Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-09-16, 14:40
  #61
Medlem
Denna film är Leones mästerverk och egentligen den film som avslutade Western-genren, eftersom den gjordes så perfekt. Den har nackdelar och är för lång i vissa avseenden och lite orealistisk. Jag tror inte det var så här dueller utspelade sig på riktigt. Som stiliserat duellerande är detta dock omöjligt att överträffa. Bara slutduellen utan ord och flashbacken som förklarar allt är ju genialisk.

Henry Fonda och Charles Bronson har väl aldrig lyst så starkt som i denna film. Claudia Cardinale är ju i princip omöjlig att slå i skönhet.

Det går inte att göra en film som denna idag. Politisk korrekthet sätter stop för det samt bokstavsgenerationen.

Idag hade Ceyenne spärrats in för att han klappade Jill på rumpan i filmen. Ceyennes förklaring om vad mycket vackra kvinnor betyder för män, censurerats och hans uppmaning att hon skulle strunta i att hon blev klappad på rumpan "för att de hade förtjänat det" hade klassats som "hate-speech" och misogyni.

Det går inte att göra en bra film om "alla är lika mycket värda" .....
Citera
2023-03-26, 14:36
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
8. Once upon a time in the west
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
8. once upon a time in the west
Citat:
Ursprungligen postat av EulersIdentitet
8. Once Upon a Time in the West
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
8. Once Upon a Time in the West?
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Du är den fjärde som gissar på den filmen, fortfarande fel
Lite delvis humoristiskt inspirerad av den absurt stora mängden felaktiga gissningar på filmen nyligen i bildgissningstråden enligt ovan där varken nummer eller namn hjälpte(det var egentligen nästan 30år nyare Wyatt Earp) så såg jag om den felgissade filmen häromdagen på Netflix, och reagerade på en grej. Inför slutstriden mellan Frank och Harmonica så står dom vända emot varandra på ett vackert wide-foto från sidan, men verkligen inte längst ut i kanterna på det breda CinemaSkåpiska fotot, vilket nog hade varit ett mer snyggt eller logiskt utnyttjande av bildformatet. I synnerhet som karaktärer står placerade längst ut i kanten i andra scener i filmen.

Dom står i scenen såpas långt in i bilden från kanterna så det såg ut som att deras position var medvetet anpassad inför framtida Pan&Scan-croppning? Hade dom stått längst ut hade dom helt försvunnit från en P&S-croppad CinemaScope-bild. Nån som minns nåt från ett eventuellt kommentatorsspår om karaktärernas i mina ögon udda placering i den bilden?

Utöver det, närbilderna på Fonda's och Bronson's ansikten är inte att leka med. Det var så man ryggade tillbaka i soffan, ett tag sedan jag befann mig så nära ansiktet på en man av deras kaliber.

Även lite onödigt slut för..


Missa inte att Netflix även har Leone's debutfilm Il Colosso di Rodi/Kolossen på Rhodos (1961) i sitt 700+ titlar stora klassiker-arkiv.

www.netflix.com/title/70068952
www.netflix.com/title/60031884

Jag vävde även in Dollar-trilogin på Viaplay häromveckan så nu har det blivit 5st Leone på kort tid. Gällande Harmonica - en hämnare så står den ut lite jämfört med andra westerns från den eran pga den kvinnliga karaktärens stora närvaro i handlingen, således blev det väldigt stark kontrast när jag direkt efteråt såg spaghettiwestern Kill Them All and Come Back Alone (1968) på Netflix, den filmen hade inte en enda kvinnlig karaktär, ens i bakgrunden som statist. Dock var den väldigt sevärd.

www.netflix.com/title/81409296

Ska sist tilläggas att det fanns faktiskt en eller två scener vid järnvägsbygget i Harmonica ur samma kameravinkel som därmed såg väldigt lik ut bildkompositionen på Wyatt Earp-bilden, varvid man undrar om den senare scenen kan varit inspirerad från den äldre filmen. Ska försöka få sett om Wyatt Earp (1994) också snart, det är det kanske fler som borde göra.

Nu minns jag även att jag hade ett munspel som barn, det hade jag inte tänkt på under många årtionden. Undra om det kan ligga nerpackat någonstans efter nästan ett sekel.
Citera
2024-01-03, 02:03
  #63
Medlem
Såg nyss denna film på SVT. Jag fattade inte alls att killen i Flashbacken var Harmonica. Killen såg ju fan ut som någon sorts asiat eller chilenare, så jag tänkte att det kan ju fan inte vara meningen att det ska vara Harmonica.
__________________
Senast redigerad av torkskap1 2024-01-03 kl. 02:05.
Citera
2024-01-03, 11:44
  #64
Medlem
Bartman777s avatar
Väldigt överskattad film enligt mig. Det hände inte mycket, det var mest närbilder på ansikten filmen igenom.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback