Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-19, 23:30
  #1
Medlem
sxephils avatar
Jag är 2 meter lång och överviktig 160 kg. Alltså fet. Jag lyfter vikter så jag har en del muskler.

Men vad är optimal vikt för en 2 meter lång man? När jag vägde 95 kg tyckte alla att jag var för smal, och BMI verkar inte stämma. Vad borde jag sikta på?
Citera
2015-04-19, 23:34
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Kan du inte väga 200 kilo istället? Hade varit intressant att vara 2 meter och väga 200 kg. Nej, men jag vet inte väg så mycket att du inte är fet, kolla på magen den brukar tala om när det är för mycket.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2015-04-19 kl. 23:38.
Citera
2015-04-19, 23:35
  #3
Medlem
Airwave92s avatar
Personligen skulle jag säga att 95 är den perfekta vikten för din längd

Varför dina kompisar sa att det var för lite har jag ingen aning
Citera
2015-04-19, 23:39
  #4
Medlem
BNCs avatar
Vad som är den perfekta vikten beror helt på din kroppsform.

Mycket muskler ger ju mer vikt, och är inget fel på. Men är man av tunnare karaktär väger man naturligtvis mindre.

Släng vågen, banta, se dig i en spegel för att se när du är nöjd.
Citera
2015-04-19, 23:39
  #5
Medlem
Väger 97-100 och är ca 2 meter.. Spelar fotboll på hög nivå och är relativt snabb så är väl fortfarande inte för tung.. Men skulle väl rekommendera kring 100 sträcket
Citera
2015-04-20, 00:16
  #6
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kan du inte väga 200 kilo istället? Hade varit intressant att vara 2 meter och väga 200 kg. Nej, men jag vet inte väg så mycket att du inte är fet, kolla på magen den brukar tala om när det är för mycket.

Haha jag vet att jag är fet. Men jag vill ha en vikt att sika på. Jag googlade runt och bmi stämmer inte om man är 2 meter tydligen. Jag skrev in 200 cm på någon BMI uträknade och den rekommenderade 87 kg.

Men 100 kg verkar vara att bra målvikt. Spelar ju inte jättestor roll när man väger 160, men jag vill ha något att sika på.

Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Vad som är den perfekta vikten beror helt på din kroppsform.

Mycket muskler ger ju mer vikt, och är inget fel på. Men är man av tunnare karaktär väger man naturligtvis mindre.

Släng vågen, banta, se dig i en spegel för att se när du är nöjd.

Låter jävligt vettigt, men för mig personligen hjälper ett värde faktiskt.
Citera
2015-04-20, 00:48
  #7
Medlem
cavalls avatar
skit i den jävla BMI skalan...

enligt den ska jag med mina 190cm väga runt 85kg, men då är jag för smal, jag har en normalvikt på 95-100kg, utan att vara fet...

hitta din idealvikt...
Citera
2015-04-20, 01:22
  #8
Medlem
Grainger-13s avatar
BMI skalan är väldigt lätt att lära ut och använda, vilket är bra när man ska använda den som riktvärden.
Nu är människokroppen tredimensionell och inte tvådimensionell som BMI skalan försöker få oss att tro. BMI skalan har en funktion om du håller dig kring medellängd, 160-180 cm, men när du är längre eller kortare än så börjar den balla ut.

Det finns ju en hel rada med olika beräkningsmodeller, se länk

Tex Hafþór Júlíus Björnsson (the Mountain i GoT) är 2.06 och väger bra mycket mer än 100kg (typ 180 kg) men jag skulle inte direkt kalla honom fet, speciellt not to his face

Idealvikt för dig är sannolikt runt 100-110 om du har lite muskler.
Citera
2015-04-20, 01:47
  #9
Medlem
julernsts avatar
Är själv 1,95 och väger närmare 100 pannor. Är nöjd med min kropp som den är nu, men du som är 5 cm längre skulle säkert kunna ligga på runt 110 kg och få det att se bra ut.
Citera
2015-04-20, 03:43
  #10
Medlem
Akilles-själs avatar
Beror på vad du är ute efter och din kroppstyp, men när jag var ung och träna mycket vägde jag precis över 100 och var inte fet men är närmare 7cm kortare än dig, så allt är relativt.
Om jag är helt otränad skulle jag nog snarare vara mer hälsosam och vanlig runt 83-90kg.
Du borde då kanske otränad väga 92-97kg eller en bit över hundra om du tränar endel, kanske 100-110kg utan extrema anlag, om du håller "normal" kroppsfett dvs.
Citera
2015-04-20, 06:13
  #11
Medlem
Som någon annan skrev. Jag tycker det är befängt att sikta på en speciell vikt. Gå ner i vikt tills det ser bra ut. Allt annat är nästan efterblivet och alla klarar av att bedöma detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback