Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-20, 22:19
  #1
Medlem
conceptionists avatar
Hej,

Jag planerar att läsa statistik på fortsättningsnivå, dvs 30-60hp, denna höst och därefter fortsätta till en kandidatexamen.

Jag undrar vilka matematikkunskaper som är bra att ha när man ska plugga statistik förbi grundnivån?

Jag har endast läst matematik C på gymnasiet som jag hade ganska lätt för. Den enda matematik jag kommit kontakt med de senaste åren är den som ges på ekonomutbildningar inom FEK (jag har ej läst kalkylering/finansiering).

Denna våren påbörjade jag en fortsättningskurs i statistik som snabbt blev väldigt svår, dels pga att den behandlade integraler och vektorer (som konstigt nog ej var förkunskapskrav), vilket jag aldrig kommit i kontakt med tidigare. Jag upplevde att det hade varit väldigt bra att ha en bättre förståelse av matematik och jag vill därmed vara bättre förberedd inför framtida studier i statistik.

Tacksam för svar!
Citera
2015-04-20, 22:38
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conceptionist
Hej,

Jag planerar att läsa statistik på fortsättningsnivå, dvs 30-60hp, denna höst och därefter fortsätta till en kandidatexamen.

Jag undrar vilka matematikkunskaper som är bra att ha när man ska plugga statistik förbi grundnivån?

Jag har endast läst matematik C på gymnasiet som jag hade ganska lätt för. Den enda matematik jag kommit kontakt med de senaste åren är den som ges på ekonomutbildningar inom FEK (jag har ej läst kalkylering/finansiering).

Denna våren påbörjade jag en fortsättningskurs i statistik som snabbt blev väldigt svår, dels pga att den behandlade integraler och vektorer (som konstigt nog ej var förkunskapskrav), vilket jag aldrig kommit i kontakt med tidigare. Jag upplevde att det hade varit väldigt bra att ha en bättre förståelse av matematik och jag vill därmed vara bättre förberedd inför framtida studier i statistik.

Tacksam för svar!

Jag skulle först och främst rekommendera en inledande kurs i linjär algebra eftersom du nästan garanterat kommer att komma i kontakt med matrisräkning i de fördjupande statistikkurserna. I övrigt räcker det förmodligen ganska bra med de förkunskaper du redan har.
Citera
2015-04-21, 08:02
  #3
Medlem
SwAxXs avatar
Läs analys i en variabel och linjär algebra. Ska du gå in på djupare statistik kanske du ska läsa analys i flera variabler eftersom bl.a dubbelintegraler dyker upp i statistiken.
Citera
2015-04-21, 08:46
  #4
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Vissa universitet har kurser som "matematik för ekonomer". Om du inte vill läsa mycket matematik bör det täcka in grundläggande hur intergraler, derivat och enkla vektorer/matriser fungerar.

Ska du läsa själv bör du ha koll på:
Intergraler, dubbelintegraler, variabelsubstitution, partialintegrering i analys (calculus).
Grundläggande algebraiska räkneregler, enklare matriser, invers, determinant och transport av dessa matriser.
Sen är det mycket index, summor och liknande.
Citera
2015-04-21, 18:29
  #5
Medlem
conceptionists avatar
Tack för alla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Vissa universitet har kurser som "matematik för ekonomer". Om du inte vill läsa mycket matematik bör det täcka in grundläggande hur intergraler, derivat och enkla vektorer/matriser fungerar.

Ska du läsa själv bör du ha koll på:
Intergraler, dubbelintegraler, variabelsubstitution, partialintegrering i analys (calculus).
Grundläggande algebraiska räkneregler, enklare matriser, invers, determinant och transport av dessa matriser.
Sen är det mycket index, summor och liknande.

Jag läser vid LU och där finns en kurs som heter "Matematiska metoder för nationalekonomi". Den berör:

Citat:
Följande områden kommer att behandlas: grundläggande algebra, mängder, ekvationer, gränsvärde, kontinuitet, derivata, funktionsbegreppet, de elementära funktionerna, extremvärdessatsen, extremvärden för funktioner av en eller flera variabler, partiella derivator, optimering under bivillkor, Lagrangemetoden, vektorer, lineära ekvationssystem och integraler.

Hade det räckt?

Problemet med att jag skulle läsa renodlade matematikkurser är att jag i så fall först måste läsa in Matte D för att bli behörig.
Citera
2015-04-21, 19:12
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conceptionist
Tack för alla svar.

Jag läser vid LU och där finns en kurs som heter "Matematiska metoder för nationalekonomi". Den berör:

Hade det räckt?

Problemet med att jag skulle läsa renodlade matematikkurser är att jag i så fall först måste läsa in Matte D för att bli behörig.

Det låter som att innehållet i "Matematiska metoder för nationalekonomi" borde räcka hyfsat bra för fortsättningskurser i statistik. Det kan kanske vara värt att kolla med kursansvarig(a) för statistikkurserna också för att verkligen försäkra dig om att du får de verktyg som du kommer att behöva.
Citera
2015-04-21, 20:02
  #7
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Den täcker nog in det du behöver kunna. Men prata med institutionen som nihlverum sa.

Vilken kurs läste du? Jag har förr mig att man börjar med repetition i matematik i vissa kurser.
Citera
2015-04-21, 20:35
  #8
Medlem
Jag har läst ovan nämnd kurs, 'matematiska metoder för nationalekonomer', och det är rena barnleken i jämförelsevis med fortsättningskurserna i statistik, som jag också har läst. Hoppade du av fortsättningskursen? Gick du på den inledande matematikundervisningen som jag vet man har i statistisk teori? denna var väldigt nyttig.. Om du ska läsa fortsättningskurser nästa termin så finns det inte så många kurser och välja på, och dom är betydligt lättare än de som går på våren.

Som kolmogorov-smirnov skriver är det detta du borde ha lite koll på..
Citat:
Ska du läsa själv bör du ha koll på:
Intergraler, dubbelintegraler, variabelsubstitution, partialintegrering i analys (calculus).
Grundläggande algebraiska räkneregler, enklare matriser, invers, determinant och transport av dessa matriser.
Sen är det mycket index, summor och liknande.

Analys i en variabel på naturvetenskapliga fakulteten måste jag nog klassa som lite knepigare (om man inte brinner för matematik) än fortsättningskurserna i statistik, så den vägen borde du nog inte gå först..
Citera
2015-04-21, 22:12
  #9
Medlem
conceptionists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det låter som att innehållet i "Matematiska metoder för nationalekonomi" borde räcka hyfsat bra för fortsättningskurser i statistik. Det kan kanske vara värt att kolla med kursansvarig(a) för statistikkurserna också för att verkligen försäkra dig om att du får de verktyg som du kommer att behöva.

Ok. Ska så klart även kolla med de på institutionerna. Tänker då fråga både på statistiska och nationalekonomiska.

Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Vilken kurs läste du? Jag har förr mig att man börjar med repetition i matematik i vissa kurser.

Det var en ny kurs som heter Business Analytics (affärsanalys). Den handlar om Data Mining med R. Det blev lite för mycket med avancerad matematik och R-programmering på samma gång. Jag hoppade bara på den för att den lät väldigt intressant (vilket den också var) utan någon vidare eftertanke om mina förkunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Jag har läst ovan nämnd kurs, 'matematiska metoder för nationalekonomer', och det är rena barnleken i jämförelsevis med fortsättningskurserna i statistik, som jag också har läst. Hoppade du av fortsättningskursen? Gick du på den inledande matematikundervisningen som jag vet man har i statistisk teori? denna var väldigt nyttig.. Om du ska läsa fortsättningskurser nästa termin så finns det inte så många kurser och välja på, och dom är betydligt lättare än de som går på våren.

Analys i en variabel på naturvetenskapliga fakulteten måste jag nog klassa som lite knepigare (om man inte brinner för matematik) än fortsättningskurserna i statistik, så den vägen borde du nog inte gå först..

Tack för informationen.
Ok. Kan nog vara ganska bra i och för sig att den NEK-kursen är lättare än statistiken, så jag börjar på en lägre nivå.

Ja, jag hoppade av statistikkursen då jag redan har mycket att göra (examensarbete+2*7.5hp).

Nej, jag hoppade direkt på Business Analytics för att jag hittade den av en slump. De lärare jag pratat med på institutionen rekommenderade Statistisk Teori, Variansanalys och Applied Multivariate Methods till en början. Jag planerar därefter att läsa Bayesian Methods, Ekonometri, Tidsserieanalys och Sannolikhetslära och inferensteori för att fylla de resterande poäng jag behöver för en kandidat. Om du har några tips inför de kurserna så vore jag väldigt tacksam.

Jag såg idag att Uppsala har en distanskurs i högskoleförberedande matematik som heter Diskret Matematik. Den berör:
Citat:
• Mängdlära
• Relationer och funktioner
• Matematisk logik och boolesk algebra
• Talsystem och algebraiska strukturer
• Rekursion och induktion
• Kombinatorik
• Grundläggande grafteori
och har endast Matte C som förkunskapskrav. Skulle den vara bra att läsa?

I så fall kan jag tänka mig att läsa den, plus Matematiska metoder för nationalekonomi och Statistisk Teori. Det borde nog täcka in det mesta till en början. Alternativt läser jag in Matte D så jag kan ta rena matematikkurser.

Alla åsikter uppskattas.
__________________
Senast redigerad av conceptionist 2015-04-21 kl. 22:17.
Citera
2015-04-21, 22:53
  #10
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Gå till institutionen och fråga. De kommer nog hjälpa dig mycket.
Citera
2015-04-22, 18:58
  #11
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conceptionist
Ok. Ska så klart även kolla med de på institutionerna. Tänker då fråga både på statistiska och nationalekonomiska.



Det var en ny kurs som heter Business Analytics (affärsanalys). Den handlar om Data Mining med R. Det blev lite för mycket med avancerad matematik och R-programmering på samma gång. Jag hoppade bara på den för att den lät väldigt intressant (vilket den också var) utan någon vidare eftertanke om mina förkunskaper.



Tack för informationen.
Ok. Kan nog vara ganska bra i och för sig att den NEK-kursen är lättare än statistiken, så jag börjar på en lägre nivå.

Ja, jag hoppade av statistikkursen då jag redan har mycket att göra (examensarbete+2*7.5hp).

Nej, jag hoppade direkt på Business Analytics för att jag hittade den av en slump. De lärare jag pratat med på institutionen rekommenderade Statistisk Teori, Variansanalys och Applied Multivariate Methods till en början. Jag planerar därefter att läsa Bayesian Methods, Ekonometri, Tidsserieanalys och Sannolikhetslära och inferensteori för att fylla de resterande poäng jag behöver för en kandidat. Om du har några tips inför de kurserna så vore jag väldigt tacksam.

Jag såg idag att Uppsala har en distanskurs i högskoleförberedande matematik som heter Diskret Matematik. Den berör:

och har endast Matte C som förkunskapskrav. Skulle den vara bra att läsa?

I så fall kan jag tänka mig att läsa den, plus Matematiska metoder för nationalekonomi och Statistisk Teori. Det borde nog täcka in det mesta till en början. Alternativt läser jag in Matte D så jag kan ta rena matematikkurser.

Alla åsikter uppskattas.

Nej, kursen i diskret matematik har du ingen direkt nytta av i dina statistikkurser upp till kandidatnivå. Mer än som matematisk allmänbildning/mognad.
Citera
2015-04-23, 01:09
  #12
Medlem
Diskret matematik är alltid bra att ha om man tycker om matematik. Jag går själv nu matematik-programmet och kravet för att gå en grundkurs i statistik är att ha gått algebra, envariabelsanalys, flervariabelsanalys, lineär algebra. Allt detta går man under det första året på kandidatprogrammet i matematik. Har du bara gått matematik C kommer du få det grovt svårt. I matematik C har man nog inte ens kollat på integraler tror jag och matriser har man nog inget uppfattning om heller. Det var inte förrens på andra terminen på programmet som jag såg en matris och matriser är där gott om i statistik.

Förlåt om jag låter negativ men jag tror inte det är någon vits att gå statistik om man missat så mycket. Men där lär väl finnas någon kurs för ekonomer som får teorin som dom behöver?

Sen finns där ju matematisk statistik eller bara statistik för ekonomer. Den som är för matematiker har svårare teori och den för ekonomer har ju mer där de använder sig av formler och skiter i teorin bakom formeln.
__________________
Senast redigerad av mommy123 2015-04-23 kl. 01:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback