Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-20, 07:35
  #1
Medlem
hej jag undrar hur man vet ungefär hur många kcal per dag man ska äta? alla olika sidor m.m där man kan sätta in läng osv och räkna ut visar ju olika? anledningen till att jag undrar är för att jag ska försöka gå upp i vikt. är 172 cm 24 och tränar varannan dag med då 4 km löpning och 45 min styrka.
Citera
2015-04-20, 07:40
  #2
Medlem
Här, komplett guide skriven av King Grub:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Detta är en seriös guide och inget trams som du kan hitta på andra ställen.
Citera
2015-04-20, 07:43
  #3
Medlem
flipflaps avatar
Du skriver inte om du vill gå upp i vikt, bli starkare, bli snabbare eller gå ner i vikt.

Ah, jag ser nu att en seriös länk trillade in.
Citera
2015-04-20, 09:52
  #4
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Du skriver inte om du vill gå upp i vikt, bli starkare, bli snabbare eller gå ner i vikt.

Ah, jag ser nu att en seriös länk trillade in.

Han skriver rakt upp och ner att han vill gå upp i vikt.
Citera
2015-04-20, 10:35
  #5
Medlem
endures avatar
Gör det inte så komplicerat. Allas kroppar är olika, du måste testa dig fram.

Ät en viss mängd kcal och väg dig varje dag. Går vikten ned, stannar av eller går upp för fort så justerar du.

Det enklaste sättet att justera är om man gör en kaloririk smoothie varje dag efter träningen med 500-1500 kcal beroende på behovet. Reglera kaloriinnehållet i drinken till dess att du går upp i en rimlig, stabil takt.
Citera
2015-04-20, 12:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Gör det inte så komplicerat. Allas kroppar är olika, du måste testa dig fram.

Ät en viss mängd kcal och väg dig varje dag. Går vikten ned, stannar av eller går upp för fort så justerar du.

Det enklaste sättet att justera är om man gör en kaloririk smoothie varje dag efter träningen med 500-1500 kcal beroende på behovet. Reglera kaloriinnehållet i drinken till dess att du går upp i en rimlig, stabil takt.

Det tråkiga är att det är omöjligt att se ifall man hamnar på tex 100 kalorier överskott vilket skulle vara det ultimata för någon som endast vill gå upp i muskler av träningen. Det tar 70 dagar att gå upp ett futtigt kilo på det överskottet. Ser man ett överskott på vågen efter en vecka tex så måste man dra i nödbromsen för kung och fosterland för det innebär att man ligger allt för högt i kalorierna och kommer lägga på sig flera kilo fett inom bara några månader.
Citera
2015-04-20, 18:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Här, komplett guide skriven av King Grub:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Detta är en seriös guide och inget trams som du kan hitta på andra ställen.


tackar! men vilken aktivitetsnivå hamnar jag på om jag förutom träningen är studerande men sitter inte överdrivet mycket utöver föreläsningar etc?
Citera
2015-04-20, 18:44
  #8
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Ladda ner FatSecret till luren så är det lätt att få en rekommendation och hålla koll på kalorierna.
Citera
2015-04-20, 21:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
tackar! men vilken aktivitetsnivå hamnar jag på om jag förutom träningen är studerande men sitter inte överdrivet mycket utöver föreläsningar etc?

Jadu, ganska låg aktivitetsfaktor då. Bland de lägsta.

Om du kör lika hårda gympass som de som är på gymmet för att träna (exempelvis de större killarna) så räkna med att du förbränner runt 200kcal i timmen. En timmes jogg är så olika beroende på hur hårt man kör, men säg 700-900 kcal om du kör så pass hårt att du slår ditt personbästa.
Träning är svårt att lära sig. Precis som att bli en duktig dansare så kräver det mycket träning och erfarenhet för att bli duktig. Det går inte bara att läsa en bok och tro att man kan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback