Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-21, 02:26
  #1
Medlem
Kan för mycket kaffe vara farligt för njurarna och andra organ?
Blodtycket?
Citera
2015-04-21, 02:33
  #2
Medlem
Kan det vara, drick långsamt och akta dig så du inte överdoserar.

Koffeinöverdos är onajs.
Citera
2015-04-21, 02:33
  #3
Medlem
Scarabeos avatar
http://overdos.se/overdos-av-koffein/ där kan du läsa.
Enda jag vet är att blodtrycket stiger,och det insignier ju inte nyttigt i långa loppet.
Citera
2015-04-21, 08:36
  #4
Medlem
Beemos avatar
Du skriver ju själv "för mycket". Allt är ju farligt om man konsumerar det "för mycket"
Citera
2015-04-21, 13:39
  #5
Medlem
Scraps avatar
Knappast farligt som i att du dör. Men om du dricker mycket kaffe under en kort tid blir man nervös, ångestfylld och svettig/skakig. Det går ju dock över.
Citera
2015-05-21, 04:11
  #6
Medlem
Jag undrar också om jag är i fara. Ska skriva lite om om det nu så ni förstår varför jag vänder mig hit för jag hittar verkligen inga svar på min situation på nätet.

Jag är nu 23 år gammal, väger idag inte mer än 60kg och är 183cm lång. Jag vet jag är benrangel just nu men jag ska tala om varför.
Som fd. kampsportare har jag varit biffig och fräsh på 84kg. Inte en gnutta fett på kroppen för min ämnesomsättning är så cp att jag kan sitta på röven och vräka skräpmat i 7 dagar men ändå tappa ett par kilon. När jag slutade med sporten rasade jag ner i vikt direkt. Som arbetslös blev det direkt fattigt och det tog inte lång tid innan man låg nere på 65-70kg. Jag träffade en tjej som idag är min sambo. Skitsamma, vi la alla cash på röka och jag gick ner ännu mer ett par månader osv. Men de senaste 3 månaderna har vi haft riktiga svältmånader där jag kanske dragit i mig 1-2 skitfattiga mål mat om dagen ibland inge mat alls. Jag är datanörd och kan sitta mer än 18h om dagen om det är så, alltså vakna på morgonen ca 8-10 och bara spela till klockan 04-06:00 morgonen därpå. (inte precis varje dag men gosse det är allt för ofta). Och med tanke på de senaste 3 månaderna där ja svält ner på säkert 55-60kg, har haft bieffkter efter detta dygnandes. Känslan av att lungorna vill kollapsa, domnar av lite i kroppen när ja väl lägger mig efter en hård natts gibb. Kippat efter andan flera gånger då jag tagit en promenad ut med fiskespöt utanför och nästan vikt mig dubbelt. Och då kommer vi till mitt problem. Jag förtär kaffe som ingen annan, det är helt sjukt när jag tänker på det för folk skriver KNAS åt 10 koppar om dagen.. Vi har perkulator, en liten. Mätaren visar upp till siffran 6, jag fyller kannan med vatten upp över det som om det fanns en 8:a ibland stannar jag på 6 men drar inte ner måttena på kaffet för de, Har inget kaffemått, har ett matskedsmått som jag använder och har en standard på 7-8 sådana mått som jag öser i, sen sätter jag mig vid datorn och dricker upp den kannan på 4 goda starka stora koppar som jag flitigt dricker upp. Häller väl i mig 3-5 såna kannor om dagen beroende på vad jag känner för. Dygnar jag så blir det 1-2 kannor till. Men den senaste månaden har jag inte haft råd med kaffe pga svälten vi har och skulderna vi betalt, knappt köpt mat. Men nu har vi fyllt på igår och har äntligen mat. Frågan är, jag som direkt börjar hälla i mig samma mängd kaffe trots alla bieffekter jag haft kan vara i fara? Vill ju inte somna och aldrig mer vakna. Nån som har nån realistisk idé om detta? Det är så mycket mer skit som händer men orkar inte dra bibeln.

förlåt för den långa posten.
Citera
2015-05-28, 12:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonsega
Jag undrar också om jag är i fara. Ska skriva lite om om det nu så ni förstår varför jag vänder mig hit för jag hittar verkligen inga svar på min situation på nätet.

Jag är nu 23 år gammal, väger idag inte mer än 60kg och är 183cm lång. Jag vet jag är benrangel just nu men jag ska tala om varför.
Som fd. kampsportare har jag varit biffig och fräsh på 84kg. Inte en gnutta fett på kroppen för min ämnesomsättning är så cp att jag kan sitta på röven och vräka skräpmat i 7 dagar men ändå tappa ett par kilon. När jag slutade med sporten rasade jag ner i vikt direkt. Som arbetslös blev det direkt fattigt och det tog inte lång tid innan man låg nere på 65-70kg. Jag träffade en tjej som idag är min sambo. Skitsamma, vi la alla cash på röka och jag gick ner ännu mer ett par månader osv. Men de senaste 3 månaderna har vi haft riktiga svältmånader där jag kanske dragit i mig 1-2 skitfattiga mål mat om dagen ibland inge mat alls. Jag är datanörd och kan sitta mer än 18h om dagen om det är så, alltså vakna på morgonen ca 8-10 och bara spela till klockan 04-06:00 morgonen därpå. (inte precis varje dag men gosse det är allt för ofta). Och med tanke på de senaste 3 månaderna där ja svält ner på säkert 55-60kg, har haft bieffkter efter detta dygnandes. Känslan av att lungorna vill kollapsa, domnar av lite i kroppen när ja väl lägger mig efter en hård natts gibb. Kippat efter andan flera gånger då jag tagit en promenad ut med fiskespöt utanför och nästan vikt mig dubbelt. Och då kommer vi till mitt problem. Jag förtär kaffe som ingen annan, det är helt sjukt när jag tänker på det för folk skriver KNAS åt 10 koppar om dagen.. Vi har perkulator, en liten. Mätaren visar upp till siffran 6, jag fyller kannan med vatten upp över det som om det fanns en 8:a ibland stannar jag på 6 men drar inte ner måttena på kaffet för de, Har inget kaffemått, har ett matskedsmått som jag använder och har en standard på 7-8 sådana mått som jag öser i, sen sätter jag mig vid datorn och dricker upp den kannan på 4 goda starka stora koppar som jag flitigt dricker upp. Häller väl i mig 3-5 såna kannor om dagen beroende på vad jag känner för. Dygnar jag så blir det 1-2 kannor till. Men den senaste månaden har jag inte haft råd med kaffe pga svälten vi har och skulderna vi betalt, knappt köpt mat. Men nu har vi fyllt på igår och har äntligen mat. Frågan är, jag som direkt börjar hälla i mig samma mängd kaffe trots alla bieffekter jag haft kan vara i fara? Vill ju inte somna och aldrig mer vakna. Nån som har nån realistisk idé om detta? Det är så mycket mer skit som händer men orkar inte dra bibeln.

förlåt för den långa posten.
Du måste kissa mycket och hur är sömnen?
Citera
2015-05-28, 18:44
  #8
Medlem
Valsus avatar
Både cigaretter och kaffe innehåller enormt många carcinogener.

Fast fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall då jag pluggar enormt mycket.
Men är verkligen en av mina önskedrömmar att sluta dricka kaffe.

To bad i got a schedule to keep.

Direkta effekter: Blodtryckshöjande(Skadar hjärta & kärl), aktiverar sympatiska nervsystemet(Inkluderande kärl) stimulerar syrabildning i magsäcken(kan leda till magsår/infektion)
Fuckar upp resten av matsmältningssystemet via obalanserad nervaktivering m.m...

Fun fact: Skandinavier dricker mest kaffe i världen.
Citera
2015-05-29, 04:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Både cigaretter och kaffe innehåller enormt många carcinogener.

Fast fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall då jag pluggar enormt mycket.
Men är verkligen en av mina önskedrömmar att sluta dricka kaffe.

To bad i got a schedule to keep.

Direkta effekter: Blodtryckshöjande(Skadar hjärta & kärl), aktiverar sympatiska nervsystemet(Inkluderande kärl) stimulerar syrabildning i magsäcken(kan leda till magsår/infektion)
Fuckar upp resten av matsmältningssystemet via obalanserad nervaktivering m.m...

Fun fact: Skandinavier dricker mest kaffe i världen.
Ekologiskt kaffe då?
Citera
2015-05-29, 11:57
  #10
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Både cigaretter och kaffe innehåller enormt många carcinogener.

Fast fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall då jag pluggar enormt mycket.
Men är verkligen en av mina önskedrömmar att sluta dricka kaffe.

To bad i got a schedule to keep.

Direkta effekter: Blodtryckshöjande(Skadar hjärta & kärl), aktiverar sympatiska nervsystemet(Inkluderande kärl) stimulerar syrabildning i magsäcken(kan leda till magsår/infektion)
Fuckar upp resten av matsmältningssystemet via obalanserad nervaktivering m.m...

Fun fact: Skandinavier dricker mest kaffe i världen.
Jag har bara hört talas om akrylamid i kaffe som väl beror på rostningen.
Citera
2015-05-29, 12:08
  #11
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Jag har druckit kaffe som vatten under 18år dyngar för jämnan o dricker då kaffe, som jag måste dricka även om dagarna för att hålla mig pigg normalt (vilket inte funkar men kan inte sluta dricka de mängder jag gör)
Jag känner igen det att det ibland känns som om lungorna ska kollapsa. Får även(något som bekymrat andra i annan tråd) lindriga psykossymptom efter mycket högt koffeinintag. Mest kroppsminnen och lite andra skumma känslor i kroppen. Hjärtat kan kännas o smaken av kaffe tar emot. Men jag är fysiskt frisk med bra värden i kroppen. Men sluta med kaffet om du kan! Det är ett gift för oss som går långt över det normala intaget.
Citera
2015-06-01, 19:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Både cigaretter och kaffe innehåller enormt många carcinogener.

Fast fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall då jag pluggar enormt mycket.
Men är verkligen en av mina önskedrömmar att sluta dricka kaffe.

To bad i got a schedule to keep.

Direkta effekter: Blodtryckshöjande(Skadar hjärta & kärl), aktiverar sympatiska nervsystemet(Inkluderande kärl) stimulerar syrabildning i magsäcken(kan leda till magsår/infektion)
Fuckar upp resten av matsmältningssystemet via obalanserad nervaktivering m.m...

Fun fact: Skandinavier dricker mest kaffe i världen.

Cigaretter innehåller en massa cancerogen skit, ja.

Kaffe däremot, nej absolut inte. Att kaffe är något skadligt som man bör sluta med för hälsans skull är en myt som alla tycks ta som självklar. Även om det självklart inte är nyttigt att dra i sig enorma mängder så överväger hälsofördelarna vid en vettig konsumption helt klart nackdelarna.

Istället för att dra mer av mina åsikter tänker jag nu bara citera lite artiklar för den som inte tror mig. De här artiklarna tog det någon knapp minut att hitta på google scholar. Finns massa mer där för den som är intresserad. De flesta studier verkar peka mot att en vettig kaffekonsumption har en rad positiva hälsoeffekter. Dock oftast inte en speciellt jättekraftig effekt bör kanske tilläggas, det är tyvärr inget mirakelmedel....

Men drick ditt kaffe med gott samvete!




Association of coffee intake with total and cause-specific mortality in a Japanese population: the Japan Public Health Center–based Prospective Study
http://ajcn.nutrition.org/content/ea...4.104273.short

Citat:
Coffee was inversely associated with mortality from heart disease, cerebrovascular disease, and respiratory disease.
Citat:
With this prospective study, we suggest that the habitual intake of coffee is associated with lower risk of total mortality and 3 leading causes of death in Japan.

The impact of coffee on health
http://www.sciencedirect.com/science...78512213000479
Citat:
There is a significant impact of coffee on the cardiovascular system, and on the metabolism of carbohydrates and lipids. Contrary to previous beliefs, the various forms of arterial cardiovascular disease, arrhythmia or heart insufficiency seem unaffected by coffee intake. Coffee is associated with a reduction in the incidence of diabetes and liver disease. Protection seems to exist also for Parkinson's disease among the neurological disorders, while its potential as an osteoporosis risk factor is under debate. Its effect on cancer risk depends on the tissue concerned, although it appears to favor risk reduction. Coffee consumption seems to reduce mortality.

Effects of Habitual Coffee Consumption on Cardiometabolic Disease, Cardiovascular Health, and All-Cause Mortality
http://content.onlinejacc.org/articl...icleid=1712575
Citat:
Regardless, a growing body of data suggests that habitual coffee consumption is neutral to beneficial regarding the risks of a variety of adverse CV outcomes including coronary heart disease, congestive heart failure, arrhythmias, and stroke. Moreover, large epidemiological studies suggest that regular coffee drinkers have reduced risks of mortality, both CV and all-cause.

A meta-analysis of prospective studies of coffee consumption and mortality for all causes, cancers and cardiovascular diseases
http://link.springer.com/article/10....654-013-9834-7
Citat:
This meta-analysis provides quantitative evidence that coffee intake is inversely related to all cause and, probably, CVD mortality.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback