• 1
  • 2
2015-04-19, 22:40
Medlem
Fuck media skit i vad dom säger tror verkligen inte att kroppen kan ta sån jävla skada av att äta ris, och om du nu känner att den gör det så är det väl inte svårare än att sluta äta ris?
Citera
2015-04-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Du tänker på arsenik. Köp ekologiskt.

Är ekologiskt ett skydd mot arsenik? Det är ju inte precis ngt som tillsätts.
Citera
2015-04-20, 17:59
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Ja precis, risplantan är en jävel på att ta upp arsenik. Konstlad arsenik i gamla bekämpningsmedel är värre för hälsan än organisk arsenik och mina fördomar fick mig att anta att ekologiska bönder har lite koll på jorden de odlar. Men vafan, klart att grabben ska få äta ris, yolo!

Anledningen till att plantan tar upp Arsenik är ju för att risfält ligger ju i stort sett i vatten som man i många fall leder ner från något jävla berg eller liknande och med vattnet som forsar genom berg och skit så tas Arseniken upp. Tror inte att det här är ett problem som uppkommit på senare tid.

Ekologiskt betyder i praktiken(iaf i Sverige) att man odlar utan några konstgjorda gödningsmedel eller gifter. Att lite Arsenik sen kommer med vattnet är nog knappast något kines-bönderna tänker ge upp sitt levebröd för. Skulle nog innebära en otrolig merkostnad att inte ta sitt vatten från närmaste naturkälla utan köra eller flyga skiten till fälten.
Citera
2015-04-23, 00:20
Medlem
christerys avatar
Måste nästan hålla med TS, ris är ett jäkla gift.
Alla härnere äter det (oops, är hemma nu igen, men när jag är i Asisen)
Och dom dör som flugor, 400-500 per vecka i trafiken/land som jag varit i.

Nä, arsenik i små mängder har dom i alla fall vant sig vid (antar jag), men dom fixar inte mjölk (riktig mjölk) bra så det kan finnas en skillnad.

Att bli laktosintolerant vet jag om,arsenikintolerant har jag dock inte hört talas om tidigare. Så käka mindre än en 40kg thaitjej dvs 3 ggr/dag så klarar du dig nog.

Ackumuleras det i kroppen så går det säkert att räkna på, men jag kan det inte.
Citera
2016-11-24, 21:00
Bannlyst
Skölj riset först bara och sen koka det med olivolja.
Citera
2016-11-25, 11:18
Medlem
Nemjungs avatar
"dåligt som uppstår när dom tillverkar riset"

Ris är ju ett korn som odlas, och som antagligen bara rensas och tvättas precis som vilken annan odlad produkt. Sen tror jag det är ganska mycket skitsnack på vad media säger om det. Hela asien och stor del av mellanöstern har haft ris som basföda sen urminnes, asiater har ofta ris till sina måltider 3ggr om dagen.
Kort sagt är det helt ok att äta så mycket ris man vill. Vill man vara lite nyttigare så finns fullkornsris, svartris etc som ska vara lite nyttigare än det vanliga vita
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in