Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-04-26, 16:37
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varken jag eller du vet någonting om den här familjen. Vi vet inte varför flickan misshandlades av sin vuxna bror. Din gissning är att det måste handla om somaliernas kulturella normer. Om en vuxen son i en svensk familj bor hemma och terroriserar sin familj vad skulle du ha gissat då? Antagligen att han måste vara sjuk, eller hur? Jag har inte förnekat inte att flickor och kvinnor i många länder är uppfostrade till att underordna sig mannen, till och med brodern, vilket de accepterar eftersom detta kommer med modersmjölken. Men med tanke på att den här familjen bott i Sverige så kort tid tvivlar jag på att flickan skulle ha kastat av sig sin uppfostran och sökt hjälp hos myndigheterna på grund av det som hon enligt domen utsattes för. Jag tror att hon i så fall skulle ha accepterat detta.

I domen står det att flickan berättade för läraren om hur det går till i familjen. Skolan underrättar socialtjänsten, och efter kompletterande förhör med tolk gör socialtjänsten en polisanmälan.

Vid ett tillfälle säger hon att 'hon kan ha berättat för mycket för polisen'.
Från domen "De har pratat om händelserna hemma och det kan finnas personer som är arga på
henne för att hon berättat om dessa. "

Alltså - hon tycker inte om att brodern slår henne. Hon vill ha en vuxens hjälp att tala om för brodern att upphöra med att slå henne. Mamman kunde inte hjälpa till, då hon är itutad att det är mannens uppgift att uppfostra. Jag tolkar det som att allt hon ville var att få hjälp att säga till brodern att sluta slå henne. Flickan hade inte en susning om vilka kedjereaktioner hennes avslöjande för läraren skulle resultera i.
Citera
2015-04-26, 16:47
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjuttiotalist
I domen står det att flickan berättade för läraren om hur det går till i familjen. Skolan underrättar socialtjänsten, och efter kompletterande förhör med tolk gör socialtjänsten en polisanmälan.

Vid ett tillfälle säger hon att 'hon kan ha berättat för mycket för polisen'.
Från domen "De har pratat om händelserna hemma och det kan finnas personer som är arga på
henne för att hon berättat om dessa. "

Alltså - hon tycker inte om att brodern slår henne. Hon vill ha en vuxens hjälp att tala om för brodern att upphöra med att slå henne. Mamman kunde inte hjälpa till, då hon är itutad att det är mannens uppgift att uppfostra. Jag tolkar det som att allt hon ville var att få hjälp att säga till brodern att sluta slå henne. Flickan hade inte en susning om vilka kedjereaktioner hennes avslöjande för läraren skulle resultera i.

Ja, så tror jag också att det kan vara. Men vad jag undrar över är ifall flickan behandlades på detta sätt även innan familjen kom till Sverige. Det framgår inte av domen. Därför kan vi inte dra några slutsatser om dynamiken inom familjen, varför brodern misshandlade henne eller varför modern var passiv.
Citera
2015-04-26, 16:49
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Självklart kan man även skuldbelägga kvinnorna, i detta fall mamman, som inte agerade när dottern fick stryk av sin vuxna bror. I många länder har män och kvinnor sina givna roller. En flicka uppfostras att lyda och behaga mannen. Detta uppskattas även av många svenska män, inte minst Flashbackare, förstås beroende på vilken världsdel och etnicitet vi talar om. Jag har, som sagt, inga verktyg att analysera just detta fall. Jag känner inte familjen och har bara läst domen. Det är snarare ni andra som har era analyser klara. Jag skulle vilja veta hur det kommer sig att ni vet allt om den här familjen.

Bara så att du kommer ihåg vad du själv skrev alldeles nyss.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänker så här att det inte finns kulturella mönster - i den bemärkelsen som du använder termen - när det gäller könsroller och kvinnans plats. Somaliska kvinnor kan precis som thailändska kvinnor ha fått annorlunda uppfostran än de flesta svenska kvinnorna som är i medelåldern eller yngre. Däremot finns det säkert såväl somaliska som thailändska kvinnor som kommer från familjer där de inte behövt underordna sig mannen. Det handlar inte alltid om vilket land och vilken religion familjen har. Det finns även subkulturer, bland etniska svenskar där kvinnosynen inte skiljer sig särskilt mycket från den som du kallar för somalisk kulturmönster.

Har du en helt egen definition av kulturella mönster som du kan ändra på lite som det passar diskussionen för tillfället? Eller menar du på fullaste allvar att det inte går att göra några som helst generaliseringar om olika kulturmönster, trots att du själv gjorde det alldeles nyss? Om nu en viss etnisk grupp generellt uppfostrar barn till en viss syn på könsroller (vilket du själv hävdar), hur är det inte ett kulturellt mönster?

Tilläggas kan att det framstår som förbannat oklart vad eventuella svenska subkulturer med taskig kvinnosyn har med saken att göra.
__________________
Senast redigerad av Brandbomb 2015-04-26 kl. 16:52.
Citera
2015-04-26, 17:05
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Bara så att du kommer ihåg vad du själv skrev alldeles nyss.



Har du en helt egen definition av kulturella mönster som du kan ändra på lite som det passar diskussionen för tillfället? Eller menar du på fullaste allvar att det inte går att göra några som helst generaliseringar om olika kulturmönster, trots att du själv gjorde det alldeles nyss? Om nu en viss etnisk grupp generellt uppfostrar barn till en viss syn på könsroller (vilket du själv hävdar), hur är det inte ett kulturellt mönster?

Tilläggas kan att det framstår som förbannat oklart vad eventuella svenska subkulturer med taskig kvinnosyn har med saken att göra.
Viss etnisk grupp? Etnicitet har inte med saken att göra. Kvinnosynen är ungefär lika om du är svensk nazist, kristen extremist, somalisk islamist- eller om du är en skitstövel och bor i ett land där kvinnor saknar rättigheter. Min poäng är att vi inte vet så mycket om den här familjen att vi kan dra några långtgående slutsatser om bakgrunden till misshandeln.
Citera
2015-04-26, 17:35
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Viss etnisk grupp? Etnicitet har inte med saken att göra. Kvinnosynen är ungefär lika om du är svensk nazist, kristen extremist, somalisk islamist- eller om du är en skitstövel och bor i ett land där kvinnor saknar rättigheter. Min poäng är att vi inte vet så mycket om den här familjen att vi kan dra några långtgående slutsatser om bakgrunden till misshandeln.

Menar du på allvar att kulturella mönster saknar koppling till etnictet? Det måste vara roligt att vara du. Extra intressant att din världsbild är så svartvit att du vägrar se nyanser i de där radikalt olika gruppernas unkna kvinnosyner. Kul att du anklagar andra för att generalisera med den inställningen.

Vad vi vet om den här familjen är att den tills rätt nyligen bodde i "ett land där kvinnor saknar rättigheter" (kom till Sverige 2014, via Kenya). Vidare vet vi att modern i familjen sagt följande i polisförhör "vi har precis kommit från Afrika, han har kanske kulturen kvar i sig men har inte slagit henne, kanske bara knuffat henne lite lätt" (fup s. 58).

Varför är det så viktigt för dig att utesluta kulturella mönster som möjlig förklaring?
Citera
2015-04-26, 18:04
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Menar du på allvar att kulturella mönster saknar koppling till etnictet? Det måste vara roligt att vara du. Extra intressant att din världsbild är så svartvit att du vägrar se nyanser i de där radikalt olika gruppernas unkna kvinnosyner. Kul att du anklagar andra för att generalisera med den inställningen.

Vad vi vet om den här familjen är att den tills rätt nyligen bodde i "ett land där kvinnor saknar rättigheter" (kom till Sverige 2014, via Kenya). Vidare vet vi att modern i familjen sagt följande i polisförhör "vi har precis kommit från Afrika, han har kanske kulturen kvar i sig men har inte slagit henne, kanske bara knuffat henne lite lätt" (fup s. 58).


Varför är det så viktigt för dig att utesluta kulturella mönster som möjlig förklaring?

Vi vet inte var den här familjen har bott de senaste 20 åren. Har de bott i Somalia eller på ett ännu mer laglöst plats, ett flyktingläger i Kenya? Afrika är inte land med en kultur utan en världsdel med många olika kulturer. I länder där det saknas myndigheter, eller där medborgare inte får skydd av myndigheterna, är det förstås den starkaste som bestämmer i en familj. Det är alltid mannen. Kvinnor och barn får foga i sig mannens vilja och i gengäld får de i bästa fall försörjning och beskydd. Så var det generellt sett även i Sverige inte så länge sedan.
Citera
2015-04-26, 18:07
  #103
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, så tror jag också att det kan vara. Men vad jag undrar över är ifall flickan behandlades på detta sätt även innan familjen kom till Sverige. Det framgår inte av domen. Därför kan vi inte dra några slutsatser om dynamiken inom familjen, varför brodern misshandlade henne eller varför modern var passiv.
Tror du verkligen att familjen levde på ett annat sätt i Somalia och har snappat upp detta beteende under sin korta tid i Sverige?
Det är nog fullt möjligt att flickan inte blev misshandlad innan hon kom till Sverige, anledningen till misshandeln är förmodligen inte mat som smakade illa eller att hon ville ha en telefon utan att hon börjat anta ett västerländskt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Viss etnisk grupp? Etnicitet har inte med saken att göra. Kvinnosynen är ungefär lika om du är svensk nazist, kristen extremist, somalisk islamist- eller om du är en skitstövel och bor i ett land där kvinnor saknar rättigheter. Min poäng är att vi inte vet så mycket om den här familjen att vi kan dra några långtgående slutsatser om bakgrunden till misshandeln.
Detta är helt tokigt inlägg där du överträffar det mesta av all skit du hävt ur dig.
Så du menar att svenska nazister och kristna extremister beter sig på samma sätt som Somaliska islamister?
Svenska nazistiska män våldtar sina fruar regelbundet, slår dom om dom går emot mannen eller stenar dom om dom är otrogna, dom uppmuntrar eller befaller sina fruar till att ta sina döttrar till en
gudninka (med reservation för stavning, somaliska för omskärelse, oftast faraonsk där någon gammal kärring skär bort ett halvt hekto vagina) dom brukar även sälja sina döttrar när dom är ca nio år och uppåt till någon som vill ha en fru.
Skulle gärna se en källa på det...

Sen är dom flesta somalierna muslimer inte islamister.
Citera
2015-04-26, 18:08
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Den första uppmärksammade händelsen handlade om kristna palestinier. En flicka i norra Sverige dödades av sina kusiner för att hon hade gått på disco.
Då var jag kanske för ung, för mig kändes Fadime som någon form av brytpunkt.
Citera
2015-04-26, 18:40
  #105
Medlem
Sluta mata nantale, värre troll får man leta länge efter!

Undra vad som händer med BO nu, hoppas hon får skyddad identitet samt stöd från samhället.

GM borde utvisas pronto! Han är inte klar med BO och/eller osyldiga svenskar. Våldtäkt och/eller personrån är en lågoddsare.
Citera
2015-04-27, 07:04
  #106
Medlem
Bra teamwork: flickan berättar i skolan - skolan kontaktar socialtjänsten - socialtjänsten kopplar in polisen ☺

Vem hade bitit flickan (19 bitmärken)? Och varför?
Citera
2015-04-27, 07:18
  #107
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänker så här att det inte finns kulturella mönster - i den bemärkelsen som du använder termen - när det gäller könsroller och kvinnans plats. Somaliska kvinnor kan precis som thailändska kvinnor ha fått annorlunda uppfostran än de flesta svenska kvinnorna som är i medelåldern eller yngre. Däremot finns det säkert såväl somaliska som thailändska kvinnor som kommer från familjer där de inte behövt underordna sig mannen. Det handlar inte alltid om vilket land och vilken religion familjen har. Det finns även subkulturer, bland etniska svenskar där kvinnosynen inte skiljer sig särskilt mycket från den som du kallar för somalisk kulturmönster.

Det kan jag lova dig att det inte ens existerar.

Däremot så förekommer det skillnader i hur mycket underordnade dom är, men dom är alltid under mannen.
Citera
2015-04-27, 08:18
  #108
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, så tror jag också att det kan vara. Men vad jag undrar över är ifall flickan behandlades på detta sätt även innan familjen kom till Sverige. Det framgår inte av domen. Därför kan vi inte dra några slutsatser om dynamiken inom familjen, varför brodern misshandlade henne eller varför modern var passiv.

Jo det kan vi visst göra.

1. Vid detta tillfälle var brodern missnöjd med maten.
2. Modern är passiv för att äldre brodern är familjens överhuvud om ingen far finns med i bilden.
3. Naturligtvis är det kulturellt betingat.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback