2005-10-07, 17:23
Medlem
occasuss avatar
När jag ser orden light, fettfri, 1% fett osv på livsmedel är det tillräckligt för att jag ska bli avskräckt från att köpa produkten. Jag undrar direkt vad för jävla kemikalier de har stoppat i för att det ska smaka "bra".
Samma sak med produkter som pryds av super, ultra, mega osv. Hittar jag en förpackning som det bara står "tandkräm" eller "schampo" på så köper jag hellre den. Det värsta är alla tandborstar som ser ut som något från Star Trek.
Diskuterade detta med några tjejkompisar som är av rakt motsatt åsikt. Ju mer "super ultra", desto större chans att de köper produkten. Ser jag en sån förpackning tänker jag direkt att pengarna gått till utformning och marknadsföring istället för produktförbättring. Är jag paranoid?
Citera
2005-10-07, 18:09
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
När jag ser orden light, fettfri, 1% fett osv på livsmedel är det tillräckligt för att jag ska bli avskräckt från att köpa produkten. Jag undrar direkt vad för jävla kemikalier de har stoppat i för att det ska smaka "bra".
Samma sak med produkter som pryds av super, ultra, mega osv. Hittar jag en förpackning som det bara står "tandkräm" eller "schampo" på så köper jag hellre den. Det värsta är alla tandborstar som ser ut som något från Star Trek.
Diskuterade detta med några tjejkompisar som är av rakt motsatt åsikt. Ju mer "super ultra", desto större chans att de köper produkten. Ser jag en sån förpackning tänker jag direkt att pengarna gått till utformning och marknadsföring istället för produktförbättring. Är jag paranoid?
Nej, du är troligen man. Tyvärr resonerar de flesta inte så, det där därför vi får dras med vidrig reklam och meningslös produktutveckling.

Mitt blodtryck stiger oroväckande när jag ser usel reklam för maskindiskmedel med PowerBall och annat. De har alltså tagit en del av pulvret som skall bli diskmaskinstablett och färgat i en avvikande färg för att sedan pressa ihop delarna. Sedan löses allt upp i diskmaskinen samtidigt. Alltså kunde de ha struntat i att skapa en extra färgad klump på diskmaskinstabletten och de kunde besparat mig imbecill reklam.

Detta är den första reaktionen, att hata de som skapar och marknadsför produkten. En reaktion med lite mer eftertanke är att fråga sig varför de skapar en "ny" produkt. Jo för att folk köper den "nya" produkten. För det första skall man alltså avstå från att köpa produkter med vedervärdig marknadsföring, för det andra bör man håna andra som gör det och ifrågasätta varför de väljer produkten.

En typisk dialog:
-Varför köper du diskmedel med powerball?
-Ehh, jag vet inte jag såg det nog på tv...
-Tyckte du att det var bra reklam? Vill du se mer av den?
-Nej, jag hatar tyska dubbade reklamfilmer
-När du köper produkten för att de visar reklam du hatar så innebär det ju att de fortsätter med den reklamen
- ...

Givetvis gör detta ingen skillnad, men jag mår iaf bättre
Citera
2005-10-07, 18:51
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Detta är den första reaktionen, att hata de som skapar och marknadsför produkten. En reaktion med lite mer eftertanke är att fråga sig varför de skapar en "ny" produkt. Jo för att folk köper den "nya" produkten. För det första skall man alltså avstå från att köpa produkter med vedervärdig marknadsföring, för det andra bör man håna andra som gör det och ifrågasätta varför de väljer produkten.
Ja, vi kan inte göra mycket mer.
Citera
2005-10-11, 21:17
Medlem
Rans avatar
Håller med! Själv är jag anti-light, jag vägrar äta/dricka något som är menat att innehålla socker men som är utbytt mot kemikalier som gör mycket mer skada än socker.

Själv brukar jag alltid gå efter vilken mat som är fetast, den brukar nämligen oftast vara den godaste. Det funkar iaf utmärkt för ost.
Citera
2005-10-11, 22:02
Medlem
mollydotts avatar
Kliver gärna in i en sån klubb.
Varför varför varför göra en gryta på tre deciliter konstig lightgrädde när man lika gärna kan använda en produkt som bara innehåller grädde, INTE konsistensgivare och annat skräp. Var för använda TRE deciliter??
Och vad var det för fel på kaffegrädde som mormor använde
Knepet är ju att om man nu vill ha den smaken tar man en matsked vanlig grädde istället för en hel förpackning låtsasgrädde.
Övriga skitprodukter man ska akta sig för är de med många E i innehållsförteckningen.
Citera
2005-10-11, 23:14
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
När jag ser orden light, fettfri, 1% fett osv...

Flytta till en grotta och jaga din egen mat då. I civilisationen hör du inte hemma, din bakåtsträvare!
Citera
2005-10-14, 03:08
Medlem
Squalos avatar
Nä, för fasen. Jag är av motsat åsikt vad gäller light, fettfri, o.s.v.

Det finns inget vidrigare än mat som marknadsförs som "nyttig", "hälsosam", o.s.v. men som inte är det. T.ex. Kellog's risflingor, marknadsförs som nyttiga, men innehåller 17% socker. Eller AllBran och Vetabix som innehåller ibland över 22% socker. Antingen marknadsförs det som fiberrikt, och innehåller istället dubbelt så mycket socker, eller som lättsockrat, och innehåller då dubblet så mycket fett. Typ dessa youghurtar som har "låg fetthalt" som istället har dubbla sockerhalten.

Jag kan ju lika gärna käka gele-hallon till frukost.

Bättre i så fall att sockret är ersatt av någon kemikalie som egentligen inte är farlig, men som alla tror är farlig, för att sockerfabrikörernas lobby prånglar ut den desinformationen. Hur många forskare som än säger att det inte är troligt, och att det definitivt inte finns några bevis för, att en sådan kemikalie skulle vara skadlig, tror folk endå inte på det.

Nä, sockermaffian har fått företag att stoppa in den dubbla mängden socker i livsmedlen på 10 år eller nåt, och lyckats lura i folk att det är skadligt med modärna sötningsmedel. Suckers!
Citera
2005-10-14, 08:14
Medlem
Jans0ns avatar
Jag hatar också light produkter. Köper aldrig sån skit. Aspartam får ju en att rysa
Citera
2005-10-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Jag hatar också light produkter. Köper aldrig sån skit. Aspartam får ju en att rysa

Varför? Smaken eller eventuell farlighet?
Citera
2005-10-15, 12:57
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Varför? Smaken eller eventuell farlighet?

Smaken för fan, jag skiter väl om det är farligt eller inte.
Citera
2005-10-15, 17:27
Medlem
rvindebros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Smaken för fan, jag skiter väl om det är farligt eller inte.
håller med... alla ska vi dö av nåt och troligtivs kommer det inte vara av aspartamförgiftning...
dock så smakar det just päckel...
Citera
2005-10-15, 17:51
Medlem
Spikeys avatar
Skulle gärna vilja veta lite mer om "tok-sockring" av livsmedel, EU:s sockeröverskott/subventioner och dylikt. Någon som sitter inne med info eller kanske nån länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in