Citat:
Ursprungligen postat av occasus
När jag ser orden light, fettfri, 1% fett osv på livsmedel är det tillräckligt för att jag ska bli avskräckt från att köpa produkten. Jag undrar direkt vad för jävla kemikalier de har stoppat i för att det ska smaka "bra".
Samma sak med produkter som pryds av super, ultra, mega osv. Hittar jag en förpackning som det bara står "tandkräm" eller "schampo" på så köper jag hellre den. Det värsta är alla tandborstar som ser ut som något från Star Trek.
Diskuterade detta med några tjejkompisar som är av rakt motsatt åsikt. Ju mer "super ultra", desto större chans att de köper produkten. Ser jag en sån förpackning tänker jag direkt att pengarna gått till utformning och marknadsföring istället för produktförbättring. Är jag paranoid?
Nej, du är troligen man. Tyvärr resonerar de flesta inte så, det där därför vi får dras med vidrig reklam och meningslös produktutveckling.
Mitt blodtryck stiger oroväckande när jag ser usel reklam för maskindiskmedel med PowerBall och annat. De har alltså tagit en del av pulvret som skall bli diskmaskinstablett och färgat i en avvikande färg för att sedan pressa ihop delarna. Sedan löses allt upp i diskmaskinen samtidigt. Alltså kunde de ha struntat i att skapa en extra färgad klump på diskmaskinstabletten och de kunde besparat mig imbecill reklam.
Detta är den första reaktionen, att hata de som skapar och marknadsför produkten. En reaktion med lite mer eftertanke är att fråga sig
varför de skapar en "ny" produkt. Jo för att folk köper den "nya" produkten. För det första skall man alltså avstå från att köpa produkter med vedervärdig marknadsföring, för det andra bör man håna andra som gör det och ifrågasätta varför de väljer produkten.
En typisk dialog:
-Varför köper du diskmedel med powerball?
-Ehh, jag vet inte jag såg det nog på tv...
-Tyckte du att det var bra reklam? Vill du se mer av den?
-Nej, jag hatar tyska dubbade reklamfilmer
-När du köper produkten för att de visar reklam du hatar så innebär det ju att de fortsätter med den reklamen
- ...
Givetvis gör detta ingen skillnad, men jag mår iaf bättre