon vetenskaplig grund, det håller jag med om. Men det har inget med kaffe att göra.

Du får gärna utveckla vad du menar med "dysregulation av olika kemiska sekvenser". För mig låter det som ett onödigt krångligt sätt att säga "..och så blir det liksom fel".

Om din professor i biokemi har lärt er att kaffe ger cancer och hjärtproblem trots att en överväldigande andel av de studier som publicerats på ämnet de senaste 20 åren tyder på motsatsen tycker jag du ska fråga honom om det. Jag är seriöst intresserad av svaret.
Citera
2015-06-03, 18:53
  #15
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsanka
Artiklarna har inte naturligtvis inte hundratals citeringar eftersom de inte är speciellt gamla. 4-6 citeringar på 2-3 år för en artikel som inte riktigt pekar på något nytt är helt ok.

Men visst, vill du ha äldre artiklar så ok.

Tobacco, alcohol, and coffee and cancer of the pancreas. A population-based, case-control study in quebec, canada

Från 91 med 55 citeringar, tog mig ungefär en halv minut att googla fram.

Det finns många många fler om du söker själv(Gör det, det är faktiskt intressant). Det är inte precis något kontroversiellt jag påstår.




Och visst höjer du temporärt ditt blodtryck när du dricker en kopp kaffe. Men temporärt höjt blodtryck är inte farligt. Du får ju tex temporärt höjt blodtryck när du när du går i trappor. Det är långvariga kroniska blodtryckshöjningar man ska oroa sig för.

Och kollar man i litteraturen på studier om samband mellan kaffedrickande och kardiovaskulära sjukdomar ser man att de flesta studierna inte hittar något, eller ibland till och med ett negativt samband.

Men om jag förstår dig rätt så är alla de här artiklarna en del av någon sorts konspiration för att upprätthålla kaffehandeln? Rätta mig gärna om jag har fel.
Om cannabis finns det en massa tramsiga hälso-påståenden utan någon vetenskaplig grund, det håller jag med om. Men det har inget med kaffe att göra.

Du får gärna utveckla vad du menar med "dysregulation av olika kemiska sekvenser". För mig låter det som ett onödigt krångligt sätt att säga "..och så blir det liksom fel".

Om din professor i biokemi har lärt er att kaffe ger cancer och hjärtproblem trots att en överväldigande andel av de studier som publicerats på ämnet de senaste 20 åren tyder på motsatsen tycker jag du ska fråga honom om det. Jag är seriöst intresserad av svaret.

Jag har googlat, men som de flesta forskare jag känner så sker det en "skattjakt" på ständigt positiva resultat, det är enda sättet att få pengar på.
I princip vem som helst kan få en artikel publicerad på Pubmed i dessa dagar, även om det är den mest trovärdiga källan till information på nätet.

Dysregulation av kemiska sekvenser: kaffe inhiberar på phospodiesterase och IP3. vilket leder till ökad intracellulär cAMP vilket är en viktig signalsubstans i cellen. IP3 inhibition ökar Ca2+.
Kroppen försöker ständigt regulera alla kemiska sekvenser till vad cellen är programmerad till, kaffe är ett mycket bra sätt att störa denna regulation, vilket självklart är en stress faktor.

Ett regelbundet kaffeintag i kombination med andra blodtryckshöjande faktorer kan leda till en ny "referens-punkt" i hjärnmärgen för regulation av blodtryck. Det betyder att den nya referens-punkten som uppfattas av kroppen som normalt blodtryck är mycket högre än 120/80 vilket anses vara standard för en majoritet av befolkningen.
Fast det gäller ju inte om man tar en kopp kaffe på morgonen som du säger, men hypotesen är en av de mer erkända inom kardiologin.

Men som sagt jag är ingen Professor, så jag kan väl fråga igen vad han menade när han rådde oss till det. Kan ha varit något om oxidativ stress och inflammation, men är inte säker.
Citera
2015-06-05, 12:25
  #16
Medlem
2 ord :Blödande magsår. Och det kan gå riktigt illa. Google!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback